Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Te grote sprongen in cassette

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2448
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 jan 2024 09:13

Binnenkort hoor je bij de "elite - de crème de la crème - the cog18 club" als je een 18 hebt op je Shimano 12 speed. De rest is "plebs".
Laatst gewijzigd door Kiekeboe op 24 jan 2024 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37965
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 jan 2024 09:25

Yesss!!

Probeer Philippos eens via PB, die heeft mij ook geholpen met een Recon. Ben erg blij met het verloop, schakelen is klein beetje minder perfect dan Shimano original.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6118
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jan 2024 09:42

jakkel schreef: 23 jan 2024 18:33
Lcsmet schreef: 23 jan 2024 18:25
jakkel schreef: 23 jan 2024 18:22 Naar mijn bescheiden mening verplaats je dan gewoon het probleem.



Kan je mij een 12-speed 11-28 cassette met 18t krans die compatibel is met Shimano/SRAM voorstellen?
Waarom wil je de 18T?
Om je 50 T vooraan te kunnen behouden?
Dan monteer je een kleiner of juist groter voorblad.
Nogmaals, dan verplaats je het probleem...
Het gaat over dat gat van 17 naar 19.
Nee, hij verplaatst de oplossing ;-)
Behalve als jij met andere voorbladen ineens ook hele andere snelheid gaat rijden, dan heb je gelijk.

Miche maakt prima cassettes met veel eigen keuze. starten met 11/12 (of met 14).. eindigen met 27/30 of met 30/34.,. en daartussen mag je het zelf allemaal kiezen. Compatible met shimano. Prijs geen idee.

een kleiner blad voor zal zorgen dat je sneller op de 17 en 16 zit ipv de 18 bij dezelfde snelheid, dus dat verschuift je probleem niet. Je kunt ook opteren voor een groter binnenblad zodat je veel langer daarop door kunt rijden terwijl je achter op de 12,13,14,15 zit (of evt 11).
Een cassette die met een 10 begint lijkt ook onzinnig. enige voordeel is dat die de nuttige kransjes allemaal naar links duwt. Dus dat je wederom een stapje langer op het binnenblad uit de voeten kunt. Je kunt dan binnenblad met de 11 rijden en je hebt dus een hele range binnenblad met kleine stapjes achter.

Dus voorbladen aanpassen kan op 2 manieren. Groter binnenblad (zie maar wat je dan met je buitenblad wilt). Of kleiner buitenblad (zie maar wat je met je binnenblad wilt).

Dat je je te goed voelt om een cassette met 14 te laten beginnen, zie ik als een persoonlijk probleem ;-). Als je er sprintjes aan 60 in t uur mee moet winnen zul je snel te kort komen inderdaad. Voor de gemiddelde toerfietser zal het prima zijn. Zelfs met een 48 voor, 14 achter. kan je tot 50 in t uur meetrappen, mits je enigszins hoge cadans aan kunt. Maar met veel vermogen gaat de cadans over het algemeen al automatisch mee omhoog.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 24 jan 2024 12:22

Met probleem verplaatsen bedoel ik uiteraard dat je met een ander voorblad inderdaad de 18t wel hebt (door dezelfde ratio die je creëert), maar dan heb je de 17 bijvoorbeeld niet meer. Het is maar hoe je 't bekijkt en beredeneerd. En uiteraard gaat het over een persoonlijk probleem dat ik met een 14t beginnende cassette niet toe kom, maar in mijn omgeving ken ik toch wel een boel mensen (echt niet allemaal renners) die daar ook niet mee zouden toekomen. Een alleenstaand geval ben ik dus zeker niet! 50 per uur trappen met een 50/14 is een cadans van 109. De max. cadans van 110 in onderstaand voorbeeld is gelijk aan een 50/12. Die 11 is welkom, maar doorgaans kom ik wel toe met een 12. ;)



Afbeelding
Laatst gewijzigd door jakkel op 25 jan 2024 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12750
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jan 2024 13:47

Een 14 is voor het gros geen goed plan. Het gaat niet om je bereik, maar ook om je kettinglijn.
met een 14 in het begin kom je in de polder nooit meer op je kleine blad want dan staat je ketting bijna dwars, dus moet je ook je grote aanpassen.

Ik zou er niet te moeilijk over doen, koop een ryet of recon ed. of gewoon een 10/28 of 11/30.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 24 jan 2024 18:14

Bij mijn volgende racefiets kies ik voor 1x12.
Met een 11-30 cassette voor het vlakke en een 10-45 cassette voor de bergen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12750
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jan 2024 20:57

Met dat idee speel ik ook al.
Ik rijd polder en 1x per jaar 3 weken bergen.

Enige is dan moet je wel je derrie aanpassen. Of je moet xlpr gaan rijden.
Bij shimano werkt dat nog niet echt lekker sram axs wel.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 jan 2024 06:33

Xplr derailleur erop, dan kun je zowat alles aan, heb ik ook op mijn 1x12 gravelbike.
Icm een 10/44 cassette en een 46 voorblad...

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 583
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 25 jan 2024 07:42

wasbeer2006 schreef: 24 jan 2024 20:57 Met dat idee speel ik ook al.
Ik rijd polder en 1x per jaar 3 weken bergen.

Enige is dan moet je wel je derrie aanpassen. Of je moet xlpr gaan rijden.
Bij shimano werkt dat nog niet echt lekker sram axs wel.
Met een GRX derailleur zou het toch kunnen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27620
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jan 2024 08:39

Ik heb die setup al meermaals gebruikt, maar dan 1x11. Op mijn gravelbike. Rijd met een 40T voorblad. In Nederland met een 11-28. In het buitenland (met wegbandjes erop) met een 11-42 of zelfs een 11-46.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 25 jan 2024 08:49

Cassettes wisselen, in de wereld van 12 en zelfs 13-speed zou dat niet meer mogen. Hoe je 't draait of keert, de 'ontbrekende'
18t krans is voor velen een gemis, eender welk voorblad je monteert. Maar... ik rijd al jaren zonder, dus dat gaat. :D

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27620
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jan 2024 08:55

Tuurlijk gaat dat, ik rijd al 42 jaar op een stadsfiets met maar 1 versnelling. Gaat ook prima.

Plaats reactie