Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hope-naaf loopt niet meer soepel

Batuwu-Griek
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 aug 2020 21:14
Locatie: Amsterdam-Zuid

Batuwu-Griek 31 dec 2023 17:19

Ik heb een handgespaakte set wielen. De naven zijn van Hope, de velgen en spaken van DT Swiss. Ik kwam er net bij het schoonmaken achter dat mijn achterwiel niet meer lekker loopt. Als ik het wiel een draai geef, voel ik weerstand in de naaf.

Kun je dit zelf fixen? Dit zijn toch industrielagers? Of ermee naar de fm? Ik ben niet heel handig :oops: en heb ook niet het goede gereedschap, denk ik.

Ik merkte dat mijn gemiddelde snelheid daalde de laatste dagen. Ik hope dat dit de oorzaak is (en niet de oliebollen!) .. :lol:

Thanks!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2869
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 31 dec 2023 17:25

Eerste gok: lagers body op. Tweede gok: lagers naaf op.
Van uitgaande dat de naaf niet open is geweest en er per ongeluk een spacertje mist waardoor de boel blokkeert.

Batuwu-Griek
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 aug 2020 21:14
Locatie: Amsterdam-Zuid

Batuwu-Griek 31 dec 2023 17:44

Philippos schreef: 31 dec 2023 17:25 Eerste gok: lagers body op. Tweede gok: lagers naaf op.
Van uitgaande dat de naaf niet open is geweest en er per ongeluk een spacertje mist waardoor de boel blokkeert.
Dank je. Hoe lang gaan dat soort lagers mee? Ik heb de set denk ik vijf jaar en gebruik ze niet het hele jaar. Ik denk dat ik er 10.000 - 12.000 km mee gefietst heb.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8595
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 dec 2023 18:47

Batuwu-Griek schreef: 31 dec 2023 17:44
Philippos schreef: 31 dec 2023 17:25 Eerste gok: lagers body op. Tweede gok: lagers naaf op.
Van uitgaande dat de naaf niet open is geweest en er per ongeluk een spacertje mist waardoor de boel blokkeert.
Dank je. Hoe lang gaan dat soort lagers mee? Ik heb de set denk ik vijf jaar en gebruik ze niet het hele jaar. Ik denk dat ik er 10.000 - 12.000 km mee gefietst heb.
30-40.000 km hangt af van onderhoud.De body trek je er zo af.Maar als je er zelf weinig vanaf weet dan zou ik er iemand na laten kijken die Hope naven ook serviced.
Om welk type gaat het?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12726
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 dec 2023 20:48

Maar hoe zwaar is zwaar. De oude hope naven lopen zwaar.
Als je hem met de hand nog kan draaien heeft je het waarschijnlijk geen snelheid gekost.

Als je zelf niet aandurft even naar de fm, de seals zijn vrij strak als die wat ouder zijn en droog zijn dan scheelt dat ook weer.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 01 jan 2024 10:23

Als je de cassette los hebt gehad, moet je een rubber weer terug de naaf in duwen. Kan alleen als de cassette gedemonteerd is.
Dat heeft alleen invloed op de vrijloop, dus als je trappers stil staan.
Ook zou ik even aan de lagers afzonderlijk met de hand voelen, maar daarvoor moet je de cassette en dop aan de andere kant demonteren.

Een goed lager heeft een heel klein beetje weerstand, maar loopt wel soepel.

Hope lagers zouden zeker lang mee moeten gaan.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 02 jan 2024 12:12

Batuwu-Griek schreef: 31 dec 2023 17:19 Ik heb een handgespaakte set wielen. De naven zijn van Hope, de velgen en spaken van DT Swiss. Ik kwam er net bij het schoonmaken achter dat mijn achterwiel niet meer lekker loopt. Als ik het wiel een draai geef, voel ik weerstand in de naaf.

Kun je dit zelf fixen? Dit zijn toch industrielagers? Of ermee naar de fm? Ik ben niet heel handig :oops: en heb ook niet het goede gereedschap, denk ik.

