Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke fietscomputer zou jij kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2024 14:40

Ja, favoriet maken (oranje ster) in Strava en de routes worden automatisch gesynct.

Ik heb zelf 2 Wahoo's, een Hammerhead, een Sigma en een Garmin en ik zou met elk van deze apparaten kunnen leven en allemaal hebben ze hun voor- en nadelen.

Als je mij vraagt wat mijn favoriet is op dit moment: de 840 alhoewel die zeker niet foutloos is. Vooral de accuduur vind ik toch wel erg fijn, ik ben namelijk een vrij luie oplader.

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 22 jan 2024 15:23

Maar kan je die dan ook tijdens een rit inladen?

Die IQ app was dan voor Komoot denk ik (is al weer even geleden dat ik een 830 had voordat ik overgestapt ben naar een Wahoo Bolt 2). Even snel met Komoot op de telefoon een route maken tijdens een rit (vind ik Komoot het handigst voor) en die laden tijdens een rit werkte niet bij mij op een Garmin Edge 830.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 22 jan 2024 16:59

Deze al eens voorbij gekomen: https://absolutecycling.com/ ??

Nog niet op de markt weliswaar, zou (dacht ik gelezen te hebben) €400,- gaan kosten. Heb je ook een Garmin of Wahoo voor. En dan kan er ook bijna een extra snelheidssensor bij.
Dogma F

Routier_lub
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 okt 2023 19:08

Routier_lub 22 jan 2024 17:11

pino schreef: 21 jan 2024 09:39 Was de Explore reeks niet beperkt in weergave van zaken als vermogen ?
De explore (de originele) kan geen powermeter op. En de batterij is waardeloos. Nu een Garmin 530 en die bevalt goed.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4232
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 jan 2024 17:46

matthijsln schreef: 22 jan 2024 15:23 Maar kan je die dan ook tijdens een rit inladen?

Die IQ app was dan voor Komoot denk ik (is al weer even geleden dat ik een 830 had voordat ik overgestapt ben naar een Wahoo Bolt 2). Even snel met Komoot op de telefoon een route maken tijdens een rit (vind ik Komoot het handigst voor) en die laden tijdens een rit werkte niet bij mij op een Garmin Edge 830.
Wat in je verhaal zeker klopt, is dat als je tijdens een rit , op je Garmin, via die Komoot IQ app een andere route wilt laden, je de lopende activiteit eerst moet afsluiten.

Dit geldt niet als je tussentijds een route uit je Garmin geheugen wilt starten. Dan kan het wel met het “open houden“ van je lopende activiteit.

Als je tussentijds een route in Komoot maakt, kun je deze misschien doorzetten naar Garmin Connect, waarna het misschien wel lukt?

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 23 jan 2024 13:38

Hanz Bé schreef: 22 jan 2024 17:46 Als je tussentijds een route in Komoot maakt, kun je deze misschien doorzetten naar Garmin Connect, waarna het misschien wel lukt?
Nee, dat werkt ook niet. Garmin Connect wil niet syncen met een GPS-unit als er een activiteit bezig is. Je moet eerst de activiteit stopzetten. Dat, tesamen met het feit dat Garmin Connect, de telefoon-app, niets wil doen zonder internettoegang, zijn mijn grootste frustraties met het Garmin ecosysteem.

Als je tijdens een fietsvakantie even een kleine omweg wil inlassen naar een supermarkt of camping of zo moet je dus eerst de huidige activiteit stopzetten, en dan maar hopen dat er genoeg verbinding is met de servers van de Garmin Connect Cloud om een nieuwe route op je unit te krijgen.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 23 jan 2024 13:47

Hanz Bé schreef: 22 jan 2024 17:46
Als je tijdens een fietsvakantie even een kleine omweg wil inlassen naar een supermarkt of camping of zo moet je dus eerst de huidige activiteit stopzetten, en dan maar hopen dat er genoeg verbinding is met de servers van de Garmin Connect Cloud om een nieuwe route op je unit te krijgen.
Is dit met de nieuwe 840 nog niet verbeterd dan?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 jan 2024 14:08

Een omweg idd niet, maar je kunt op de 830 (en ik verwacht ook 840) wel navigeren naar een poi. Daarvoor hoef je niet de activiteit te stoppen, maar wel de huidige route. Daarna via de telefoon een punt op de oude route opzoeken, de Garmin op de unit daarnaartoe laten navigeren en je kunt weer door met de originele route.
Een beetje omslachtig, maar het kan wel.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jan 2024 15:08

Ramon73 schreef: 22 jan 2024 16:59 Deze al eens voorbij gekomen: https://absolutecycling.com/ ??
Ja, laten we vooral een eerste generatie product aanraden. Die hebben bijna nooit problemen.

