Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

We Ride Flanders 2024 (257km)

carlo_verhamme
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 okt 2023 18:24

carlo_verhamme 24 dec 2023 17:18

Dag iedereen,

Ik stuur hier even om wat extra tips te krijgen over de Ronde Van Vlaanderen, de 257km tocht. Ik heb mij hiervoor (zeer optimistisch) ingeschreven met 3 vrienden van me, zonder enige ervaring met langere ritjes dan 100km. Ik heb afgelopen winter veel aan mijn basis gedaan en vooral naar de gym geweest. Ik zal dit nog tot begin februari doen aangezien ik geen tijd heb om te gaan fietsen wegens examens (naast 1u per week na elk examen). Na de examens ben ik ook voor 2 weken weg dus dan zal er ook niet gefietst kunnen worden.
Naast al dit heb ik gelukkig wel al enige ervaring met fietsen. Zo heb ik in september de Olympische afstand Ironman gedaan en deed het fietsen in net geen 1u10min (35km/u gem). Ik weet dus al enig wat van trainen en hoe ik mij moet pacen.
Wanneer ik terug kom zal ik nog 5 weken puur trainen op fietsen. 2x interval in de week, 1 lang ritje en 3 rustige ritjes (vooral recovery dan). Het lange ritje zal ik opbouwen tot 160km, dit zal dan ook mijn langste zijn voor de RVV.

Op vlak van voeding heb ik wel geen enkel verstand voor zulke lange ritjes. Hoeveel gels ongeveer, wanneer een bar etc. Of best ook winegums (of alternatief) meenemen voor snelle suikers. Hiervoor zou ik dus nog enkele tips kunnen gebruiken.

Mocht je nog een tip hebben, laat altijd gerust weten.

Ik weet dat velen de RVV zonder training doen (of zeer weinig), maar dit is mijn doel niet. Ik wil de 257km kunnen uitrijden en nog steeds ervan kunnen genieten.

Alvast bedankt :)

PS: Als je nog vragen hebt, laat gerust weten!

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 24 dec 2023 18:11

Gaaf doel!

Zorg er voor dat je zo'n 75 tot 90 gram koolhydraten per uur neemt tijdens de RVV. Of die koolhydraten komen uit (poeder)drank, gelletjes, reepjes of snoepjes maakt niets uit.

Zorg er wel voor dat je alles wat je tijdens de RVV neemt al eens hebt getest in een training!

Veel plezier!

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 24 dec 2023 23:27

Het is een toertocht, rijdt hem dus vooral ook lekker om te toeren. Zorg dat je de eerste 100 km in een lekker groepje in de wielen mee kan rijden en pak daarna lekker elke stop, doe rustig aan, drink goed en eet goed. Er zijn bij die stops genoeg dingen om te eten dus heel veel hoef je niet mee te nemen (wellicht dus voor de eerste 100). Als je jezelf wilt challengen pik dan een paar klimmetjes uit maar voor de rest zal ik vooral niet te gek doen en focussen op goed finishen. 257 is een hoop als je het niet gewend bent maar als je jezelf rustig paced is het met jouw training goed te doen.

carlo_verhamme
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 okt 2023 18:24

carlo_verhamme 25 dec 2023 09:11

Top, bedankt aan beide! Ik zal inderdaad al zorgen dat ik de gels en bars, die te verkrijgen zijn aan de stops, al meerdere keren gegeten heb tijdens de lange ritjes.

