Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Buitenblad wil niet los van crank?

sjoerdkoolen
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47

sjoerdkoolen 04 feb 2024 20:10

Ik krijg mijn buitenblad niet van de crank. Met behoorlijk wat kracht gingen de schroefjes er vanaf maar het is alsof er iets in blijft zitten wat er uit moet - waarin je de schroef draait. Is dat het euvel of is het een kwestie van hard tikken, warm maken, .. ?

Bonus vraag. Video van Peereboom gebruikte cyclon montage pasta op [het stukje ijzer dat je terug door de fiets steekt kan niet op naam komen sorry] , zou daar niet juist kogellager er oid op moeten?

Grote dank!
Bijlagen
PXL_20240204_122044508.jpg
PXL_20240204_122052284.jpg
PXL_20240204_122059454.jpg

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3265
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 feb 2024 20:17

Zo te zien is één kant van je bladbout dusdanig gaan corroderen dat ze nu vastzitten in de crank.
Begin eens met wat IMAL of andere roestoplosser.

Voor het losmaken. bladboutjes weer monteren door ze helemaal in te draaien. Dan een of twee draadgangen los draaien en vervolgens voorzichtig met een kunststof hamer los proberen te tikken.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2186
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 04 feb 2024 20:48

Het stukje ijzer dat je terug door de fiets steekt noemen we de bottom bracket as of bracket as.
Die wordt in de BB lagers geschoven. De lagers draaien rond bij het trappen. De bb as staat stil ten opzichte van de lagers. Daarom montagepasta op de trapas, zodat die ooit nog los kan wanneer nodig. Lagervet is voor delen waar beweging tussen moet zitten, beschermt minder goed tegen vast corroderen.
Dogma F

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5780
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 feb 2024 20:57

Ik heb sinds ik fietsen heb met Hollowtech 2 trapassen altijd lagervet gebruikt als ik deze monteerde.
Nooit problemen mee gehad.
Het maakt niet uit of je hiervoor montagepasta of vet gebruikt.
Ik haal(de) wel alles minimaal 2 keer per jaar los om het schoon te maken en weer ingevet te monteren.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 04 feb 2024 21:05

Met beleid lostikken. Ik heb dat ook al eens gehad. Het kettingblad met die verdikte aansluitingen op de crank heeft een vrij strakke passing en als dan de schroefdraadbusjes nog wat gecorrodeerd zijn moet er wat overtuigingskracht (van de hamer) gebruikt worden.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 feb 2024 10:24

Ik zou ook met beleid proberen los te tikken.
Opnieuw monteren met vet of pasta. Het belangrijkste staat hierboven al: periodiek losmaken, schoonmaken en netjes opnieuw monteren.
hun fietsen.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 05 feb 2024 13:11

De crank zelf bestaat uit twee delen die aan elkaar verlijmd zijn. Als je die ook verhit, heb je misschien kans dat je die lijmverbinding verzwakt. Voorzichtig met een rubber hamer rond de montagepunten van het kettingblad tikken zou voldoende moeten zijn om 'm los te krijgen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

sjoerdkoolen
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47

sjoerdkoolen 05 feb 2024 14:27

Maar die schroefdraadjes die er nog in zitten, dat hoort dus gewoon? Het is niet alsof er iets achter blijft dat mee had moeten gaan toen ik de schroeven eruit haalde, check?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5780
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 05 feb 2024 14:37

Gewoon de torxboutjes loshalen die je ook losgehaald hebt toen je je binnenblad eraf haalde.
Dan kun je het buitenblad er voorzichtig af tikken.

Critic
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 05 feb 2024 16:15

Ja hoor, die schroefdraadjes zitten vast aan je buitenblad, een steken door je crank heen. Zoals al gezegd, even voorzichtig tikken met rubber hamer oid en hij komt vanzelf los.

sjoerdkoolen
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47

sjoerdkoolen 05 feb 2024 19:54

Tis gelukt!!! Heeeuuujjjj!!

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5780
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 05 feb 2024 20:26

:like: :winkthumb: :like: :winkthumb:

Plaats reactie