Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Lekke banden-bal 2024

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 jan 2024 15:04

Zal ik het bal maar openen? Tweede rit dit jaar nadat ik een paar dagen ziek ben geweest en meteen lek gereden. Het was koud vanmorgen dus ik kon gelukkig nog een beschut plekje bij een portiekflat vinden. Helaas een afgesloten portiek. Maar toeval gebeurde toen er een bewoner naar buiten kwam. Gevraagd of ik de band binnen mocht wisselen en dat mocht gelukkig. Geluk bij een ongeluk want het was vanmorgen wel koud. Bandje gewisseld en mijn rit kunnen voortzetten. Gelukkig geen call of shame hoeven plegen.
Bijlagen
Screenshot 2024-01-07 145821.jpg
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 jan 2024 15:06

Je weet toch? Tubeless kan niet lek.

Wel super fijn dat je binnen mocht staan.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 feb 2024 21:17

Lek twee dit jaar is ook een feit. Onderweg maar bijna thuis hoorde ik iets in mijn achterband. Stoppen en kijken. Een metalen splinter. Eruit trekken is waarschijnlijk meteen de band leeg. Snel door dus. Bijna tot thuis kunnen fietsen.

2024:
leon1: 2
Ride bikes, not tanks!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 feb 2024 08:23

Tijd voor tubeless

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 16 feb 2024 08:43

Heb ik ook maar niet op alle fietsen.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 feb 2024 09:15

Niet van dit jaar maar een lekke banden verhaal van vorig jaar December in Sri Lanka. Rechtstreeks van mijn blog geplukt:

Mijn dag begint met de mededeling van de hotel eigenaar dat mijn fiets een lekke band heeft. Jottem. Dat blijkt het begin van een pech dag. De vervang plakker van gisteren van een eerder lek heeft het dus niet gehouden. Ik heb geen fiducie dat een derde plakker hier gaat helpen en ik besluit om de reserve binnenband er op te leggen. Maar dat kreng blijkt nieuw uit de verpakking al lek. Grrrr,.... met dank dus aan de firma 12GO Biking uit Moordrecht die me deze shit heeft verkocht. Dan toch tegen beter weten in een nieuwe plakker erop. En die lijkt het godzijdank toch te houden. Maar als ik vijf minuten later uitcheck en de bagage wil monteren, is die dus weer lek. Geen binnenbanden meer, plakken is geen optie. Gevalletje, een boel gemopper.

Mijn hotel eigenaar schiet me te hulp en belt een tuktuk die me naar de dichtstbijzijnde bicycle repair man stuurt. Deze begint ijverig een poging te doen om het ding alsnog te plakken. Opschuren, nog meer opschuren, nog meer schuren, totdat ik me begin af te vragen hoe dun dat rubber nog is. Een mega grote plakker erop. En dan is het nog lek. Nog meer schuren, nog meer schuren en dan een super grote mega plakker over de vorige heen. Gast, wat dacht je van een gewoon een nieuwe band of zo? De tweede mega plakker blijkt ook geen oplossing. Nog steeds lek. Het is hier blijkbaar no cure, no pay. En zonder te betalen terug in de tuktuk en op weg naar een fietsenmaker die wel banden op voorraad heeft. Nieuwe erin, oppompen en klaar. Terug naar het hotel en met wat oponthoud gaan fietsen.


Veertig kilometer verder. Pop,.... pfffffft,.... compleet lek. In minder dan een seconde is de band leeg. Dit is geen lek, deze band is ontploft. Chinese makelij of diezelfde troep van 12GO Biking. Als er ergens geen gebrek is in Sri Lanka dan zijn het wel behulpvaardige Sri Lankanen. Binnen no time word ik naar een fietsenmaker gebracht, die uiteraard geen reserve materiaal heeft. Dan op weg met de tuktuk. Een fietsenmaker, twee fietsenmakers een derde grote fietsenwinkel en allemaal hebben ze niks. Niet de goede maat en bovenal geen presta ventiel. Dan 15 km verder naar een ander dorp en dan eindelijk een fietsenmaker familie met de goede band. Mevrouw des huizes blijkt zelfs wedstrijden te rijden en ze laat me jaar medailles zien. Weer een nieuwe band in het wiel en nu weer terug waar ik de fiets halverwege had achter gelaten. Met nu nog een kilometer te gaan begeeft de tuktuk het. Verstopt brandstof filter. Benzine die lekt. Oplossing is een reserve tuktuk. En dan,....

Nou voorlopig werkt alles weer. Maar na deze akkefietjes ben ik gaan eten, en een hotel gaan zoeken. En morgen gaat hopelijk alles beter. Fingers crossed.
Live fast; die young. mijn blog

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 16 feb 2024 09:45

Dat is nog eens een verhaal! Mooi geschreven al was de ervaring niet zo mooi. Kun je er wel om lachen achteraf?
Ride bikes, not tanks!

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 16 feb 2024 13:49

Mooi verhaal! Ik heb er wel vertrouwen in dat deze band goed moet zijn! Je buitenband nog wel goed na de knal?

Hier ook een leuk verhaal
2 fietsen gehuurd in calpe. Op de laatste dag staat het achterwiel van mijn vriend leeg 's ochtends. Prima dacht ik, even bandje vervangen en door. Blijkt de band erg stug te zijn, of in elk geval geen combi met de velg, en zeker niet met de slappe bandenlichters die bij de fiets kwamen. Echt onmogelijk om de band eraf te krijgen. Gelukkig had ik voor de zekerheid ergens in de koffer een bandenlichter gegooid, en ja-hoor, in 2 seconden was de band van de velg. Je zou maar ergens onderweg gestaan hebben met deze flut bandenlichters. Volgende keer neem ik altijd weer een eigen bandenlichter mee bij een gehuurde fiets.

Overigens haalde ik gisteren een slingerende toerist in op de fiets.. en reed door glas... Als de jongen waar ik mee fietste niet mijn sealant spraytje had gezien had ik niet eens doorgehad dat ik lek had. Bij thuiskomst gekeken: van 5.0 bar naar 4.8 gedaald. Wat werkt dat tubeless toch fijn!

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 16 feb 2024 14:30

Hier ook al 2 maal lek dit jaar. 2 maal een nagel opgepikt.

2024:
leon1: 2
Bartdr: 2

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 20 mar 2024 10:28

Het was vandaag weer bingo!

2024:
leon1: 3
Bartdr: 2

Ik hoop dat ik deze statistiek toch niet door ga zetten de rest van het jaar. Elke maand een lekke band.

Vandaag helemaal handig, halverwege de rit lek. 12km gehad, 12km te gaan. Ik draai mijn fiets om om de band te wisselen. Geen zadeltasje.... oeps :oops: Dus daar sta je dan.....om 7u. Thuisfront kan niet helpen dus maar van Schiedam naar Vlaardingen gelopen en wachten tot de eerste fietswinkel open gaat om 9u. Verder de rit aflopen zag ik niet zitten. Maar de Giant store Vlaardingen heeft mij wat gereedschap geleend en een binnenbandje verkocht. Toen alsnog de rit kunnen afmaken.

Dat zadeltasje ga ik niet meer vergeten. :lol:

Tubeless has entered the chat. :lol:
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 20 mar 2024 10:52

Als extra aanvulling in dit topic zou ik graag zien type band en tubeless/non-tubeless.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 20 mar 2024 10:53

2024:
leon1: 3 - Schwalbe Pro One tube type 28mm met Tubolito S-road binnenband.
Bartdr: 2
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie