Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sram Etap remkabels aanpassen etc

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2024 10:05

Kenners,

Voor de Propel die hier binnenkort komt heb ik een nieuw smal stuurtje gekocht en waarschijnlijk moet de 110 stuurpen naar 120. De remkabels gaan door het stuur en door de stuurpen naar het balhoofd. Dit zal allemaal los moeten, wil dit graag zelf doen maar heb met Sram en hydraulische kabels nog geen ervaring (wel met shimano). Er zal een nieuw bleedkitje moeten komen voor dot vloeistof. Ook van die nieuwe inserts en olijfjes. Is dit een goede kit om te kopen?

https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... id-p69074/

Daar zitten ook gelijk die inserts (goede woord?) die je in de kabels draait en olijfjes bij.
Stel ik hoef niet de kabels in te korten (stuur heeft 10mm minder reach en ga van 42 naar 38 bovenop) + 10mm langere stuurpen, dus ik verwacht dat de kabel lengte niet veel korter hoeft. Moeten er dan wel nieuwe olijfjes op de kabels?

Als ik de kabels loshaal komt er natuurlijk dot vloeistof uit, dit is een bijtende stof, dus moet ik goed opvangen. Hoe maken jullie die kabels leeg, zonder dat het overal terecht komt?

Alvast bedankt voor de tips!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5116
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 jan 2024 10:16

Prima bleedkit iig.
En als de leidingen door het stuur moeten ontkom je er niet aan om de inserts en olijfjes eraf te halen. (en nieuwe te monteren dus)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2024 10:18

DDX schreef: 06 jan 2024 10:16 Prima bleedkit iig.
En als de leidingen door het stuur moeten ontkom je er niet aan om de inserts en olijfjes eraf te halen. (en nieuwe te monteren dus)
Bedankt, dus ook de inerts in de kabels? Wat kan daar stuk aan gaan, of kan je die olijfjes er niet zomaar weer terug afdraaien? (nooit mee gewerkt)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5116
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 jan 2024 10:23

De olijfjes gaan eerst over de leiding, daarna draai je de inserts erin.
En dat zeg ik nu dus (was ik even vergeten), bij sram draai je ze erin en zou je ze er dus weer uit kunnen draaien. (bij shimano druk/tik je ze erin en krijg je ze met geen mogelijkheid er meer uit)
Weet alleen even niet hoe goed dit is kwa afdichting, zal wel kunnen vermoed ik. (zelf nog nooit gedaan)

De olijfjes zitten klem achter de insert en kan je er niet afhalen zonder dat je de inserts verwijderd.
Zou ook niet goed zijn, anders klem je de leiding niet vast in je shifter.
En de olijfjes druk je kapot/in vorm in shifter zegmaar. (bij loskoppelen moet je dus officieel ook nieuw olijfje monteren)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2024 10:32

Ah als een soort knelkoppeling. Begrijp het. Ik zie idd dat de insert er met een inbus in wordt gedraaid, dus in principe zou die er in kunnen blijven, maar Sram zegt wel duidelijk in de video's dat ze beide vervangen moeten worden, dus dat doe ik dan ook maar.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2024 10:33

Nog een idee voor de vloeistof? Is het een idee om die met de spuit bij de remklauw eruit te trekken zodat de vloeistof opgevangen kan worden in de spuit.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2024 11:13

Daar moet je wel mee oppassen, als je dat te hard doet dat kan het membraan in de shiter scheuren.
Ik zou dat niet doen. Om de lucht uit een klauw te trekken kan je het wel doen.

Je kan de leidingen wel een keer los en vast zetten met dezelfde olijf, maar je kan ze er niet afhalen.
Omdat je dus een nieuw olijf en insert moet plaatsen moet er iets meer dan een cm van je leiding af en mogelijk zijn ze dan te kort, maar dat licht erin hoe ze gemonteerd zijn. Als ik bouw zorg ik altijd dat ik overal wat overlengte weg probeer te werken zodat ik zonder vervangen leidingen een keer of 2 a 3 de leidingen kan afknippen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2024 11:15

Goede tip. Ik hoop dat ik genoeg leiding heb.

Hoe zou jij het doen om de leiding leeg te maken? Of kan in de leiding na demontage van de shifter afdoppen zodat er geen olie uitkomt?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5116
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 jan 2024 11:24

Spuit op klauw zetten en vloeistof eruit trekken ? (en bleedpoort openzetten op shifter)
Daarna aan klusje beginnen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2024 15:27

Als de leiding nog aan de klauw zit loopt er geen vloeistof uit. pas als er twee kanten los zijn.
Komen wellicht wel wat druppeltjes uit bij door het stuur trekken, maar over het algemeen lukt dat me redelijk.

In de shifter blijft het ook gewoon zitten als je die afkoppelt.
Als je het er echt uit wilt hebben zou ik de leiding los maken bij de klauw, in een potje oid hangen en dan bovenop losmaken, dan loopt ie zo leeg.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 jan 2024 16:45

Wat ik doe is loskoppelen van de shifter, shifterhandle niet aanraken.
Met het torxsleuteltje de insert uit de leiding draaien en een parkertje in de leiding draaien zodat ie afgesloten is.
Vervolgens vervangen wat vervangen moet worden en de leiding weer door het stuur voeren. Vervolgens parkertje uit de leiding, nieuwe insert en olijfje monteren en weer koppelen aan de shifter.
Een paar druppeltjes remvloeistof zul je wel verliezen maar dat is geen probleem, wanneer alles weer aangesloten is ga je je remmen testen, je zult zien dat ie nog voldoende op peil is.
Zoniet dan kan je altijd nog bijvullen en ontluchten (dat heb ik met mijn methode nog nooit hoeven doen)...
Zo heb ik vorige week een Factor O2 Vam opgebouwd met een losse Sram Red AXS groep waarvan de leidingen al gevuld en aan de shifters zaten...
Succes!

Zijn trouwens remleidingen, geen kabels.... ;)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 jan 2024 17:37

Hij moet nog wennen aan schijfremmen 🤭

Plaats reactie