Ik merkte dat mijn gemiddelde snelheid daalde de laatste dagen. Ik hope dat dit de oorzaak is (en niet de oliebollen!) .. :lol:

Thanks!
Kennelijk heb je de wielen niet zelf rechtstreeks bij een wielenbouwer gekocht anders zou het logisch zijn om contact op te nemen met die wielenbouwer.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 jan 2024 12:47

Maatwielen schreef: 02 jan 2024 12:12 Kennelijk heb je de wielen niet zelf rechtstreeks bij een wielenbouwer gekocht anders zou het logisch zijn om contact op te nemen met die wielenbouwer.

Groet,

Hans
Dank voor je bijdrage Hans, kan TS wel wat mee denk ik.... :(

TS komt uit Arnhem, wat snelle research leert dat jij in Nijmegen zit...
Je zou ook kunnen zeggen: kom ff een bakkie doen...? In plaats van een constatering te delen die niets toevoegt.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 02 jan 2024 13:35

Joseba schreef: 02 jan 2024 12:47
Maatwielen schreef: 02 jan 2024 12:12 Kennelijk heb je de wielen niet zelf rechtstreeks bij een wielenbouwer gekocht anders zou het logisch zijn om contact op te nemen met die wielenbouwer.

Groet,

Hans
Dank voor je bijdrage Hans, kan TS wel wat mee denk ik.... :(

TS komt uit Arnhem, wat snelle research leert dat jij in Nijmegen zit...
Je zou ook kunnen zeggen: kom ff een bakkie doen...? In plaats van een constatering te delen die niets toevoegt.
Zoveel wielenbouwers zijn er niet, dus het is een idee om te proberen te achterhalen wie de wielenbouwer is die het wiel gemaakt heeft. Dat was de bedoeling van mijn bericht. Verder wil ik iedereen vrij laten. Vragensteller suggereert ook dat hij het eigenlijk best wel zelf wil proberen.

Batuwu-Griek
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 aug 2020 21:14
Locatie: Amsterdam-Zuid

Batuwu-Griek 03 jan 2024 17:42

Maatwielen schreef: 02 jan 2024 13:35
Joseba schreef: 02 jan 2024 12:47
Maatwielen schreef: 02 jan 2024 12:12 Kennelijk heb je de wielen niet zelf rechtstreeks bij een wielenbouwer gekocht anders zou het logisch zijn om contact op te nemen met die wielenbouwer.

Groet,

Hans
Dank voor je bijdrage Hans, kan TS wel wat mee denk ik.... :(

TS komt uit Arnhem, wat snelle research leert dat jij in Nijmegen zit...
Je zou ook kunnen zeggen: kom ff een bakkie doen...? In plaats van een constatering te delen die niets toevoegt.
Zoveel wielenbouwers zijn er niet, dus het is een idee om te proberen te achterhalen wie de wielenbouwer is die het wiel gemaakt heeft. Dat was de bedoeling van mijn bericht. Verder wil ik iedereen vrij laten. Vragensteller suggereert ook dat hij het eigenlijk best wel zelf wil proberen.
Nee, heb de wielen van een grote fm in de buurt (toen ik nog niet wist dat er ook een echte wielbouwer in de buurt zat :D ). Hij heeft deze wielen destijds zelf gebouwd. Ik heb het wiel erheen gebracht. Hij gaat de lagers vervangen. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8595
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 jan 2024 19:51

Batuwu-Griek schreef: 03 jan 2024 17:42
Maatwielen schreef: 02 jan 2024 13:35
Joseba schreef: 02 jan 2024 12:47

Dank voor je bijdrage Hans, kan TS wel wat mee denk ik.... :(

TS komt uit Arnhem, wat snelle research leert dat jij in Nijmegen zit...
Je zou ook kunnen zeggen: kom ff een bakkie doen...? In plaats van een constatering te delen die niets toevoegt.
Zoveel wielenbouwers zijn er niet, dus het is een idee om te proberen te achterhalen wie de wielenbouwer is die het wiel gemaakt heeft. Dat was de bedoeling van mijn bericht. Verder wil ik iedereen vrij laten. Vragensteller suggereert ook dat hij het eigenlijk best wel zelf wil proberen.
Nee, heb de wielen van een grote fm in de buurt (toen ik nog niet wist dat er ook een echte wielbouwer in de buurt zat :D ). Hij heeft deze wielen destijds zelf gebouwd. Ik heb het wiel erheen gebracht. Hij gaat de lagers vervangen. Ben benieuwd.
En wie is de wielbouwer?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie