Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Je mooiste afdaling

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 feb 2024 17:53

Het gaat altijd over de meeste kilometers, de meeste hoogtemeters, de meeste podia. Daarom nu eens iets anders.
In deze donkere tijden waarin het moeilijk is motivatie te vinden probeer ik wat licht aan de einder te bedenken. Voor mij zijn dan ook belangrijk de beloningen van beklimmingen: de afdalingen. Niet zozeer wat de maximale snelheid is geweest (dat hoort in eerdergenoemde verplasklassementen), maar de afdalingen waar het meeste plezier is ervaren.
Ik geef een aftrap met een aantal die nu snel in mijn hoofd opkomen. Voor mij is belangrijk wat ik "flow" zou willen noemen. Een combinatie van ritme, techniek, snelheid en omgeving.
Afdalingen dat je beneden met een dikke grijns " Yes!!!!" uitschreeuwt.
Als jullie leuke herinneringen hebben zie ik ze graag.

1/ Cormet de Roselend (naar het zuiden)
2/ Ventoux (naar Bedoin)
3/ Tourmalet (naar het westen)
3/ Giau (als in de Maratona)
4/ Harry Slinger (MTB route Amerongen)
5/ Laatste afdaling Grand Raid naar Grimentz.
Niet zijken maar reiden !

Baria
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 sep 2020 15:07

Baria 03 feb 2024 18:10

Sault - Bedoin (Gorges de la Nesque)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 feb 2024 18:12

Ventoux naar Malaucène is zonder twijfel een van mijn favoriete afdalingen. Ook de Grimsel richting Innertkirchen is heerlijk!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 feb 2024 18:21

Doi Inthanon, de hoogste berg van Thailand. Bijna 30 km non stop afdalen

De Nürburgring, afdalen met een peloton van 500 man in wedstrijdverband. Rete spannend

Afdaling Giau in de Maratona. Op het randje rijden voor een goede tijd op een afgezette weg.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 03 feb 2024 18:34

1 de hele Maratona. Ik kan niet direct kiezen maar sowieso afdalen op een afgesloten parcours heerlijk.
2. grossglockner noord kant. Touringcars inhalen voor het verhogen van de feestvreugde

Ik kan met de Grimselpass ook voorstellen ja. Ik heb die alleen met de auto gedaan en dat is al genieten. Nufenenpass is ook mooi en lang.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 03 feb 2024 18:47

Afdaling Ballon d'Alsace richting Giromagny in de Trois Ballons van 2008 (?).... Weet niet precies waarom, voelde me top, had een nummer van BLØF in mijn hoofd op repeat staan, afdaling zelf reed ik solo maar net op het laatste dalende stuk kon ik met een korte inspanning aanpikken bij een groepje voor me. Die afdaling zit me 15 jaar later nog in het geheugen.

Een andere is de afdaling die me te binnen schiet is van de Falzarego in de Maratona 2009. Reed de hele dag als eerste van mijn cluppie over het parcours tot ik bovenop de Falzarego een lichte Limburgse tongval mijn naam hoorde noemen. Gevolgd door een relaxed "hoe is ie"? Van binnen hard vloekend omdat ik wist dat ik ook als eerste over de start was gerold en dus "virtueel" op hem achter lag als we samen binnen zouden komen. De afdaling die volgde behoorlijk met risico gereden (zou ik nu ook niet meer doen) en onderaan het geluk dat ik met drie mannen kwam te zitten die nog gas wilden geven richting Corvara. Uiteindelijk 6 seconden sneller dan mijn fietsmaat :)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2024 18:47

Afdaling Giau tijdens de Maratona. Ik had daar een “flow-momentje” waarbij alles lukte en supersnel naar beneden in full control. Denk dat ik ook nooit meer een fiets heb gehad die zo goed door bochten daalde als destijds de Pinarello Paris carbon.

Afdaling Ventoux naar Malaucene is een klassieker idd. Het eerste deel van de Lautaret tot La Grave doet het bij mij ook altijd goed. Breed, overzichtelijk en goed asfalt.
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 03 feb 2024 18:55

Mijn toevoeging:

Mallorca: Coll de Reis naar Sa Calobra - niet een supersnelle afdaling vanwege de vele haarspeldbochten maar daarom juist ook leuk en technisch. Fantastische omgeving;

Lanzarote: De LZ-67 vanaf het nationaal park Timanfaya naar Yaiza: kaarsrecht en biljartlakenglad stuk asfalt. Met wind in de rug rond de 70km/u zonder de remmen in aanslag te hoeven houden. Zo gaaf!

Tenerife: Montana Yegua Blanca naar Guimar - meer dan 30km aan 1 stuk dalen. Puur leuk vanwege de oneindige afstand en ook de mooie uitzichten;
Ride bikes, not tanks!

bever
Forum-lid
Berichten: 2128
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 03 feb 2024 19:05

Joseba schreef: 03 feb 2024 18:47 Afdaling Ballon d'Alsace richting Giromagny in de Trois Ballons van 2008 (?).... Weet niet precies waarom, voelde me top, had een nummer van BLØF in mijn hoofd op repeat staan, afdaling zelf reed ik solo maar net op het laatste dalende stuk kon ik met een korte inspanning aanpikken bij een groepje voor me. Die afdaling zit me 15 jaar later nog in het geheugen.

:winkthumb: heerlijke afdaling

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 feb 2024 19:06

Mijn 3 in willekeurige volgorde :

Semnoz naar Annecy
Galibier naar Valloire met Telegraphe als toetje
Stationsberg naar station Etikhove ( puur vanwege de herinnering 🤣 )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 03 feb 2024 19:23

Lastige... telt Gorges de la Nesque ook?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 feb 2024 19:30

Zoals Pino zegt, rank ik ook op flow, gevoel en afwisseling.

Motaronne - mooie flow niet te snel een heerlijk bochten en afwisseling
Pordoi - dat was in de regen mijn beste afdaling ooit op de weg op de MTB
De Brocken - de betonnen platen afdaling, daar heb ik 5 jaar lang de kom gehad

Daarna komen er veel leuke afdalingen, Ventoux is ook wel aardig.
Eerste stuk van de alp duez zitten ook gave stukken in net als de Telegraph

Plaats reactie