Ik krijg mijn buitenblad niet van de crank. Met behoorlijk wat kracht gingen de schroefjes er vanaf maar het is alsof er iets in blijft zitten wat er uit moet - waarin je de schroef draait. Is dat het euvel of is het een kwestie van hard tikken, warm maken, .. ?
Bonus vraag. Video van Peereboom gebruikte cyclon montage pasta op [het stukje ijzer dat je terug door de fiets steekt kan niet op naam komen sorry] , zou daar niet juist kogellager er oid op moeten?
Grote dank!
Buitenblad wil niet los van crank?
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47
Zo te zien is één kant van je bladbout dusdanig gaan corroderen dat ze nu vastzitten in de crank.
Begin eens met wat IMAL of andere roestoplosser.
Voor het losmaken. bladboutjes weer monteren door ze helemaal in te draaien. Dan een of twee draadgangen los draaien en vervolgens voorzichtig met een kunststof hamer los proberen te tikken.
Begin eens met wat IMAL of andere roestoplosser.
Voor het losmaken. bladboutjes weer monteren door ze helemaal in te draaien. Dan een of twee draadgangen los draaien en vervolgens voorzichtig met een kunststof hamer los proberen te tikken.
Het stukje ijzer dat je terug door de fiets steekt noemen we de bottom bracket as of bracket as.
Die wordt in de BB lagers geschoven. De lagers draaien rond bij het trappen. De bb as staat stil ten opzichte van de lagers. Daarom montagepasta op de trapas, zodat die ooit nog los kan wanneer nodig. Lagervet is voor delen waar beweging tussen moet zitten, beschermt minder goed tegen vast corroderen.
Die wordt in de BB lagers geschoven. De lagers draaien rond bij het trappen. De bb as staat stil ten opzichte van de lagers. Daarom montagepasta op de trapas, zodat die ooit nog los kan wanneer nodig. Lagervet is voor delen waar beweging tussen moet zitten, beschermt minder goed tegen vast corroderen.
Dogma F
Ik heb sinds ik fietsen heb met Hollowtech 2 trapassen altijd lagervet gebruikt als ik deze monteerde.
Nooit problemen mee gehad.
Het maakt niet uit of je hiervoor montagepasta of vet gebruikt.
Ik haal(de) wel alles minimaal 2 keer per jaar los om het schoon te maken en weer ingevet te monteren.
Nooit problemen mee gehad.
Het maakt niet uit of je hiervoor montagepasta of vet gebruikt.
Ik haal(de) wel alles minimaal 2 keer per jaar los om het schoon te maken en weer ingevet te monteren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Met beleid lostikken. Ik heb dat ook al eens gehad. Het kettingblad met die verdikte aansluitingen op de crank heeft een vrij strakke passing en als dan de schroefdraadbusjes nog wat gecorrodeerd zijn moet er wat overtuigingskracht (van de hamer) gebruikt worden.
De crank zelf bestaat uit twee delen die aan elkaar verlijmd zijn. Als je die ook verhit, heb je misschien kans dat je die lijmverbinding verzwakt. Voorzichtig met een rubber hamer rond de montagepunten van het kettingblad tikken zou voldoende moeten zijn om 'm los te krijgen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47
Maar die schroefdraadjes die er nog in zitten, dat hoort dus gewoon? Het is niet alsof er iets achter blijft dat mee had moeten gaan toen ik de schroeven eruit haalde, check?
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47
Tis gelukt!!! Heeeuuujjjj!!