Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ervaring met nierstenen ?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1074
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 31 jan 2024 08:44

Er zijn verschillende soorten nierstenen, dus gepaste adviezen hangen er wel van af wat voor een steen je hebt. Veruit meest voorkomend zijn calciumoxalaat stenen.
Verminderen van (dierlijke) eiwitten is dan aan te raden, maar ook oxaalzuur bevattende producten zoals rabarber, peer, spinazie en volgens mij ook pinda's.
Bovendien voldoende drinken, maar het hoeft niet achterlijk veel te zijn natuurlijk.
Citrusfruit is ook beschermend.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 jan 2024 11:13

Op mijn dertigste een eerste keer niersteen(tjes), op mijn 35ste een tweede keer. En nu bijna 20 jaar zonder problemen.
De eerste is het verschieten ; een eerst zeurende pijn die je niet kent, die erger en erger wordt totdat je zowat enkel nog pijn bent en op spoed eindigt. Maar goede pijnstiller, iets dat alles openzet (ik dacht onder naam buscopan) en het is voorbij. Dan even wachten tot steen weg is...
De tweede keer herken je het en ga je op tijd naar de dokter...
Maar ik heb de goede versie; kleine steentjes, even pijnlijk maar de behandeling is eenvoudig.
Na de tweede keer mijn drankgewoontes toch omgegooid. Ik drink nu enkel gewoon water bij het eten en laat frisdranken als dorstlessers. En daar waar ik vroeger nog veel melk dronk laat ik dat nu.
Ik drink nu gewoon zoveel dat mijn urine "licht" is. Merk ik dat dat eens niet is, zal in die dag wat extra water drinken. Al blijft dat dan beperkt tot 1 of 2 grotere glazen extra.
Maar het blijft duimen dat het probleem niet terugkomt. Nierproblemen gaan al een paar generaties mee in de familie...
Ondertussen let ik op de kleur van de urine en houd die licht.

Maar zoals hierboven; vraag vooral doktersadvies... doel is vooral dat die nieren hun werk goed doen...

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 31 jan 2024 12:18

ColumsbusMJ schreef: 31 jan 2024 06:12
Enzzo schreef: 30 jan 2024 21:23 Veel drinken, veel drinken en veel drinken! Vermijd alles waar calcium in zit en vermijd vooral vitamine D supplementen!
Ben bang dat je ze gewoon moet gaan uitplassen en dat is heel pijnlijk!! Zorg dat je voldoende paracetamol in huis hebt!!
Ben nu wel benieuwd wat vitamine D supplementen voor kwaad kunnen.
Veel sporters slikken, vooral in dit jaargetijde, extra vitamine D. Soms zelfs in hoeveelheden die alleen op medisch advies verantwoord zijn 25.000IE per maand of meer bijvoorbeeld.
Veel van die “over de counter” preparaten bevatten dan ook nog eens veel calcium
Maar zelf als je zuivere colecalciferol als drankje inneemt kun je al snel een hele hoop calcium te veel in je lichaam krijgen

Ik slik zelf op recept 50.000ie per maand. Dat is uiteraard op indicatie en mijn calcium waarde wordt elke 6 maanden gemeten.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 11 feb 2024 04:07

Meerdermaals nierstenen gehad.
De laatste keer een week in het ziekenhuis gelegen om e.a. te onderzoeken.
Alle keren calcium-oxalaat verbinding.
2 keer uitgeplast (je krijgt een medicijn om de plasbuis te verwijden) de andere keer is e.a. vergruist waarna het gruis wordt uitgeplast.

Sommige mensen maken ze standaard aan, ik heb nooit een speciaal dieet gekregen.
Chocolade, chips, en bepaalde groenten zijn dingen die je kunt vermijden (wat ik niet doe), tevens genoeg water drinken.
Ik slik overigens al jaren een homeopatisch middel, Cystone van Himalaya, hier zit een natuurlijke steenbreker in.

En ja de pijn wanneer de steen door de urineleider gaat is flink afzien en misselijk makend; de laatste keer zelfs in de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd omdat ik niets meer kon.
Het liefst laten ze de steen er via de natuurlijke weg uitkomen, anders kunnen ze een grijpertje gebruiken vertelde de uroloog mij toen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 feb 2024 09:39

Rayb81 schreef: 11 feb 2024 04:07

...
Ik slik overigens al jaren een homeopatisch middel, Cystone van Himalaya, hier zit een natuurlijke steenbreker in.

...
Dat is een contradictio in terminis; in een homeopathisch product zit per definitie niets. Hier zit wel iets in, dus het is niet homeopathisch.
Maar als je het met genoeg water slikt is het zinvol (als er niets in zit dat schadelijk is).

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 10 mar 2024 21:13

Helaas….CT met contrast gehad en inwendig onderzoek. Blijkt dat ik een tumor in de blaas heb, gvd. Inmiddels op de wachtlijst voor een operatie waarbij tumor ( dan maar hopen dat het beestje niet te agressief is) en niersteen weggehaald worden.
Geluk bij een ongeluk: Zonder die niersteen had ie lekker door kunnen groeien tot het over en uit was. Hoop doet leven zegt men dan ;)
Ik hoop in april weer op de fiets te zitten.
older Budweiser

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 10 mar 2024 21:22

Kilowatt schreef: 10 mar 2024 21:13 Helaas….CT met contrast gehad en inwendig onderzoek. Blijkt dat ik een tumor in de blaas heb, gvd. Inmiddels op de wachtlijst voor een operatie waarbij tumor ( dan maar hopen dat het beestje niet te agressief is) en niersteen weggehaald worden.
Geluk bij een ongeluk: Zonder die niersteen had ie lekker door kunnen groeien tot het over en uit was. Hoop doet leven zegt men dan ;)
Ik hoop in april weer op de fiets te zitten.
Succes met herstel. Ooit wel niersteen gehad, een kleintje van nog geen halve cm. Maar wat een ellende een niersteenkoliek lag op de grond te kronkelen van de pijn. Uiteindelijk uit kunnen plassen voordat er een medische ingreep zou plaatsvinden via de urinebuis :cry:
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 mar 2024 21:30

Kilowatt schreef: 10 mar 2024 21:13 Helaas….CT met contrast gehad en inwendig onderzoek. Blijkt dat ik een tumor in de blaas heb, gvd. Inmiddels op de wachtlijst voor een operatie waarbij tumor ( dan maar hopen dat het beestje niet te agressief is) en niersteen weggehaald worden.
Geluk bij een ongeluk: Zonder die niersteen had ie lekker door kunnen groeien tot het over en uit was. Hoop doet leven zegt men dan ;)
Ik hoop in april weer op de fiets te zitten.
Potver …. Ik hoop het beste voor je, en erg veel sterkte !! Fietsen is fijn maar zeker niet het belangrijkste - ik weet er alles van.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 10 mar 2024 21:43

Heel veel sterkte kilowatt!
Ik hoop echt voor je dat de operatie goed gaat en je in april zoals je zegt weer op de fiets kunt zitten.
Dat is een mooi vooruitzicht.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 10 mar 2024 21:53

Veel sterkte en een volledig herstel toegewenst kW!
Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 10 mar 2024 22:00

Bah! Veel sterkte en herstel gewenst.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8367
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 mar 2024 22:01

Kilowatt, wat een akelig nieuws. Veel sterkte.

Plaats reactie