Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

canyon Aeroad CF SLX Disc ombouwen naar Di2

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 21 jan 2024 21:07

Een clubgenoot heeft mij gevraagd om z'n Canyon Aeroad CF SLX Disc uit 2018 om te bouwen naar Ultegra Di2.
Bij diverse Giant heb ik dit al vaker gedaan, maar nog niet bij een Canyon.

Wat onderzoek gedaan en bij Canyon zit de accu vast binnen in aan de onderbuis.
Echter de benodigde gaatjes voor de boutjes zijn niet aanwezig.

Nu heb ik het idee dat Canyon 2 type frames heeft gemaakt in 2018.
1 voor mechanische groepen en 1 voor elektronische groepen.
Klopt dat?

En als dat zo is, is er een andere mogelijkheid?
Bv de accu in de zadelpen?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Echo
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 21 jan 2024 21:58

Als het een ronde zadelpen is zou dat geen probleem moeten zijn. Er zijn passende houders te koop voor de verschillende diameters, kosten ongeveer € 10,-
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 22 jan 2024 10:35

De Aeroad frame van Canyon hebben helaas geen ronde zadelpen.
Dat zou het inderdaad een stuk makkelijker maken.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 jan 2024 10:54

Klopt. Canyon maakte in die jaren aparte frames voor mechanisch en electronisch schakelen. Een maatje van mij heeft ooit een Aerod omgebouwd naar DI2. Daar kwam een boormachine aan te pas...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5093
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jan 2024 10:59

wezep schreef: 21 jan 2024 21:07 Een clubgenoot heeft mij gevraagd om z'n Canyon Aeroad CF SLX Disc uit 2018 om te bouwen naar Ultegra Di2.
Bij diverse Giant heb ik dit al vaker gedaan, maar nog niet bij een Canyon.

Wat onderzoek gedaan en bij Canyon zit de accu vast binnen in aan de onderbuis.
Echter de benodigde gaatjes voor de boutjes zijn niet aanwezig.

Nu heb ik het idee dat Canyon 2 type frames heeft gemaakt in 2018.
1 voor mechanische groepen en 1 voor elektronische groepen.
Klopt dat?

En als dat zo is, is er een andere mogelijkheid?
Bv de accu in de zadelpen?
Even out of the box, waarom monteer je niet een Sram Etap groep, dan heb je helemaal geen accu en kabels in het frame nodig.

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 22 jan 2024 11:00

HarryuitHilversum schreef: 22 jan 2024 10:54 Klopt. Canyon maakte in die jaren aparte frames voor mechanisch en electronisch schakelen. Een maatje van mij heeft ooit een Aerod omgebouwd naar DI2. Daar kwam een boormachine aan te pas...
Om de gaatjes te boren, zodat de houder van de accu vast kan worden gezet?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 22 jan 2024 11:02

NuitKor schreef: 22 jan 2024 10:59 Even out of the box, waarom monteer je niet een Sram Etap groep, dan heb je helemaal geen accu en kabels in het frame nodig.
2 redenen:
-geen nieuwe crank, cassette, ketting en body nodig
-ik heb nog diverse Di2 onderdelen liggen

Maar als DI2 niet mogelijk, is Sram inderdaad een alternatief.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5093
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jan 2024 11:06

wezep schreef: 22 jan 2024 11:02
NuitKor schreef: 22 jan 2024 10:59 Even out of the box, waarom monteer je niet een Sram Etap groep, dan heb je helemaal geen accu en kabels in het frame nodig.
2 redenen:
-geen nieuwe crank, cassette, ketting en body nodig
-ik heb nog diverse Di2 onderdelen liggen

Maar als DI2 niet mogelijk, is Sram inderdaad een alternatief.
Wat je eerste reden betreft, ik denk dat etap prima te combineren is met een shimano crank (afstanden zijn gelijk), cassette en ketting. Cassette sowieso, een ketting gaat toch niet eeuwig mee en body is dan ook niet nodig.

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 22 jan 2024 11:23

NuitKor schreef: 22 jan 2024 11:06
wezep schreef: 22 jan 2024 11:02
NuitKor schreef: 22 jan 2024 10:59 Even out of the box, waarom monteer je niet een Sram Etap groep, dan heb je helemaal geen accu en kabels in het frame nodig.
2 redenen:
-geen nieuwe crank, cassette, ketting en body nodig
-ik heb nog diverse Di2 onderdelen liggen

Maar als DI2 niet mogelijk, is Sram inderdaad een alternatief.
Wat je eerste reden betreft, ik denk dat etap prima te combineren is met een shimano crank (afstanden zijn gelijk), cassette en ketting. Cassette sowieso, een ketting gaat toch niet eeuwig mee en body is dan ook niet nodig.
Crank zal vast lukken, maar cassette/ketting wordt ander verhaal.
Meeste Etap groepen zijn 12 speed en er zit nu Ultegra 11speed op.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Plaats reactie