Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Reinigen met ultrasoonreiniger

1094
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 jan 2024 13:24

Ik vroeg me af of het de moeite waard is om een ultrasoonreiniger aan te schaffen voor mn ketting & cassette.

Ik reinig mn ketting nu met wasbenzine en dasty/water mix maar heb t gevoel dat het nog een stuk beter kan. Nu heb ik geen ervaring met ultrasoon en vroeg me een aantal zaken af

- hoe groot moet de reiniger zijn?
- wat gooi je er in om schoon te maken
- Welke merken zijn goed ( lees ook over dingen die trillen ipv echt ultrasoon reinigen)
- wordt het echt goed schoon of is de winst maar beperkt?

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 27 jan 2024 13:39

Ik heb een 2 liter ultrasoontje van HBM.
Als je eerst het grootste vuil van de ketting verwijdert kom je een eind met water en dreft.

Maar ik kan niet zeggen dat het apparaat onmisbaar is voor de hedendaagse velo-klusser.
De ultrasoon reiniger staat hier al zeker een jaar onaangeroerd in de kast. En dat had langer kunnen zijn als mevrouw campayolo niet wat vrouwelijke snuisterijen schoon wilde maken.
Boerke van buut'n

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8190
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 jan 2024 13:39

Geen ervaring met fiets onderdelen maar voor de carburateur van mijn klassieke Peugeot werkt het perfect. Zelfs de kleinste sproeiergaatjes worden weer schoon!

Dus ik verwacht dat het voor jouw gebruik ook wel zijn werk zal doen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 27 jan 2024 13:51

In heb er een ongebruikt in Veenendaal staan. Gratis voor een fles wijn.
Mijn fiets heeft geen carburateur met kleine gaatjes, dus ik heb er niet zoveel aan.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4247
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 jan 2024 14:15

Ik heb er ook één in Veenendaal staan. Gebruik hem een paar keer per jaar, als ik cassette en ketting écht schoon wil hebben. Werkt daarvoor perfect. Als “reinigings-vloeistof” gebruik ik dan een scheut Dasty ontvetter in warm water.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 jan 2024 14:22

Been there, done that. Zinloze aanschaf voor de hobbyist.
Via werk een ultrasoon reiniger geleend van 4 liter inhoud, met speciale ontvetter (Elma A5, voor de kenners). Het werkt goed en makkelijk, maar je moet er genoeg werk voor hebben. Het bad heeft wel eventjes nodig om warm te worden, de reiniger is vrij duur. Na het reinigen nog spoelen, drogen.

Dagelijks onderhoud met Dasty en intensieve reiniging met remmenreiniger en een kwast gaat sneller, preciezer en goedkoper.
Dogma F

pino
Forum-lid
Berichten: 3464
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 27 jan 2024 15:05

Ben er niet kapot van. Een derailleur met wat aangekoekt vuil erin gaat niet makkelijker schoon dan in een sopje met Dasty.
Lijkt volgens het www ook de nodige risico's mee te brengen bij bewerkte oppervlaktes.
Een arsenaal aan tandenborstels, oude afwasborstels, nagelborstels in verschillende maten en hardheden doen bij mij goed dienst.
Als iemand HET recept heeft, houd ik mij aanbevolen.
Niet zijken maar reiden !

1094
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 jan 2024 16:43

Krijgt zo een ultrasoon hem dan niet goed schoon? Ik doe mn ketting nu vaak 1x per 1000km ofzo in een bak wasbenzine maar zou graag iets anders gebruiken en iets waarvan het vuil tussen de schakels ook echt goed weg gaat zonder te borstelen

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3264
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 jan 2024 17:00

Helaas ben ik het met anderen eens die zo'n ding ook hebben.
Het lijkt allemaal fantastisch maar als je het grove werk eerst zelf moet doen dan ben je er al bijna.
Je het maakt een tandwiel of ketting uiteindelijk wel iets schoner maar dat is naar mijn idee meer cosmetisch dan functioneel.

Ik gebruik zelf toch maar weer aan afwasteil met allerlei borstels en Sint Marc of een andere ontvetter zoals Dasty, Dreft etc.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12751
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jan 2024 17:13

Werkt bij mij prima. Ik doe er eurol koudontvetter in.
Dat laat ik er dan gewoon inzitten en soms filter ik dat met een koffiefilter.
Denk dat ik nu 2 liter echt kwijt ben van de 5l

Maar sinds ik (hot)wax heb je eigenlijk die troep niet meer nodig, heet water is voldoende.

Ps.
Stop nou eens met die dasty, mijn gouden xx1 cassette was bijna meteen weer zilver.
Als je het doet minimaal verdunt, maar ik zou het gewoon niet doen.
Ik vind het voor in de keuken ook niets.

pino
Forum-lid
Berichten: 3464
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 27 jan 2024 17:22

wasbeer2006 schreef: 27 jan 2024 17:13 Werkt bij mij prima. Ik doe er eurol koudontvetter in.
Tijd, temperatuur?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4247
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 jan 2024 17:38

wasbeer2006 schreef: 27 jan 2024 17:13 Ps.
Stop nou eens met die dasty, mijn gouden xx1 cassette was bijna meteen weer zilver.
Als je het doet minimaal verdunt, maar ik zou het gewoon niet doen.
Ik vind het voor in de keuken ook niets.
Zoals ik al zei, een scheut in het warme water. Dat is dus behoorlijk verdund. En nooit een probleem mee. Maar ja, ik gebruik ook geen gouden kettingen of cassettes 😉

En ik doe ook zeker niet het grove werk eerst voor het in de ultrasoon gaat. Gewoon vies erin, schoon eruit. Even afspoelen, en laten drogen. Klaar.

Plaats reactie