Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling op balhoofd komt steeds terug

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 14 jan 2024 10:41

Ik heb een Koga Colmaro Allroad die ik in de zomer gebruik om te gravelen en in de winter als 'slechtweerfiets' op de weg. Elk jaar krijgt 'ie een grote beurt en de wat kleinere dingetjes doe ik dan zelf. De balfhoofdlagers waren afgelopen herfst weer aan vervanging toe (er zal aardig wat speling op). Dus de lagers besteld bij een Koga dealer en zelf vervangen. Speling kreeg ik er apart genoeg niet uit, dus de BBB Powerhead Cycling Plug ook maar vervangen. Uiteraard alles in de goede volgorde gemonteerd. De speling lijkt dan weg maar na een paar ritjes komt 'ie weer terug. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt, wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

0475
Forum-lid
Berichten: 833
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 14 jan 2024 11:45

- Genoeg ruimte tussen bovenkant stuurbuis en de topcap waarmee je de zaak afstelt?
- Expander in de stuurbuis voldoende vast? Carbon montagepasta gebruikt als de stuurbuis van carbon is?
- Stuurpen voldoende vast op de stuurbuis? Carbon montagepasta gebruikt indien van toepassing?
- In de goede volgorde het ahead systeem afgesteld? stuurpen los, met de bout in de topcap de zaak spelingvrij maken, stuurpen weer vastzetten.

Na balhoofd onderhoud (lagers er uit, schoonmaken, nieuw vet) heb ik wel eens dat na enkele ritjes toch nog een beetje speling ontstaat omdat de lagers zich schijnbaar nog wat 'zetten' of dat ik toch wat te conservatief ben met het spelingvrij maken en de bout nog een slagje verder had moeten draaien.

-

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 14 jan 2024 12:13

Goede opsomming! Zijn de lagerschalen goed schoon gemaakt en met een klein beetje vet ingesmeerd? Met teveel vet wil het nog wel eens gaan werken.
Ik zie ook nog wel eens dat een te laag aanhaalmoment van de stuurpen icm achtergebleven vet op de stuurbuis problemen geeft.

Bij monteren en afstellen laat ik de voorkant altijd even goed stuiteren en draaien en ik doe een proefritje in de staat. Komt dan geregeld voor dat het nog een stukje strakker mag. Ook na een paar ritjes trouwens. Daarna blijft het goed.

Komt het bij jou na het nastellen steeds terug komen?

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 14 jan 2024 17:42

Dank allebei tot dusver! Ik heb niet met montagepasta gewerkt, dat zal ik nog even opnieuw toe gaan passen, en misschien moet ik 'm nog wat strakker aandraaien. Lagerschalen zijn goed schoon en heel licht ingesmeerd. Ik kom er op terug :)

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1686
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 jan 2024 18:47

Ik heb dit ook eens gehad en toe bleek er een heel bijzonder probleem. De balhoofdlagers waren 'ingesleten' in de stang van de voorvork. Daardoor zat er een soort inkeping in. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Zelf zou ik er geen reet van begrijpen met zo'n uitleg ;-) Maar kijk eens of de stang nog helemaal egaal en glad is.

Ik had het trouwens heel goedkoop opgelost met glasvezelhars van de Gamma. Even goed opschuren en achteraf zag je totaal niet meer waar de schade had gezeten.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5246
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 jan 2024 09:52

0475 schreef: 14 jan 2024 11:45 - Genoeg ruimte tussen bovenkant stuurbuis en de topcap waarmee je de zaak afstelt?
- Expander in de stuurbuis voldoende vast? Carbon montagepasta gebruikt als de stuurbuis van carbon is?
- Stuurpen voldoende vast op de stuurbuis? Carbon montagepasta gebruikt indien van toepassing?
- In de goede volgorde het ahead systeem afgesteld? stuurpen los, met de bout in de topcap de zaak spelingvrij maken, stuurpen weer vastzetten.
-
Wat aanvullingen;
- expander voldoende vast; heeft niets te maken met terugkomen van speling.
Eens stuurpen vast zit, is het de stuurpen die alles op zijn plaats houdt. De expander of aandraaien van zijn schroef, is maar een pre-load die je op de lagers zet. Je zou eens de stuurpen vast zit de expander en zijn zelfs de bout kunnen verwijderen.

