Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Build: Waltly Titanium

Gebruikersavatar
Basv.L.
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2023 09:29
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar Basv.L. 05 feb 2024 19:31

Goedenavond,

Ik heb al een aantal keer gepost in het topic over titanium fietsen maar hierbij een topic over een project van mij. Het gaat om een titanium frameset gemaakt door Waltly Titanium. Foto's en de lijstonderdelen staat onderaan.

De wielerhobby is voor mij ooit begonnen met een Cannondale Topstone Alloy gravelbike, niet lang daarna volgde ook de Cannondale Caad13 voor op het asfalt. Met beide fietsen heb ik veel fijne kilometers gemaakt. Maar toen ik bij een Koga dealer ging werken heb ik de fietsen weggedaan om ver volgens een Koga Kimera Premium en een Koga Colmaro Allroad aan te schaffen. De Colmaro was een fijne fiets, maar op de Kimera kon ik mijn draai nooit echt vinden. De fiets voelde niet zo vertrouwd aan als de Cannondale Caad13 die ik gewend was. Na een val met de Kimera kon ik het vertrouwen niet echt meer vinden in de fiets en werd het besluit genomen. De beide Koga's moesten weg voor een fiets die wat meer allround was.

Ik zocht een fiets voor ritten tussen 1 en 2 uur, met een sportieve geometrie die ook geschikt was voor light gravel of wat grotere banden voor in de winter. Ik wilde fiets het hele jaar door kunnen rijden. Ik kwam uit bij titanium als materiaal omdat dit lichter en stijver is dan aluminium en niet roest in tegenstelling tot staal. Carbon viel voor mij af na de ervaringen met de Kimera.

De fiets die ik graag wilde werd nergens gemaakt. Ik wilde namelijk een geschroefd bottom bracket, de mogelijkheid om banden tot 37mm te monteren. volledig geïntegreerde kabels en lage staande achtervork. Dit werd in Nederland nergens geleverd, dus moest ik uitwijken naar het maatwerk. Het maatwerk uit het Verenigd Koninkrijk lag financieel gezien buiten bereik. Via een video van een van de YouTubers die ik regelmatig kijk kwam ik uit bij Waltly Titanium. Waltly is een bedrijf in China wat framesets maakt op maat voor een redelijke prijs.

Omdat ik geen bikefitter ben besloot ik gewoon de geometrie van de Caad13 aan te houden in maatje 60. met twee kleine aanpassingen. De hoek van de zitbuis heb ik aangepast naar 73 graden zodat ik iets dieper kan zitten. Daarnaast heb ik de achtervork iets hoger laten aansluiten omdat ik dit mooier vond. Het frame heeft double butted buizen, en een Deda DCR balhoofd met interne lagers van 1,5 inch. Voor de derailleurpad wordt er gebruik gemaakt van de SRAM UDH.

Ongeveer 250 e-mails en 7 tekeningen verder was het dan zo ver. Er was een tekening waar ik tevreden mee was en de productie, en daarmee kon het wachten beginnen. Na twee maanden was het dan zover en werd het frame werd bezorgd en het opbouwen kon beginnen. Het frame zag er keurig uit. De beste lasnaden die ik ooit op een fiets heb gezien. De lagers pasten perfect. En het bottom bracktet schroefde er zonder problemen in. Omdat ik ongeduldig ben van aard heb ik de fiets zittend op de keukenvloer opgebouwd, in plaats van een paar dagen later op mijn werk in een professionele werkomgeving.
IMG_20240205_191318.jpg
Inmiddels is de fiets al even klaar en heb ik er al ruim 500 kilometer mee gereden. De fiets is stil en comfortabel. Hij voelt net zo vertrouwd als de Caad13 maar dempt de vibraties vanuit het wegdek beter dan de Caad13 die soms best hard kon zijn. Al met al een zeer geslaagd project.

De onderdelen die ik voor de fiets gebruikt heb zijn:
  • Waltly Titanium Frameset en voorvork
  • Ultegra R8170 met 52-36, 11-36, 170 mm cranks
  • FFWD Ryot44 met DT swiss 240 naven
  • Deda DCR balhoofdstel.
  • Deda vinci stuurpen 120mm
  • Deda vinci stuurbocht RHM 440mm
  • Selle italia SLR boost Ti316
  • Elvedes T47i bottom bracket
  • Robert axle project steekassen
  • Schwalbe One banden 28-622 voor en 30-622 achter
  • RideNow TPU binnenbanden
  • Ergon Road stuurlint
En dan de foto's. Ik ben geen fotograaf, dus reken me niet af op de kwaliteit of de compositie:
Bijlagen
IMG_20240205_191539.jpg
IMG_20240131_154159.jpg
Laatst gewijzigd door Basv.L. op 07 mar 2024 21:11, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Basv.L.
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2023 09:29
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar Basv.L. 05 feb 2024 19:34

Deel 2
Bijlagen
IMG_20240205_191604.jpg
IMG_20240205_191704.jpg
IMG_20240205_191721.jpg
IMG_20240205_191640.jpg

Gebruikersavatar
Basv.L.
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2023 09:29
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar Basv.L. 05 feb 2024 19:35

Deel 3
Bijlagen
IMG_20240205_191742.jpg
IMG_20240205_191830.jpg
IMG_20240205_191807.jpg
Laatst gewijzigd door Basv.L. op 05 feb 2024 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 feb 2024 20:10

Leuk! Waltly maakt echt goede frames.
Ik was vorig jaar ook in de race om een frame te laten maken obv de geo van een Endurace en met het Ritchey Breakaway systeem. Helaas besloot toen de auto een "break" te nemen.

