Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ervaring met nierstenen ?

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 30 jan 2024 20:57

Ik mag mij verheugen op een niersteen ter grootte van ruim een cm (doorsnede). Na een paar maanden van vage buikklachten van irritant tot pijnlijk toch maar eens naar de HA gegaan. Echo laten doen, CT scan, bloed prikken en plasje doen, voila.
Nu volgt (waarom niet gelijk zou je zeggen maar soit, procedures :roll: ) nog een CT met contrastvloeistof en een inwendig onderzoekje (waarvan ik de naam niet wil weten :? ) om de verwijderingsstrategie te bepalen. Dit alles zo rond half februari.

Voor zover ik begrepen heb is de belangrijkste oorzaak van het onstaan van een steen te weinig drinken ( kristallisatie (het niet in oplossing blijven van calcium o.a.) ).

Zijn er forumleden die ervaring met dit euvel hebben en zo ja, welk advies heb je van de uroloog mee gekregen ?
Bepaalde voedingsmiddelen vermijden (Een collega begon over sportdrank in tabletvorm) ?, wat te drinken onderweg ?
En na de operatie, hoe lang wachten met fietsen (de belangrijkste vraag natuurlijk). Ik mag fietsen en sporten maar ik hou even pas op de plaats aangezien ik redelijk veel zweet en het soms niet aangedronken krijg.
Of een leuke anekdote mag ook natuurlijk :mrgreen: Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
older Budweiser

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jan 2024 21:01

Vervelend. Hoeveel water drink je gemiddeld op een dag (buiten het fietsen om)?

Beterschap!

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 30 jan 2024 21:05

Die vraag werd me niet gesteld bij de intake. Maar met koffie, melk (gewoon een glas of door de muesli) , thee en water raak ik zeker wel 3 L per dag aan. Ben nu wel bewuster gaan drinken en vul elke dag 2 bidonnen met wat siroop / water…
older Budweiser

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jan 2024 21:08

Kilowatt schreef: 30 jan 2024 21:05 Die vraag werd me niet gesteld bij de intake. Maar met koffie, melk (gewoon een glas of door de muesli) , thee en water raak ik zeker wel 3 L per dag aan. Ben nu wel bewuster gaan drinken en vul elke dag 2 bidonnen met wat siroop / water…
Oké maar omdat je aangaf dat de belangrijkste oorzaak te weinig drinken is. Vandaar.

Ik zou de siroop er wel uitlaten. Los van dat het slecht is voor je lichaam is het ook erg slecht voor je gebit.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 jan 2024 21:23

Veel drinken, veel drinken en veel drinken! Vermijd alles waar calcium in zit en vermijd vooral vitamine D supplementen!
Ben bang dat je ze gewoon moet gaan uitplassen en dat is heel pijnlijk!! Zorg dat je voldoende paracetamol in huis hebt!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 30 jan 2024 21:46

Enzzo schreef: 30 jan 2024 21:23 Veel drinken, veel drinken en veel drinken! Vermijd alles waar calcium in zit en vermijd vooral vitamine D supplementen!
Ben bang dat je ze gewoon moet gaan uitplassen en dat is heel pijnlijk!! Zorg dat je voldoende paracetamol in huis hebt!!
Waren dat adviezen die je kreeg van een uroloog ?
Uitplassen is geen optie vanwege de grootte. Vergruizen en dan de restanten uitplassen ook niet heb ik begrepen.
Paracetamol ben ik al voorbij :roll: .

Leuke onderschrift voor dit topic trouwens :)
older Budweiser

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 jan 2024 22:03

Tja dan ben je dat stadium al voorbij!
Sterkte!!
Ik hoop dat het goed gaat komen en vooral relatief pijnvrij!!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 30 jan 2024 23:02

Om de stemming erin te houden: is rode wijn 🍷 al genoemd. Regelmatig bij elke maaltijd ee flesje.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 jan 2024 23:20

Dank Bert!! Ik zet deze even door naar mijn ega 😉👍🏼😇
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 31 jan 2024 06:12

Enzzo schreef: 30 jan 2024 21:23 Veel drinken, veel drinken en veel drinken! Vermijd alles waar calcium in zit en vermijd vooral vitamine D supplementen!
Ben bang dat je ze gewoon moet gaan uitplassen en dat is heel pijnlijk!! Zorg dat je voldoende paracetamol in huis hebt!!
Ben nu wel benieuwd wat vitamine D supplementen voor kwaad kunnen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 31 jan 2024 08:13

Iets meer dan een jaar geleden (kerstavond) zat ik aardappels te schillen zonder problemen.
Een klein, raar gevoel ontstond in mijn buik.
Binnen 5 minuten lag ik te kermen van de pijn op de grond.
Geen idee wat er aan de hand was.
112 gebeld en met de ambulance naar het ziekenhuis.
Daar met zware verdoving een aangename avond gehad.
Geconstateerd werd dat het een niersteen was.
Gelukkig klein genoeg om uit te kunnen plassen maar hij zat nog in de nier bij de 'uitgang'.
Later bij de uroloog wat uitleg gehad en daar te horen gekregen dat het geen directe oorzaak heeft bij mij.
Wel adviseerde zij mij om wat minder vlees te eten.
Omdat de steen nog in de nier zat heb ik de weken daarna best wel in angst gezeten dat deze weer voor de uitgang vast kwam te zitten.
Daardoor eigenlijk niet gefietst buiten woon/werk om.
Na twee maanden door een zeefje geplast te hebben was daar opeens de scherpe pijn en en voelde ik wat door de plasbuis schieten.
Gelukkig, de steen was eruit.
Daarna nogmaals bij de uroloog geweest en die vertelde mij dat als ik me aan een normaal dieet/voeding zou houden, met de opmerking over het vlees in het achterhoofd, het risico op herhaling binnen 10 jaar op zo'n 50% ligt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 jan 2024 08:20

Mijn vader was vroeger heel gevoelig hier voor. En inderdaad kermend op bed/bank van de pijn tot de huisarts er morfine in spoot. Wat ik kan herinneren 1x vergruisd, 2x uitgeplast.
Sinds die minder calcium tot zich neemt en zoutarm is gaan eten nooit meer last gehad. En vrij ruim water drinken. Zit ook een pechfactor bij.
Less is bore

Plaats reactie