On topic

De TS zou zichzelf de vraag moeten stellen:

- hoe belangrijk is accuduur? Heel belangrijk, dan Garmin.
- op een schaal van 10, hoe erg is hij digibeet? Hoge score, dan Wahoo
- in hoeverre zijn 101 features belangrijk? Niet, dan Wahoo.

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 23 jan 2024 15:45

scottwilko schreef: 23 jan 2024 14:08 Een omweg idd niet, maar je kunt op de 830 (en ik verwacht ook 840) wel navigeren naar een poi. Daarvoor hoef je niet de activiteit te stoppen, maar wel de huidige route.
Mijn 530 ondersteunt geen adressen en POI's, dat is naast het touchscreen het belangrijkste verschil tussen een 530 en 830. Ik weet niet hoe het nu zit met 540 vs 840. Nu, POI's of niet, het frustrerende is dat ik tijdens een lopende activiteit wel van route ('stop koers', kies andere koers) kan veranderen maar geen nieuwe route naar het toestel kan uploaden. En dat ik internet nodig heb om routes te uploaden, terwijl ik op mijn telefoon met offline maps (MapOut) perfect zelf GPX'en kan genereren.

havana schreef: 23 jan 2024 15:08 De TS zou zichzelf de vraag moeten stellen:

- hoe belangrijk is accuduur? Heel belangrijk, dan Garmin.
- op een schaal van 10, hoe erg is hij digibeet? Hoge score, dan Wahoo
- in hoeverre zijn 101 features belangrijk? Niet, dan Wahoo.
- hoe belangrijk is zijn uitgebreide OpenStreetMap kaarten van elk gewenst land? Indien belangrijk, Garmin.
- betrouwbaarheid? Is het toestel stabiel, ook tijdens lange ritten? Indien belangrijk, Garmin.

(Voor mij is het een dealbreaker als de GPS-unit crash't en zijn kaarten kwijtraakt, zoals jwkeij ooit met zijn Wahoo heeft voorgehad. jwkeij is overigens wel fan van de Wahoo, als ik me niet vergis. En is DDX ook niet met Wahoo gestopt omwille van onbetrouwbaarheid?)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 jan 2024 16:22

Wout88 schreef: 23 jan 2024 13:47
Hanz Bé schreef: 22 jan 2024 17:46
Als je tijdens een fietsvakantie even een kleine omweg wil inlassen naar een supermarkt of camping of zo moet je dus eerst de huidige activiteit stopzetten, en dan maar hopen dat er genoeg verbinding is met de servers van de Garmin Connect Cloud om een nieuwe route op je unit te krijgen.
Is dit met de nieuwe 840 nog niet verbeterd dan?
zo'n situatie op een fietsvakantie, pak ik google maps op de telefoon erbij. Over het algemeen is het niet ingewikkeld om ergens naar toe te navigeren en heb ik voor zo'n omweg niet een route nodig, alleen even kijken waar ben ik nu en waar moet ik heen. Weliswaar ben je dan afhankelijk van internet, als je geen kaarten gedownload hebt.
Soms werkt simpelweg uitzoomen op je navigatiekaart op de garmin ook al (garmin 530). Je ziet waar je bent, je wilt naar een dorpskern oid voor de winkel (of een brug om een rivier over te steken). Zelfde als je eens tegen een omleiding aan loopt. Meestal zijn er ook niet oneindig veel mogelijkheden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 jan 2024 16:30

Over kaarten op de Wahoo:
Ik kan echt de hele wereld aan kaarten downloaden. Gewoon via de app. Kost niks. Je moet alleen wel wifi hebben. Met een data bundel vind Wahoo eng.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie