Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling op balhoofd komt steeds terug

Chefske
Forum-lid
Berichten: 738
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 21 jan 2024 12:00

rene schreef: 15 jan 2024 17:46 Voor de boutjes die stuur, en vork klemmen ( stuurpen dus ) gebruik ik altijd tread lock van Bison. Een soort van evenknie van Loctite maar dan voor hobbyisten zonder moeilijke nummers. Met een flesje doe je ca 5 jaar.

https://www.gamma.nl/assortiment/bison- ... lsrc=aw.ds
+1 voor Bison borgmiddel, dit gebruik ik ook. Voorkomt dat los draaien, maar boutjes kunnen nog wel gemakkelijk gedemonteerd worden met gereedschap. Ook wat voordeliger dan het equivalent van Loctite!
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 jan 2024 12:06

Aerodynamik schreef: 21 jan 2024 11:44 Dank. Ik heb gisteren alles weer eens losgemaakt en de topcap wat strakker aangedraaid tot er geen speling meer opzat. Ritje gemaakt, en speling was weer terug. Heel apart, dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Was dat niet de definitie van domheid; telkens hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten ;-). Het zou net bizar zijn als het nu opgelost was...

Zelf ben ik redelijk zeker dat er geen speling zit tussen je headset opbouw en je frame.
Haal een set shims in huis om de headset op te bouwen met speling.

Bv deze; https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/fsa ... /138244357

Wat je ook kan controleren;
Bij vast zetten topcap; als je ze vaster draait; wordt het dan ook moeilijker de bout vaster te zetten?
Als de opbouw correct is zou je bij aandraaien steeds meer weerstand moeten komen. Eens meer weerstand zou ook de speling moeten weg zijn. Maar ook; als je blijft aandraaien eens de speling weg is, zou de vork even 'los' in je fiets moeten blijven draaien. De vork mag niet zwaarder gaan draaien. Tenzij je zo ver vast draait dat de lagers niet meer soepel draaien. Maar daarvoor moet je echt best vast draaien. De lager zijn er immers op voorzien best wat krachten op te vangen en soepel te blijven. Gaat de vork moeilijker draaien is je headset opbouw fout.
Als je blijft aandraaien en het wordt niet moeilijker komt de expander omhoog. Op zich is dat geen probleem zolang je de speling weg krijgt. Die expander helpt niet om je vorkbuis op zijn plaats te draaien.
Wat je wel nog kan doen; voorvork en stuurpen vastzetten. Topcap terug losdraaien en verwijderen. Dan op voorbuis aanduiden waar de stuurpen aangrijpt en gaan fietsen ...met de topcap los. Zo kan je kijken of de stuurpen op zijn plaats blijft of verschuift. Dan kan je dat minstens uitsluiten. En weet je zeker dat het probleem in de headset zit ;-).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 jan 2024 12:12

Aerodynamik schreef: 21 jan 2024 11:44 Dank. Ik heb gisteren alles weer eens losgemaakt en de topcap wat strakker aangedraaid tot er geen speling meer opzat. Ritje gemaakt, en speling was weer terug. Heel apart, dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Als het letterlijk dat is wat je deed, deed je het helemaal fout!
Je moet eerst de stuurpen losmaken van de voorvork.
Dus eerst stuurpen los maken en natturlijk op de voorvork laten zitten. Topcap aandraaien tot er geen speling is; dat zet ook de stuurpen op zijn juiste plaats. Stuurpen vast zetten. En dan mag je de topcap en zijn bout zelfs verwijderen; die spelen nu geen rol meer in de werking van je fiets.

Als je alleen de topcap vaster schroefde heb je natuurlijk het gedrag dat je beschreef. Dat is niet apart; dat is gewoon zoals je fiets gemaakt is....
Die topcap en de expander in je voorvork kunnen je balhoofd niet op zijn plaats houden!

Edit; zie nu dat je ook schreef 'alles' losgemaakt te hebben. Ik was vermoedelijk fout dus met deze post ;-).

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 21 jan 2024 15:44

Chefske schreef: 21 jan 2024 11:51 Blijft die expander wel op z'n plek, of trek je die langzaam omhoog in de vorkbuis?

En zit er genoeg ruimte tussen expander en topcap zodat je de lagers uberhaupt wel kunt voorspannen?

Geen idee of je nu met montagepasta e.d. aan de slag bent gegaan, maar ik monteer de expander en stuurpen altijd "droog" op de vork. Volgens mij wordt door de meeste fietsfabrikanten ook aangeraden om hier geen vet toe te passen.

PS: Als je bereid bent om in Delft langs te komen, kan ik er mijn blik eens op werpen.
Ik ga nog even kijken of er inderdaad genoeg ruimte op zit. Ik denk het wel, want dit is altij zo geweest en de onderdelen zijn gelijk gebleven. Daarnaast alleen dunnetjes montagepasta aangebracht op het punt waar de stuurpen klemt op de vork. Ook al is dit inderdaad niet per se nodig. Erg bedankt voor het aanbod, ik kom er op terug!
walter- schreef: 21 jan 2024 12:06
Aerodynamik schreef: 21 jan 2024 11:44 Dank. Ik heb gisteren alles weer eens losgemaakt en de topcap wat strakker aangedraaid tot er geen speling meer opzat. Ritje gemaakt, en speling was weer terug. Heel apart, dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Was dat niet de definitie van domheid; telkens hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten ;-). Het zou net bizar zijn als het nu opgelost was...

Zelf ben ik redelijk zeker dat er geen speling zit tussen je headset opbouw en je frame.
Haal een set shims in huis om de headset op te bouwen met speling.

Bv deze; https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/fsa ... /138244357

Wat je ook kan controleren;
Bij vast zetten topcap; als je ze vaster draait; wordt het dan ook moeilijker de bout vaster te zetten?
Als de opbouw correct is zou je bij aandraaien steeds meer weerstand moeten komen. Eens meer weerstand zou ook de speling moeten weg zijn. Maar ook; als je blijft aandraaien eens de speling weg is, zou de vork even 'los' in je fiets moeten blijven draaien. De vork mag niet zwaarder gaan draaien. Tenzij je zo ver vast draait dat de lagers niet meer soepel draaien. Maar daarvoor moet je echt best vast draaien. De lager zijn er immers op voorzien best wat krachten op te vangen en soepel te blijven. Gaat de vork moeilijker draaien is je headset opbouw fout.
Als je blijft aandraaien en het wordt niet moeilijker komt de expander omhoog. Op zich is dat geen probleem zolang je de speling weg krijgt. Die expander helpt niet om je vorkbuis op zijn plaats te draaien.
Wat je wel nog kan doen; voorvork en stuurpen vastzetten. Topcap terug losdraaien en verwijderen. Dan op voorbuis aanduiden waar de stuurpen aangrijpt en gaan fietsen ...met de topcap los. Zo kan je kijken of de stuurpen op zijn plaats blijft of verschuift. Dan kan je dat minstens uitsluiten. En weet je zeker dat het probleem in de headset zit ;-).
Haha ja, iets met een ezel en steen. Het wordt inderdaad moeilijker om de bout vaster te zetten na iets meer dan 1 NM. Aangezien de speling er dan uit is draai ik 'm ook niet vaster om de schroef niet kapot te draaien. De vork blijft nog soepel draaien. Je tweede suggestie ga ik nog proberen!
walter- schreef: 21 jan 2024 12:12
Aerodynamik schreef: 21 jan 2024 11:44 Dank. Ik heb gisteren alles weer eens losgemaakt en de topcap wat strakker aangedraaid tot er geen speling meer opzat. Ritje gemaakt, en speling was weer terug. Heel apart, dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Als het letterlijk dat is wat je deed, deed je het helemaal fout!
Je moet eerst de stuurpen losmaken van de voorvork.
Dus eerst stuurpen los maken en natturlijk op de voorvork laten zitten. Topcap aandraaien tot er geen speling is; dat zet ook de stuurpen op zijn juiste plaats. Stuurpen vast zetten. En dan mag je de topcap en zijn bout zelfs verwijderen; die spelen nu geen rol meer in de werking van je fiets.

Als je alleen de topcap vaster schroefde heb je natuurlijk het gedrag dat je beschreef. Dat is niet apart; dat is gewoon zoals je fiets gemaakt is....
Die topcap en de expander in je voorvork kunnen je balhoofd niet op zijn plaats houden!

