Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Castelli winterjas

RickyL82
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2024 15:28

RickyL82 31 jan 2024 15:35

Hallo allemaal,

van de week ging ik fietsen (MTB) met een temperatuur die begon bij 0 en eindigde bij 6. Ik had m'n Castelli Gabba jasje aan met (losse) mouwtjes en een ondershirtje. Eenmaal bij de MTB route was het wel te doen, maar behoorlijk koud. Zeker de 20 min erheen fietsen en weer terug gin ik toch echt wel kapot van de kou haha. Tijd voor een winterjasje dus.

Nu heb ik heel erg veel gelezen en heb de Castelli Perfetto RoS 2 en de Castelli Alpha Ros 2 Light gekocht. Beiden binnen even gepast en zitten heerlijk, maar ik wil er natuurlijk maar eentje houden en de ander terugsturen.

Dus m.a.w.... wat zijn jullie ervaringen hiermee? De Perfetto schijnt de beste all-round jas te zijn als ik alle reviews etc mag geloven (soort Gabba met lange mouwen) en de Alpha Light schijnt weer warmer te zijn en dankzij de dubbele ritsbare voering ook weer breed inzetbaar.

Hoor het graag! Thanks alvast

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 31 jan 2024 16:25

Volgens mij zijn ze allebei eigenlijk bedoeld voor 5-10 graden. De 0-5 graden jas van Castelli is Alpha Ros 2 (zonder light).
Maar dit ligt natuurlijk helemaal aan welke baselayer je draagt. Je zou op echt koude dagen ook eventueel een lange mouwen jersey boven je thermo en onder je castelli jas aankunnen doen voor een extra warmte laag.

Dan terugkomend op je vraag, Van de Perfetto RoS 2 zijn ook weer een aantal soorten. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je de perfetto RoS 2 jacket hebt (en niet jersey). Dan zet ik de twee jassen via de castelli website naast elkaar en zie ik dit:
Alpha RoS 2 light :
Screenshot 2024-01-31 at 16.23.44.png
Perfetto RoS 2 jacket
Screenshot 2024-01-31 at 16.24.45.png
Daarmee zou ik voor de Alpha RoS 2 light kiezen:
Je hebt immers minder last van wind in het bos, maar waterproofness (regen) en breathability (handig bij korte inspanningen bij het MTB) lijken me dan juist wel weer heel handig.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 31 jan 2024 16:29

Ik gebruik swinters altijd de castelli perfetto ros 2 en afhankelijk van de temperatuur doe ik 1 of 2 onderlagen er onder. Dit icm een lange winterbroek, buff etc is voor mij voldoende.
Onderlaag: craft lange mouwen en rapha merino winter met col.
o'7o

Remy82
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:46

Remy82 31 jan 2024 17:14

Ik heb ook de perfetto, als je varieert met de hoeveelheid en soort onderlagen gaat hij tot -5 prima mee (kouder heb ik niet geprobeerd).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 jan 2024 17:24

Gewoon een extra laagje onder hetgeen je al hebt.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 31 jan 2024 17:36

Afgelopen weekend bij 2 graden een ritje gereden met de alpha ros. Wel 1 thermo longsleeve craft shirt en mouwloos craft thermo en mouwloos craft zomershirt er onder maar had het niet koud :)

Boven de 10 graden moet je hem echt niet dragen

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 31 jan 2024 20:44

heb de perfetto ros 2. bij kouder dan 4-5 graden heb ik daar een cold days 2nd Layer bij gekocht. Ik draag dan een futurum merino base Layer, de cold days 2nd Layer en daar overheen de perfetto. Dit werkt echt super. Het is goed ademend en je voelt geen wind. bijkomend voordeel is dat je voor hetzelfde geld een heel breed temperatuur spectrum dekt.

https://www.hopmansfietsgigant.nl/winte ... leur-black

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 31 jan 2024 21:22

Ik heb een Alpha RoS2 (geen light). Met -5°C alleen baselayer 1 van Craft met lange mouwen eronder. Nooit koud op tochten van 2+uur.
Koudste dat ik gereden heb was -10°C, baselayer en shirt lange mouwen, daarover de RoS2. Blijft prima warm zo.

Perfetto is voor minder koud weer bedoeld.
Dogma F

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 31 jan 2024 22:07

Ik heb de gehele lijn van Castelli: Alpha, Alpha light, Perfetto, Gabba en Gabba light. Heerlijk kwalitatief goed spul, met wel wat overlap.
Het voordeel van de Alphas is dat je de voorkant makkelijk kunt open ritsen én doordat de 2e laag dan nog geritst zit, het jack geen parachute wordt. Afgelopen weekend in Limburg gereden met de Alpha Light en dan in de klim ff open en in de afdaling dicht.
De Alpha (niet de Light) is echt een winter jack voor rond het vriespunt en alles daaronder. Die is wel echt warm.
De Perfetto vind ikzelf te koud voor net boven nul en dat gat vult de Alpha Light perfect op.
Het is altijd weer een lastige keuze en vooral ook een persoonlijke (hoe intens fiets je, hoe makkelijk heb je het warm, hoeveel zweet je, hoeveel dagen achter elkaar fiets je, wat is je budget, etc), maar als ik je verhaal zo lees zou ik voor de Perfetto gaan, want die hoort eigenlijk in iedere basis garderobe thuis en is echt mega breed inzetbaar. Mocht je dan later toch nog wat erbij willen voor de koudere dagen, lijkt me een Alpha een goede optie.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1482
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 31 jan 2024 22:23

Mn gabba 2 shortsleeve is dikker dan mn perfetto 2 longsleeve,
Nu de perfetto is wel erg lekker met de ritsjes aan de voorzijn dat je wat kunt ventileren op basis van intensiteit.

Dit met de juiste onderkleding (icebreakers) is voor mij altijd goud,
Gaat het onder nul dan komt de jas (shimano spyre windjack)van de plank, en die heeft enkel een klein beetje meer isolatie/ fleece aan de binnen zijnde, wordt het minst gedragen.

Iedereen heeft een andere voorkeur en ander fiets patroon.

De gabba droeg ik ook vaak met de nanoflex of fiandre armstukken

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 31 jan 2024 22:34

Voor mij (koukleum) is de Perfetto de ideale oplossing om de Deense winter door te komen. Ik combineer met verschillende ondershirts en ter aanvulling een lang of korte mouw shirt eronder. Daarmee kan ik tochten tot 4-5u doorstaan in temperaturen tussen -5 & 10 graden.

De licht waterafstotende eigenschappen zijn een welkome aanvulling.

Ik heb veel andere jacks geprobeerd en kom altijd terug bij deze, en zou zelfs zo ver willen gaan dat het mijn meest gedragen item in mijn (uitgebreide) fietsgarderobe is.

Kortom: aanrader

Wout88
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 01 feb 2024 07:12

Kort samengevat: Hou beide jassen, je hebt ze toch al betaald. De alpha light voor de koudere dagen(Mocht het een x echt winter worden) en de perfetto voor de reguliere Hollandse najaar. (Die ongeveer een winter lang duurt).
Kan je echt maar 1 jas houden kies dan de perfetto die je kan combineren met warmere onderlaag mocht het toch een keer winter worden.

Ik fiets najaar/winter/voorjaar met de perfetto. Voor de koudere dagen de alpha light erbij gekocht. Maar die trek ik pas aan onder de 5 graden anders te warm.

Plaats reactie