Naast idd lagers die versleten zijn heb ik volgende problemen gekend;
- belangrijkste (het eerste aangehaald punt in vorig lijstje, dat ik wat verder wil duiden): er is geen speling tussen frame en opbouw headset: je duwt bij aandraaien de headsetopbouw (de topcap) eigenlijk tegen het frame ipv dat je druk zet op de lagers. En soms geeft dit zo weinig wrijving (zeker als je er wat vet hebt zitten) dat je dat niet merkt.
Na even rijden komt er snel slijtage op de contactoppervlakten en krijg je speling.
Je kan dit testen door met shims op de compressieplug de hele lageropbouw te verhogen totdat je een zeer duidelijke speling hebt tussen frame en de topcap.

En verder ook goed kijken dat er geen schade is onderin de vorkbuis. Ik heb hier al eens gehad dat de onderste lager zich als het ware invreet in het frame en zo schade veroorzaakt. Dat laatste wel enkel eens aan een frame dat daar hersteld was. Om dat na te kijken moet je wel de vork helemaal verwijderen uit het frame.

0475
Forum-lid
Berichten: 833
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 15 jan 2024 12:55

walter- schreef: 15 jan 2024 09:52 Wat aanvullingen;
- expander voldoende vast; heeft niets te maken met terugkomen van speling.
Eens stuurpen vast zit, is het de stuurpen die alles op zijn plaats houdt. De expander of aandraaien van zijn schroef, is maar een pre-load die je op de lagers zet. Je zou eens de stuurpen vast zit de expander en zijn zelfs de bout kunnen verwijderen.
Klopt. Ik werd denkelijk getriggerd door de opmerking dat de expander al eens was vervangen zonder mij te realiseren, terwijl ik het weet, dat de expander en bout alleen voor de pre-load nodig zijn. Was wel nog niet goed wakker :lol:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5246
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 jan 2024 17:40

Aerodynamik schreef: 14 jan 2024 17:42 Dank allebei tot dusver! Ik heb niet met montagepasta gewerkt, dat zal ik nog even opnieuw toe gaan passen, en misschien moet ik 'm nog wat strakker aandraaien. Lagerschalen zijn goed schoon en heel licht ingesmeerd. Ik kom er op terug :)
Montage pasta gaat probleem niet oplossen. Tenminste als je bedoelt de montage pasta op bouten van de stuurpen. Nergens anders hoort er Montage pasta aan je balhoofd.
Eigenlijk is het zelfs een risico als je montagepasta gebruikt als de specs er niets over zeggen. Montagepasta wijzigt immers het aanhaalmoment.

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 15 jan 2024 17:43

Ik doe meestal een beetje carbon pasta op de stuurbuis voor extra frictie. Boutjes van de stuurpen inderdaad zonder. Daar zit juist meestal borgmiddel op.
En lagers smeer je inderdaad met heg juiste (lithium) vet en niet met montage pasta.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6039
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 jan 2024 17:46

Voor de boutjes die stuur, en vork klemmen ( stuurpen dus ) gebruik ik altijd tread lock van Bison. Een soort van evenknie van Loctite maar dan voor hobbyisten zonder moeilijke nummers. Met een flesje doe je ca 5 jaar.

https://www.gamma.nl/assortiment/bison- ... lsrc=aw.ds
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 21 jan 2024 11:44

Dank. Ik heb gisteren alles weer eens losgemaakt en de topcap wat strakker aangedraaid tot er geen speling meer opzat. Ritje gemaakt, en speling was weer terug. Heel apart, dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 740
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 21 jan 2024 11:51

Blijft die expander wel op z'n plek, of trek je die langzaam omhoog in de vorkbuis?

En zit er genoeg ruimte tussen expander en topcap zodat je de lagers uberhaupt wel kunt voorspannen?

Geen idee of je nu met montagepasta e.d. aan de slag bent gegaan, maar ik monteer de expander en stuurpen altijd "droog" op de vork. Volgens mij wordt door de meeste fietsfabrikanten ook aangeraden om hier geen vet toe te passen.

PS: Als je bereid bent om in Delft langs te komen, kan ik er mijn blik eens op werpen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Plaats reactie