Alles over vakanties op én met de fiets

Laos & Cambodja

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4615
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 dec 2023 17:56

Jr is op het moment een rondreis aan het maken in deze regio’s,
Ik krijg dus dagelijks foto’s door gestuurd, en wat is het daar mooi.
Heeft er iemand hier ervaring om daar een rondreis te fietsen?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 24 dec 2023 18:01

Geen ervaring maar ik zou de naam Mao daar maar niet gebruiken.
o'7o

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2276
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 24 dec 2023 18:43

Ja, vrij veel ervaring mag ik wel zeggen met rondtrekken op de fiets in Azië, oa China (2x), Thailand, Maleisië, Sri Lanka, Vietnam en Indonesië (2x) en onlangs Marokko maar dat is geen Azië. Meest rondjes van ca 1000km in 3-4 weken op eigen gelegenheid, met en zonder de kleine Woefdrammetjes. Wat wil je weten?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37941
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 dec 2023 19:29

En anders Rob74 ff contacten.
Less is bore

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4615
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 dec 2023 19:46

@Woefdram,
Is het te doen op een racefiets?
Of toch een gravel fiets?
Indonesië, Maleisië, Thailand zijn al redelijk toegankelijk en toeristisch wat mij betreft, maar kan je op de bonnefooi naar Laos en Cambodja met je fiets en rugzak?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4615
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 dec 2023 19:50

Douglas schreef: 24 dec 2023 18:01 Geen ervaring maar ik zou de naam Mao daar maar niet gebruiken.
Maak je maar geen zorgen, ts redelijk duidelijk dat er geen raakvlakken zijn;-)
Mijn ( gevluchte) Chinese buurman vond het wel bijzonder dat ik het als alias gebruikte.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2276
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 24 dec 2023 20:28

Dit zijn wat mij betreft geen bestemmingen voor de racefiets, wij gebruiken randonneurs of gravelfietsen. Rugzak is geen goed idee op een fiets trektocht, vooral niet in de tropen, investeer in fietstassen of een bikepacking setup. Verkijk je niet op de landen die in eerste instantie toeristisch lijken, de binnenlanden van Sumatra of het drielanden gebied tussen Thailand, Myanmar en Laos zijn prachtig en verre van toeristisch, zeker als je ook nog van de gebaande paden afgaat. Reizen is heel gemakkelijk, accomodaties boek je onderweg on the fly en ja het kan mee maar ook tegenvallen, maar goed de volgende dag trek je weer verder. Routes maak je zelf of je maakt gebruik van beschreven routes van bijvoorbeeld AWOL.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37941
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 dec 2023 20:41

Ik heb wel wat gereisd in Azie.
Zeker voor een eerste keer zou ik juist naar een wat meer toeristisch land gaan. Betere voorzieningen zonder dan het direct weer westers is, met engels kom je nog ergens, etc. Zoals Woefdram al aangeeft kun je ook in Thailand zo de toeristische drukte ontlopen. En bijv in de regio ChangMai vond ik het toerisme niet overdreven aanwezig, terwijl het een prachtig berglandschap is.
Less is bore

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 dec 2023 02:22

Ja. Veel ervaring hier met fietsen in Zuidoost-Azië. Als je echt met een racefiets rondjes wilt fietsen, dan is Chiang Mai in het noorden van Thailand de ideale standplaats. Er is daar een grote wielren community. Neem daar dus gerust modern spul mee naar toe.

In Laos en Cambodja ga je geen fatsoenlijke FM tegenkomen. Beide landen zijn behoorlijk arm. Wegen in Laos zijn slecht, in Cambodja beter. Voor beide landen geldt, er zijn maar heel weinig wegen. Ik doe alles op de bonnefooi, en dat gaat altijd goed. Momenteel ben ik onderweg in Sri Lanka. In Laos en Cambodja ben je het beste af met een gravel fiets of een randonneur. En gebruik nooit een rugzak, hooguit een dagrugzakje van 10L. Bagage op een drager of bikepacking tassen.
Live fast; die young. mijn blog

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5704
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 dec 2023 11:52

@rob74: Als je naar laos en cambodja gaat met de fiets doe je dat toch met de bedoeling de voornaamste bezienswaardigheden en natuur te zien en de plaatselijke bevolking en cultuur te leren kennen? Sportieve prestatie en rondjes gaan fietsen zal wel het doel niet zijn
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2276
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 25 dec 2023 12:06

fiedoo schreef: 25 dec 2023 11:52 @rob74: Als je naar laos en cambodja gaat met de fiets doe je dat toch met de bedoeling de voornaamste bezienswaardigheden en natuur te zien en de plaatselijke bevolking en cultuur te leren kennen? Sportieve prestatie en rondjes gaan fietsen zal wel het doel niet zijn
Als ik voor mijzelf spreek, klopt dat zeker, dan kom je ook aan "slechts" 1000km in 3-4 weken. Dan heb je alle tijd om om je heen te kijken en te ondergaan, door het verkeer heen te laveren, lunch te zoeken en verorberen, verkeerd te rijden, slecht wegdek, gruwelijke puistjes en wegwerkzaamheden te overbruggen, accomodatie te zoeken of een keer een dag over te slaan, zomaar of omdat het al dagen pijpestelen regent, enz. Dat is voor Rob74 ongetwijfeld hetzelfde.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 dec 2023 12:08

Sportieve prestaties zijn idd nooit het doel. Toch fiets ik ook daar het liefste op een zo racy mogelijke fiets. Ik vind dat altijd prettiger rijden. Daarom ben ik ook wel blij met de gravel hype. De do-it-all fiets
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie