Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

direct mount chainring; welke offset voor 20jaar oude cyclocrosser?

Joop22
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:07

Joop22 22 jan 2024 19:06

Hallo,
Ik heb een leuk 20 jaar oud frame dat ik wil opbouwen, een cannondale XS800 met de headshok.
Ik wil deze fiets opbouwen met moderne componenten,
ik heb wat sram force 1x spullen (11sp) van marktplaats.
De force gpx-crank is met spider, die kan ik vervangen door een direct mount kettingblad.
-> Maar, welke offset moet ik hebben voor de direct mount chainring?
Bij voorbaat dank voor advies!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 jan 2024 21:28

Welke keuzes qua offset heb je dan? Een oud frame (130, 135mm?) heeft geen offset nodig. Montage op binnenblad.

Joop22
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:07

Joop22 24 jan 2024 21:40

De keuzes zijn 0mm, 3mm of 6 mm.
Ik heb ondertussen begrepen dat oude frames een 49mm kettinglijn hebben
( mijn grote kettingwiel zit ongeveer op 51mm en de kleine op 45mm).
ik vond ondertussen dit ergens:

* 135mm/142mm use a 6mm offset chainring (same cassette position on the hub, the increased width on 142 is for longer end caps which fit into locating slots in the frame for easier wheel positioning)
* 148 (Boost) uses a 3mm offset chainring
* 157 (Super Boost) uses a 0mm offset chainring.
For a 135mm rear hub, you'd use a 6mm chainring. Very simple if you're using a SRAM direct mount chain ring/crankset.


Dus ik ga voor 6mm

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 jan 2024 21:47

Mooi!

Plaats reactie