Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bikefit..(?)

leinad
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mar 2023 09:28

leinad 29 jan 2024 14:12

Hi,

Ik ben van plan om een bikefit te gaan doen. Na een tijdje fietsen begin ik toch wel wat pijn te krijgen in mijn zitvlak, en soms krijg ik een doof/tintelend gevoel in mijn voeten/tenen. Ik vermoed dat er nog wel wat te halen valt qua afstelling. Daarnaast zie ik soms op beelden dat prof renners wat meer voorop hun zadel lijken te zitten, daar waar ik (voor mijn gevoel) echt achterop mijn zadel zit.

Ik ben overigens bij aanschaf van mijn fiets wel opgemeten, maar dat was vooral lengte, binnenbeenlengte, breedte van schouders. Ik heb niet het idee dat er echt gekeken is naar bijv. breedte van stuur. Afstelling van schoenplaatjes is helemaal niet gedaan en heb ik zelf min of meer uitgevogeld.

Ergo, er zijn zoveel mensen/bedrijven die een bikefit aanbieden. De een let daarop, de ander let weer ergens anders op. Die gebruikt de meest hightech apparatuur, de ander laat je op je eigen fiets fietsen, etc. etc.

Mijn doel is om te kijken of ik wellicht wat meer Aero kan gaan zitten, een juiste afstelling van mijn schoenplaatjes, of wellicht advies in soort schoenen. En juiste afstelling van mijn zadel en daar ook advies in.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zijn er hier mensen die hier meer ervaring mee hebben en eventuele bikefitters kunnen aanraden? Ik kom uit de buurt van Emmen, ik wil er ook best een stukje voor rijden. Maar weer niet helemaal naar Zeeland bijvoorbeeld ;)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 29 jan 2024 14:32

Ik weet niet of er een bikefitter bij je in de buurt zit.
Maar het is gewoon belangrijk om eerst met hem te praten over je wensen.
Een goede bikefitter geeft dan wel aan wat wel of niet kan.
Zelf heb ik de Bikefitter uit Limmen gehad en ben daar tevreden over.
https://www.de-bikefitter.nl/

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 jan 2024 15:30

Wil je dat op je huidige fiets? Zijn daarop eenvoudig wat aanpassingen aan te maken? Lees stuur, stuurpen, zadelstand.
Verder zal elke fitter je weer anders op de fiets zetten, waarbij het ene niet perse slechter hoeft te zijn dan het andere.
Maak dus eerst voor jezelf de keuze of je beter/ anders op je huidige fiets wilt zitten, of dat je blind op een testfiets wilt passen.
Bij dat laatste kan het zijn dat je huidige fiets niet geschikt is

leinad
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mar 2023 09:28

leinad 29 jan 2024 15:41

Ja, het idee is wel dat ik op mijn huidige fiets wil blijven zitten. Deze heb ik halverwege 2023 aangeschaft (Cube Agree C:62). Ik denk dat ik nog wel wat speling heb. Voor zover ik nu kan zien kan het stuur nog wel iets lager (alle spacers nog op de stuurpen) en kan ik daarmee wel in een iets meer Aero zitting komen.

Bij aanschaf is, zoals vermeld, ook wel rekening gehouden met bepaalde maten. Qua maat zou de fiets dan ook wel geschikt moeten zijn, ga ik gemakshalve dan maar vanuit.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 jan 2024 16:08

Bel er een paar en bespreek je wensen zoals al aangegeven.

Op YT staan ook best goede filmpjes. Ik vind die van Road cycling academy wel goed.
Goed te begrijpen en niet te lang. Krijg je alvast een beeld.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 jan 2024 16:49

Mijn vrouw is gefit door Hans Raven. Ik ben mee geweest en vond het allemaal heel kundig en goed.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 jan 2024 17:18

leinad schreef: 29 jan 2024 14:12 ....Daarnaast zie ik soms op beelden dat prof renners wat meer voorop hun zadel lijken te zitten, daar waar ik (voor mijn gevoel) echt achterop mijn zadel zit.
...
Er zijn een aantal zaken waar profrenners een voorbeeld kunnen zijn, maar hoe ze op hun zadel zitten is dat niet. Zij trainen een berg spiergroepen waar de gemiddelde fietser het bestaan niet kent en die hen zo zonder kwaaltjes uren op hun fiets houdt in eventueel in redelijk aero posities.

Hoever je zadel naar voor of achter staat is wel iets dat thuis eens opmeetbaar is.
Een belangrijk gegeven is wel of je merkt dat je tijdens het fietsen je soms moet verzetten, naar voor of naar achter. Dat gegeven kan al een indicatie zijn in welke richting het zadel moet (maar ook in welke richting je stuur moet).
https://youtu.be/Q6shcGwN_2A?si=BMshYA0s8lEsPng8
Deze video is eventueel een uitleg voor de horizontale positie (tis een start; voel je niet verplicht die positie te houden).

Maar als je er zelf niet uitkomt, met pijn blijft rondrijden is goede bikefitting zinvol. Resultaat kan een ander zadel zijn, verzetten van je schoenplaatjes,

En als je meer aero wil geen zitten; plan dan wat stabilisatie-oefeningen om de de juiste spiergroepen te trainen opdat je dit kan volhouden.

r.storm6
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 31 jul 2010 19:45

r.storm6 29 jan 2024 18:23

Ik ben in het noorden een paar jaar terug bij bike fit studio Heerenveen geweest.
Ik had daarvoor last van mijn knieën,
Nadien niet meer. Hij neemt veel tijd voor je wensen en klachten en kijkt je lichamelijk ook na voor de meting.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 29 jan 2024 21:41

Goede ervaringen met Jan Glorie. Zit tegenwoordig in Meppel. Glorie bikelab.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 jan 2024 07:14

Body2bike in Hamont Achel.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 30 jan 2024 22:40

scottpch schreef: 30 jan 2024 07:14 Body2bike in Hamont Achel.
Goeie tip, is vast niet te ver vanaf Emmen … :roll:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jan 2024 22:54

r.storm6 schreef: 29 jan 2024 18:23 Ik ben in het noorden een paar jaar terug bij bike fit studio Heerenveen geweest.
Ik had daarvoor last van mijn knieën,
Nadien niet meer. Hij neemt veel tijd voor je wensen en klachten en kijkt je lichamelijk ook na voor de meting.
Hier kom ik ook al jaren. Zelfs toen hij nog in Bolsward zat. Alle fietsen die ik heb daar afgesteld en al mijn schoenen voorzien van Sidas zooltjes op maat.

Plaats reactie