Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke fietscomputer zou jij kopen?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 jan 2024 13:06

derxx schreef: 20 jan 2024 12:47 .

Zoals gezegd, er kan een hoop met Garmin, maar het is niet altijd even handig of gebruikersvriendelijk in gebruik. Ik ben een nerd, en ik hou hier wel van, dus voor mij was die keuze makkelijk. Maar ik begrijp ook prima dat mensen liever voor een Wahoo kiezen.
Voila:

- Garmin: eindeloze mogelijkheden met gevolgen op gebied van gebruiksvriendelijkheid
- Wahoo: gebruiksvriendelijkheid en daardoor minder op maat van de gebruiker uit te bouwen platform

Gechargeerd misschien maar de andere merken zullen vooral de nadelen van beide merken combineren :D

Je ziet dat bijvoorbeeld ook bij de sport(smart)watches: de Wahoo Rival is op zich geen slecht produkt maar Coros, Suunto en vooral Garmin zijn zo ver vooruit met hun platform dat het quasi onbegonnen werk is voor Wahoo (beperkte R&D bronnen) om een serieuze speler te worden (ze hebben het dan ook opgegeven en zullen vooralsnog geen nieuwe produkten in deze markt uitbrengen)
Afbeelding

derxx
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 20 jan 2024 13:21

Oh, volgens de Garmin forums is de Garmin software nog steeds bedroevend slecht :) Ik heb alleen andere ervaringen. Maar ik denk dat je zowel met een Wahoo als Garmin gewoon een prima fietscomputer in huis hebt tegenwoordig. Ik heb ook niks tegen Wahoo, ik denk dat ze prima computers maken, en voor veel mensen zelfs een betere keuze zullen zijn dan een Garmin imho. Ik hou wel van knutselen en nerden over data etc, dus vandaar Garmin voor mij :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1749
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 20 jan 2024 14:20

rob74 schreef: 20 jan 2024 13:03 Ik denk dat Wahoo liefhebbers en die vroeger een Garmin hadden evenveel gelijk hebben als de mensen die vroeger een Wahoo hadden en nu zweren bij hun Garmin.

Waarschijnlijk was d software van Garmin 5 jaar geleden knap waardeloos en die van Wahoo wellicht ook. Beide bedrijven hebben dat kunnen verbeteren. Ik heb 2 Garmins gehad en beiden met bedroevend slechte software. Echt om te huilen, zo erg. Mijn huidige Wahoo heeft dat niet. Maar als ik wellicht met Wahoo's was begonnen, vertelde ik het verhaal nu andersom.
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar je ervaring.neem je ook wel beetje mee.

Mij Garmin ervaring is echt van jaren geleden en als ik naar de Garmin van mijn vriendin kijk dan is dat echt heel veel beter. Die Garmin Explore is voor recreatieve sportieve fietsers echt wel een fijn apparaat. Maar laatst waren we onderweg en deed de Garmin iets (route gerelateerd) waarbij ik direct dacht, ja hoor typisch Garmin... Dan ben ik heel blij dat ik die Garmin zelf niet heb, want het gaat om bijna niks, maar de irritatie van weleer zit kennelijk heel diep. Dat zal dus voor heel veel apparaten gelden.

Zo werkt het menselijk brein nou eenmaal, Slechte ervaringen blijven gewoon beter hangen dan goede.

Maar alle producenten maken grote stappen, dus de ervaringen uit het verleden gelden zeker niet meer voor het heden en moet je je soms toch ook open kunnen stellen voor een nieuwe ervaring.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 20 jan 2024 15:37

Ik ben zelf ook een Garminfan, maar zoals ik al aangaf, ik heb een Forerunner 945 en die draag ik zo'n beetje 24/7 en daar neem ik al m'n activiteiten mee op. Ik vind het nogal zonde om ook een dure Garmin fietscomputer te kopen, die precies hetzelfde doet als m'n horloge. Dat is voor mij de reden dat ik goedkopere fietscomputers koop als dashboard en voor de navigatie.

Ik heb een tijd gehoopt dat Garmin werk zou maken van het Ant+ display protocol; een 'dom' kleurenscherm voor op de fiets dat via Ant+ display alle informatie van m'n horloge op dat scherm zou tonen, dat lijkt me ook ideaal voor triatleten. Ze zullen het vast onderzocht hebben, maar de markt zal wel te klein zijn of ze zouden minder fietscomputers verkopen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 21 jan 2024 09:39

Was de Explore reeks niet beperkt in weergave van zaken als vermogen ?

Zelf na tig jaren Garmin blijf ik nog steeds zoekende in de menu's die (voor mij) niet altijd even logisch zijn, maar de 1030 voldoet aardig. Zeker door een wat groter scherm. De logica in de communicatie naar telefoon (en terug) ontgaat mij. Soms werkt het super, soms is het k.t. Kan ook aan mij liggen als digibete boomer.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37706
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jan 2024 09:41

Nee, eens in de zoveel tijd is de verbinding een keer traag en slecht. Denk dat het bij de servers vsn Garmin zit.
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 21 jan 2024 09:43

daniel1975 schreef: 21 jan 2024 09:41 Nee, eens in de zoveel tijd is de verbinding een keer traag en slecht. Denk dat het bij de servers vsn Garmin zit.
Verbinding telefoon - Garmin is toch Bluetooth, waar geen server tussen zit?
Niet zijken maar reiden !

