Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp nodig bij bepalen maat nieuwe fiets

JRBosma
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jun 2017 08:16

JRBosma 26 jan 2024 16:12

jwkeij schreef: 26 jan 2024 08:56 Hoe custom is custom? Een Festka, Tsubasa of Sarto zijn op de millimeter voor jou op maat te maken.
Verder sluit ik mij aan bij Bakboord1: benader op de huidige fiets de geo van de andere.
Zo custom is het helaas niet :D. Frame maten staan vast.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 26 jan 2024 16:12

raven14 schreef: 26 jan 2024 10:29 Ook nog rekening houden met de reach van de shifters/remgrepen. Shimano 12 speed hydraulisch heeft een langere 'reach' dan veel andere/oudere groepen. Het kan een halve tot een volledige cm schelen. Welke groep had je en naar welke groep ga je toe?
Deze wil ik nog even benadrukken, uit eigen ervaring ;)

JRBosma
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jun 2017 08:16

JRBosma 26 jan 2024 16:19

chris80 schreef: 25 jan 2024 20:57 Klopt, om dezelfde stacks als nu te halen heb je ongeveer 2cm meer spacers nodig. En als je dieper kunt zitten dan nu kant het ook met een spacer minder, wat het optisch weer mooier maakt.

En de reach is 2 cm meer, dus hier zul je een kortere stuurpen bij nodig hebben (hoe kort hangt dan af van hoe lang je wil zitten).

ps: check ook even de hoek van de stuurpen, dit kan ook nog wel wat schelen. Zelfde geldt voor de reach vh stuur.
Dank voor de feedback!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jan 2024 16:22

JRBosma schreef: 26 jan 2024 16:00
bakboord1 schreef: 25 jan 2024 21:57 Maakt de liefde hier niet blind?
Je huidige fiets is qua maatvoering prima zeg je.
De ongetwijfeld mooie fiets die je wil kopen kan hooguit met kunst en vliegwerk passend worden als ik uit ga van je huidige fiets.
Zonder een diepere zit heb je 3,5cm spacers en ook je stuurpen moet worden aangepast om de fiets passend te maken.
Hoe mooi is die fiets nog met spacers en een kortere stuurpen?

Of de simpele test: hoe fietst je huidige fiets als je de spacers weghaalt en een langere stuurpen monteert?
Doe dit wel in stapjes met de spacers om klachten te voorkomen.
Dan boots je de zit na op je huidige fiets. Een stuurpen koop je voor een paar tientjes op marktplaats.
Het zou zonde zijn als je er achter komt dat die lange diepe zit toch niet bij je past.
De test wordt een beetje lastig aangezien het een integrated stuur is. Dus iets teveel werk om deze te vervangen.
Neemt niet weg dat dit een goed tip is.

Aangezien ik eerder een Aero (Giant) fiets heb gereden met een soortgelijk geometrie weet ik dat het kan. Ik kan met beide uit de voeten zonder dat ik ervaar dat het minder goed zit. Klinkt misschien gek?

Met een 105 mm stuurpen kom ik 9mm dieper uit dan nu. Dat is te doen.
En met 2,5cm spacers kom je dan op 60,5 - 61 cm stack uit.
Het stuur hoef je dus niet te veranderen, alleen de spacers ertussenuit. Afhankelijk van het systeem, is dat minder werk en sowieso minder duur.

Ik snap nog steeds niet hoe je aan die 605 stack komt met 599 stack en 2cm spacers.

Ik kan zo niet het juiste type stuur vinden dat nu op je fiets zit, er zijn best veel verschillende geïntegreerde 4za sturen. Maar zorg dat je daar de gegevens van hebt, van het stuur dat op je nieuwe fiets moet komen en dus van je shifters.

Als het past, is het op het randje en dan wegen dit soort zaken extra zwaar mee.
Campagnolo Ultra Dork

JRBosma
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jun 2017 08:16

JRBosma 26 jan 2024 17:02

Ernie C. schreef: 26 jan 2024 16:22
JRBosma schreef: 26 jan 2024 16:00
bakboord1 schreef: 25 jan 2024 21:57 Maakt de liefde hier niet blind?
Je huidige fiets is qua maatvoering prima zeg je.
De ongetwijfeld mooie fiets die je wil kopen kan hooguit met kunst en vliegwerk passend worden als ik uit ga van je huidige fiets.
Zonder een diepere zit heb je 3,5cm spacers en ook je stuurpen moet worden aangepast om de fiets passend te maken.
Hoe mooi is die fiets nog met spacers en een kortere stuurpen?

Of de simpele test: hoe fietst je huidige fiets als je de spacers weghaalt en een langere stuurpen monteert?
Doe dit wel in stapjes met de spacers om klachten te voorkomen.
Dan boots je de zit na op je huidige fiets. Een stuurpen koop je voor een paar tientjes op marktplaats.
Het zou zonde zijn als je er achter komt dat die lange diepe zit toch niet bij je past.
De test wordt een beetje lastig aangezien het een integrated stuur is. Dus iets teveel werk om deze te vervangen.
Neemt niet weg dat dit een goed tip is.

Aangezien ik eerder een Aero (Giant) fiets heb gereden met een soortgelijk geometrie weet ik dat het kan. Ik kan met beide uit de voeten zonder dat ik ervaar dat het minder goed zit. Klinkt misschien gek?

Met een 105 mm stuurpen kom ik 9mm dieper uit dan nu. Dat is te doen.
En met 2,5cm spacers kom je dan op 60,5 - 61 cm stack uit.
Het stuur hoef je dus niet te veranderen, alleen de spacers ertussenuit. Afhankelijk van het systeem, is dat minder werk en sowieso minder duur.

Ik snap nog steeds niet hoe je aan die 605 stack komt met 599 stack en 2cm spacers.

Ik kan zo niet het juiste type stuur vinden dat nu op je fiets zit, er zijn best veel verschillende geïntegreerde 4za sturen. Maar zorg dat je daar de gegevens van hebt, van het stuur dat op je nieuwe fiets moet komen en dus van je shifters.

Als het past, is het op het randje en dan wegen dit soort zaken extra zwaar mee.
Zal het type stuur even opzoeken.
Dat ik nu twee spacers heb is meer luiheid dan dat het nodig is. Omdat het integrated is moet ik als ik 2 spacers verwijder de kabels ook weer iets inkorten en daar heb ik de tijd nooit voor genomen :D

Plaats reactie