Mijn ervaring was dat de communicatie goed verliep, in de zin dat ze super snel reageren en op alles een keurige antwoord geven.

Fiets ziet er leuk uit ondanks de matige foto's :mrgreen:

Enige punt waar mijn blik op viel was de balhoofdbuis. Ik vond deze op de foto een beetje te dik in verhouding tot de boven- en onderbuis. Maar misschien valt dit in het echt wel mee.

Veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
Basv.L.
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2023 09:29
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar Basv.L. 05 feb 2024 22:40

Eens communicatie is goed zolang je één vraag per keer stelt. Bij meerdere vragen beantwoorde Sumi in mijn geval alleen de makkelijkste.

De balhoofdbuis is inderdaad wat dikker, maar dezelfde diameter als de onderbuis. Dit omdat de 1,5 inch lagers er niet inpassen. Lagers in cups had gekund dan was de balhoofdbuis iets smaller geworden. Achteraf had ik dat misschien gedaan met Chris King lagers en een Enve cockpit. Zelf vind ik die lange dunne balhoofdbuizen zoals op de eerder genoemde Caad13 ook geen gezicht.

Ziggers
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2022 15:45

Ziggers 07 feb 2024 15:34

Mooi project! Wat ben je ongeveer kwijt voor zo'n custom frame bij Waltly?

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 07 feb 2024 16:39

Een mooi project, altijd leuk als iemand zo enthousiast over zijn fiets kan praten. Zelf ben ik ook in het bezit van een titanium racefiets (ook stalen) en vind dat toch veel fijner rijden dan de moderne carbon fietsen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Basv.L.
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2023 09:29
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar Basv.L. 08 feb 2024 20:16

Ziggers schreef: 07 feb 2024 15:34 Mooi project! Wat ben je ongeveer kwijt voor zo'n custom frame bij Waltly?
Ik heb 1800 dollar betaald voor het frame, zadelpen, twee bidonhouders en de voorvork, inclusief verzendkosten. Maar ik had alles erop en eraan. Zonder double butted buizen en accessoires kun je onder de 1000 dollar slagen.

Wat mij betreft een aanrader zolang je enig verstand hebt van geometrie of een bikefit laat doen van tevoren, geduld hebt, en redelijk tot goed Engels spreekt.
Laatst gewijzigd door Basv.L. op 16 mar 2024 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Basv.L.
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2023 09:29
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar Basv.L. 08 feb 2024 20:19

apexrider schreef: 07 feb 2024 16:39 Een mooi project, altijd leuk als iemand zo enthousiast over zijn fiets kan praten. Zelf ben ik ook in het bezit van een titanium racefiets (ook stalen) en vind dat toch veel fijner rijden dan de moderne carbon fietsen.
Dankje, zeker met je eens. Ik heb ook naar staal gekeken, maar vond alleen de Standert Treibwerk echt mooi. En dat was ook de enige die paste bij wat ik wilde. Maar in het echt viel die een beetje tegen. Druipers in de lak, en matige kwaliteit wat betreft de passing van het bottom bracket en de balhoofdlagers.

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 09 feb 2024 11:05

Prachtige fiets geworden. Mooi materiaal, tinanium. Ik vind dat altijd hele mooie 'cleane' frames / fietsen, zo ook deze. En zelf je fiets opbouwen geeft je altijd extra voldoening wanneer je er vervolgens je kilometers op maakt, vind ik.

Koen Soon
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 mar 2022 14:07

Koen Soon 29 feb 2024 15:09

Moet nog even sparen en dan ga ik zelf mijn bestelproces bij waltly in. Wil volgend jaar winter aan het bouwen gaan. Vind dat je een erg mooie fiets hebt gebouwd Bas! Ik zou alleen zelf een kleinere diameter balhoofbuis nemen met zoals door jou al benoemd externe cups. Vind zelf de A30 van SERK cycling een erg mooi uitgangspunt om mijn build op te baseren. https://www.serk.cc/a30m/ Heb gelukkig nog even tijd om alle precies uit te zoeken. Is het eenvoudig om de fiets zelf op te bouwen of zou je daarvoor de hulp van de lokale FM inschakelen?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 01 mar 2024 21:39

Zelf prutsen! En pas als je er niet uitkomt het laatste stuk door de FM laten doen. Of hier kijken of een handige sleutelaar bij jou in de buurt een handje wil helpen. Genoeg leden hier die zoiets voor hun plezier doen.
Is onderdeel van de lol van zelf een frame samenstellen/regelen! En je leert er onwijs veel van.

Plaats reactie