Ed073
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 21 jan 2024 10:22

In mijn groepje zitten Bryton700se/Karoo2/Garmin1040/Wahoo Roam v2 gebruikers en iedereen heeft wel iets te zeuren. Ik hoor daar, gechargeerd gesteld, na elke rit hetzelfde:
- fietscomputer heeft teveel opties t.o.v. de noden van de gebruiker (Garmin)
- fietscomputer heeft te weinig opties t.o.v. de noden van de gebruiker (Wahoo)
- k*t, weer een update nodig (Wahoo/Karoo2)
- kan het scherm niet zien in de zon (Karoo2/Garmin1040)
Oftewel, er is een mismatch tussen gebruiker en apparaat. Die kerel met die Bryton hoor ik nooit klagen maar dat komt omdat 'ie niet serieus wordt genomen vanwege het feit dat hij een Bryton heeft gekocht ;-).

Ik heb zelf een Garmin130+ omdat ik het scherm wil kunnen zien en omdat ik alleen de basic info nodig heb onderweg (afstand/snelheid/gem snelheid/cadans/tijd). Omdat ik nu vaker onbekende routes rijd zou ik ook willen upgraden naar een groter scherm waarop de navigatie voor een 45+er goed te zien is. De Garmin 1040 vind ik te duur voor mijn beoogde gebruik. Bij Wahoo/Karoo2 heb ik mijn bedenkingen m.b.t. continuïteit en kwaliteit van updates. De Bryton lijkt een goede optie maar ik vind, en dat is mijn eigen beperking, dat Engelsen qua technologie op hetzelfde niveau zitten als de Fransen....

Over de Garmin Explore2 hoor ik, hoewel alleen van e-bikers, veel goede verhalen. Qua functionaliteiten zou deze ook het beste passen bij mijn gebruik. Die ga ik in de lente dus even testen.

TLDR: Als je helder hebt waarvoor je de fietscomputer echt nodig hebt en daar de keuze op baseert, minimaliseer je volgens mij de kans op een mismatch. Ik denk dat je bij elke fietscomputer ervaart dat een bepaalde functionaliteit wat beter kan of (tijdelijk) niet werkt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 jan 2024 09:28

Mocht je Ing rentepunten, daar kan je wat voordelig de Garmins krijgen.

Qua keuze... Ik heb een oude sigma gehad, met kruimelspoor. An sich prima.
Nu 2e hands Garmin 530 (Intussen met barst in scherm... Eigen schuld). Maar had al een paar jaar een forerunner 935 ook. Dus was al wat bekend met Garmin, Connect.. En doe nog wel eens hardlopen, zwemmen of schaatsen en dan komt toch alles samen (maar dat komt 't ook bij strava).

De climbpro functie vind ik erg fijn. En die schijnt in de 540/840 verbeterd te zijn. Verder kan er mega veel, maar je moet dat zelf instellen en regelen en dus veel menus door.

Navigeren ken ik relatief weinig van... Of ik fiets zonder navigatie, of ik fiets een route die vooraf is bedacht. Dus functies als "lieve Garmin geef mij nu een route naar huis" oid gebruik ik niet. Kan dus niets zeggen over de keuzes die 't apparaat dan zou maken.
Heb wel een IQ app erop voor de veloviewer tegels. Leuke gimmick als je daarmee bezig bent.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 22 jan 2024 14:24

Over routes, als je Strava, Komoot e.d. gebruikt om routes mee te maken moet je daar bij Garmin zo'n Connect IQ app voor gebruiken om de route in te laden. En zo'n app kan je op een Garmin niet gebruiken als je tijdens een rit een andere route wil kiezen. Alleen route afsluiten, opslaan en nieuwe rit starten.

Ik wil nog wel eens tijdens een rit een andere route kiezen of maken met Komoot op m'n telefoon en op een Wahoo gaat dat meestal simpel (soms loopt de app wel eens vast), en ook het vooraf syncen gaat top.

De zoomknoppen op de Wahoo werken ook erg handig voor even wat meer of minder datavelden of zoomen op de kaart. Een puntje voor Garmin is de duidelijkere kaart (vooral de rare blauwe kleur van fietspaden maken de kaart op een Wahoo er niet duidelijker op) en makkelijker om met een touchscreen op de kaart te orienteren waar je bent en meer straat- en plaatsnamen op de kaart.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2024 14:34

Over routes, als je Strava, Komoot e.d. gebruikt om routes mee te maken moet je daar bij Garmin zo'n Connect IQ app voor gebruiken om de route in te laden.
Klopt niet, is niet nodig. Einfach favoriet maken op Strava is genoeg.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37706
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2024 14:37

havana schreef: 22 jan 2024 14:34
Over routes, als je Strava, Komoot e.d. gebruikt om routes mee te maken moet je daar bij Garmin zo'n Connect IQ app voor gebruiken om de route in te laden.
Klopt niet, is niet nodig. Einfach favoriet maken op Strava is genoeg.
Ik loop ook altijd te klooien; downloaden van Strava en dan weer oploaden.
Kan het zoveel gemakkelijker?
Less is bore

Plaats reactie