Edit; zie nu dat je ook schreef 'alles' losgemaakt te hebben. Ik was vermoedelijk fout dus met deze post ;-).
Uiteraard dit gedaan, stuurpen los, topcap vaster draaien. Interessant dat je dan de topcap en bout kan verwijderen, dat wist ik niet. Wellicht dat ik zometeen alles er nog eens uithaal, inclusief de expander, maar dit heb ik ook eerder gedaan.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 jan 2024 16:01

Aerodynamik schreef: 21 jan 2024 15:44








Het wordt inderdaad moeilijker om de bout vaster te zetten na iets meer dan 1 NM.
1Nm is niet veel; maar als dan de speling weg is, is dat normaal voldoende.
En de expander is idd niet gemaakt om veel kracht op te kunnen nemen.

Maar je mag echt eens wat verder proberen; ik ga beweren dat 4Nm nog best mag; in het slechtste geval verschuift de expander - die is normaal de zwakste schakel - en moet je die terug vast zetten.

1 extra ding dat nog niet aangehaald is (wel meest triviale); de stuurpen (of de ring er boven) moet wel hoog genoeg zitten opdat de topcap goed op de stuurpen duwt en niet op de voorvork. Anders is een extra ring onder de stuurpen nodig. Mogelijk krijg je dan wel de speling niet weg. Maar het kan zo zijn dat de de speling net weg is maar het eindelijk niet voldoende op spanning kwam.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 jan 2024 16:37

Het enige wat hier nog mist is de kwaliteit van de vork. Al het andere is al genoemd.

Mocht er een crack in de vorkbuis zitten ( ik de lengte bv ) dan denk je dat je de stem aandraait, maar feitelijk komt ie steeds los na wat belasting.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 21 jan 2024 17:06

rene schreef: 21 jan 2024 16:37 Het enige wat hier nog mist is de kwaliteit van de vork. Al het andere is al genoemd.

Mocht er een crack in de vorkbuis zitten ( ik de lengte bv ) dan denk je dat je de stem aandraait, maar feitelijk komt ie steeds los na wat belasting.
Ik dacht even, maar het is heel hoogstwaarschijnlijk, dat een vorkbuis uit elkaar aan het gaan is. Zie het als twee bussen die in elkaar geschoven zijn en nu uit elkaar gaan.

Maak wat plaatjes en meet alles goed als je denkt dat het goed aan elkaar zit. Dan kun je mogelijk zien waar het beweegt.
Niet zijken maar reiden !

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 jan 2024 17:10

Andere expander proberen en evt carbonpasta aanbrengen. Zeker geen montagepasta gebruiken.
Heb dit zelf ook wel eens gehad, een andere expander did the job.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4699
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 26 jan 2024 07:31

Walter heeft het allemaal al heel gedetailleerd uitgelegd, daar kan ik niks aan toe voegen.




Wat kan je nog proberen?
Ik gok op een tekort aan hoogte van stuurpen / spacers, zoals Walter ook al aangaf een extra spacer aanbrengen van 2 of 3 mm. (ik zou hem wel bovenop de stuurpen aanbrengen, tenzij je vorkbuis echt nipt is afgezaagd, anders verandert je stuurpositie).

Zijn de lagers correct, juiste afmetingen, past alles goed in mekaar, welk systeem is het, met compressiering, heb je alle onderdelen in de juiste richting terug geplaatst? Kopseries bestaan soms uit vele onderdelen, het volstaat een rubber afdichtingsringetje omgekeerd te plaatsen om problemen te hebben.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jan 2024 08:31

scottpch schreef: 21 jan 2024 17:10 Heb dit zelf ook wel eens gehad, een andere expander did the job.
Ik ken het nog uit het verleden van LOOK vorken. Die hadden een of andere eigen expander (heette dat niet iets met Bear ofzo?).
Less is bore

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 28 jan 2024 17:42

Opnieuw, dank allen voor de reacties. Het lek is nog niet boven, en wellicht omdat het wat lastig praat zonder beeld:

Hier wat foto's van de setup. AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 jan 2024 17:50

Gooi misschien nog eens de onderdelen van de bovenste balhoofd set op foto.

Ik zou even testen of je na opbouw nog een papiertje tussen frame en eerste (de conische) kan duwen; daar zou een kleine speling moeten zijn (tenzij er een rubbertje in de opbouw zit).

En fotootje met de stuurpen zonder bovenste spacer; misschien is de bovenste spacer net niet hoog genoeg.

Maar eigenlijk zou je een 2de persoon moeten zoeken voor een second opinion. Soms kijk (of voel ) je er gewoon over.

Plaats reactie