Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schuur

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 05 jan 2024 08:24

#dtv gevalletje:
Ben net verhuisd naar woning met een zo’n houten schuur in de tuin. Schuur wordt goed geventileerd maar is niet geïsoleerd. Het zal er zo nu en dan wel vochtig en koud worden. Kan ik in zo’n schuur mijn (carbon en alu) wielsets bewaren voor langere termijn of is dit vragen om problemen mbt de lagers en andere onderdelen.
Wat is over het algemeen het advies/ervaring met dergelijke schuren? Wat kan er in opgeslagen worden? Fietsen, onderdelen, gereedschap?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 jan 2024 08:47

Alu is nooit zo'n probleem, dat kan wel tegen een beetje vocht. Lagers ook, als die stuk gaan dan is het door het rijden in natte omstandigheden.
Gereedschap is vaak wel een probleem doordat heel veel dingen niet verchroomd/vernikkeld zijn en vaak uit blank/gezwart staal zijn gemaakt. Dat wordt een grote roestbende.
Carbon kan (nadruk op kan) misschien niet zo goed tegen continue inwerking van vocht. Op den duur zou je last kunnen krijgen van delaminatie, maar daar heb ik te weinig ervaring mee.
Dogma F

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 05 jan 2024 08:58

Ik zou mijn fietsen er niet in zetten. Tenminste, niet mijn dure racefiets.
Een vriend van mij doet dat wel (welliswaar met een oude fiets) en daar begint alles spontaan te roesten.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 05 jan 2024 09:31

Ik zou er alleen stadsfietsen en tuinmeubilair in stallen, maar geen dure racefiets of daaraan verwante onderdelen. Gereedschap ook niet, tenzij je dat in een waterdichte koffer of kist kunt plaatsen (en er in huis echt geen plek voor is).
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4584
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 05 jan 2024 09:39

ik zou in de schuur gaan wonen en de fietsen binnen zetten.

furk
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 05 jan 2024 09:46

Ik heb ook zo'n schuurtje. Inmiddels hangt daar zo'n 5 jaar van alles aan fietsen. Carbon, staal en alu. Daarnaast heb ik mijn gereedschap aan een wand hangen Nergens een spatje roest te bekennen. Het is zeker geen goed geïsoleerd schuurtje. Wellicht vochtvreters voor de zekerheid er neer zetten?

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 05 jan 2024 09:55

Ramon73 schreef: 05 jan 2024 08:47 ...
Carbon kan (nadruk op kan) misschien niet zo goed tegen continue inwerking van vocht. Op den duur zou je last kunnen krijgen van delaminatie, maar daar heb ik te weinig ervaring mee.
Over hoeveel millenia praten we dan ;).

Ik zou vooral zorgen dat je het in de winter een beetje droog weg zet na een natte rit of poetsen, want echt drogen doet het daar niet natuurlijk maar verder zou ik mij er niet al te druk over maken. Hoe zit het met de inbraakgevoeligheid van dit schuurtje en valt zo'n schuurtje als bijgebouw onder de dekking van je inboedelverzekering?

Oja! En als je elektronisch schakelen hebt, denk in de winter om de accu's. Zorg dat deze niet leeg komen te staan en opladen liever bij kamertemperatuur. In het geval van SRAM AXS kan je overwegen om de accu's na iedere rit los te halen en binnenshuis te bewaren.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1410
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 05 jan 2024 10:06

Aan wat moet een schuurtje/tuinhuis dan voldoen alvorens je er wel je fiets inzet?
Geïsoleerd + voldoende winddicht ofzo? Bij mijn grootvader staat alles in bijgebouwen die niet verwarmd worden, daar is toch weinig roest te bespeuren.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3426
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 jan 2024 10:21

En moet de wagen dan ook in een geklimatiseerde garage?
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8628
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 jan 2024 10:48

Ik heb ze ook in de schuur staan met dekens er over heen,of het helpt geen idee.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 05 jan 2024 11:18

Ik ben van een stenen schuur (vorige woning) naar een houten schuur (huidige woning) gegaan. Bij de stenen schuur had ik problemen met vocht, waarschijnlijk door slecht dak en slechte ventilatie. De huidige houten schuur is niet geisoleerd, maar wel voldoende ventilatie en daar heb ik geen last. Ik heb er drie fietsen (2 carbon en 1 aluminium) en mijn gereedschap. In de afgelopen 4 jaar geen centje pijn. Net als al eerder is opgemerkt hierboven, het spul heeft het meest te lijden van het rijden zelf (vooral in slecht weer). Wat ik wel altijd doe, na een rit in slecht weer, is de fiets schoonmaken of tenminste afspoelen en dan in huis laten drogen. Ik zet de fietsen niet nat weg in de schuur.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4647
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 05 jan 2024 11:47

Het valt of staat allemaal bij hoe vochtig het is , en hoe goed er geventileerd word.
Ik heb een garage ( niet verwarmd ) geen probleem.
Voor werk 2 zee containers ( niet verwarmd ) ook geen enkel probleem

Als er geen vocht of water binnen kan komen en er goed word geventileerd moet het allemaal geen probleem wezen.

Plaats reactie