Misschien nog een vraagje in verband met mijn banden. Ik heb recentelijk een nieuwe giant fiets gekocht (TCR Adv Pro 2022) en die komt met 25cc (vallen 28mm) banden. Is het aangeraden om wat dikkere banden te steken, 30mm dan bijvoorbeeld? Zo ja, enige suggesties van goeie banden?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6042
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 dec 2023 10:46

carlo_verhamme schreef: 25 dec 2023 09:11 Misschien nog een vraagje in verband met mijn banden. Ik heb recentelijk een nieuwe giant fiets gekocht (TCR Adv Pro 2022) en die komt met 25cc (vallen 28mm) banden. Is het aangeraden om wat dikkere banden te steken, 30mm dan bijvoorbeeld? Zo ja, enige suggesties van goeie banden?
Voor het echte Flanders gevoel zou ik gaan voor 19mm tot 22mm tubes. Tubewielen zijn momenteel niet zo duur meer, en smalle tubes zijn nog wel te scoren. Ik heb nog wel een setje 22mm Veloflex liggen :mrgreen:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

carlo_verhamme
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 okt 2023 18:24

carlo_verhamme 01 jan 2024 17:25

Ik heb nog een vraag in verband met de voeding. Op de RVV krijgen we de producten van Etixx tot onze beschikking en dus was ik van plan hier op voorhand al van te kopen zodat ik mijn lichaam op die voeding kan trainen. Nu heb ik immers gezien dat de gels en rest (bars, isotone poeder,..) toch wel redelijk duur zijn. 12 gels voor zo'n 30-40 euro. Iemand advies hoe ik dit het beste aanpak? Met de lange ritjes gaan die gels er snel doorvliegen.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1079
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 01 jan 2024 18:41

Ik heb enkele jaren geleden enkele buitenlandse deelnemers gezien op van die smalle bandjes op 7 bar opgepompt. Op stuk kasseien in dalende lijn konden ze hun fiets niet meer in bedwang houden. Recht de gracht in.

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 01 jan 2024 19:53

carlo_verhamme schreef: 25 dec 2023 09:11 Misschien nog een vraagje in verband met mijn banden. Ik heb recentelijk een nieuwe giant fiets gekocht (TCR Adv Pro 2022) en die komt met 25cc (vallen 28mm) banden. Is het aangeraden om wat dikkere banden te steken, 30mm dan bijvoorbeeld? Zo ja, enige suggesties van goeie banden?
Zo breed mogelijk en tubeless (in verband met het rijden met lage bandendruk) zou ik aanraden als je de 257km comfortabel door wil komen.

Ik heb zelf goede ervaringen met Pirelli Cinturato Velo in 32mm. Er zijn veel goede banden verkrijgbaar zijn van andere merken.

Ik zou vooral naar lekbestendigheid kijken, zeker met het trainen in winterse/vroege lente omstandigheden

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 01 jan 2024 20:38

HeinB schreef: 01 jan 2024 19:53 Zo breed mogelijk en tubeless (in verband met het rijden met lage bandendruk) zou ik aanraden als je de 257km comfortabel door wil komen.
Zou daar ook niet mee overdrijven. Van de 257km zijn er 40-50km kasseien. Dus je rijdt 200+ op "normale" (Belgische) beton/asfaltwegen. Bovendien zijn de Vlaamse kasseien een stuk vriendelijker dan de Franse.

carlo_verhamme
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 okt 2023 18:24

carlo_verhamme 02 jan 2024 11:22

Okay bedankt! Wat raden jullie zowat aan? Voorlopig heb ik de Giant gavia course 1 (25cc, 28mm) tubeless om mijn fiets staan. Ik dacht aan 28mm allround banden want ik wil niet elk seizoen van banden veranderen… 😉

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 02 jan 2024 11:58

JoeyvEde92 schreef: 24 dec 2023 18:11 Gaaf doel!

Zorg er voor dat je zo'n 75 tot 90 gram koolhydraten per uur neemt tijdens de RVV. Of die koolhydraten komen uit (poeder)drank, gelletjes, reepjes of snoepjes maakt niets uit.

Zorg er wel voor dat je alles wat je tijdens de RVV neemt al eens hebt getest in een training!

Veel plezier!
Sorry hoor, maar die 75 gram is voor getrainde veel fietsers al moeilijk om te halen. Dit ga je je lijf niet aangeleerd krijgen voor de Ronde.
Idem voor gelletjes; je lijf 250 km lang volstoppen met gelletjes kan ook onvoorziene effecten hebben. Als je dit niet kan trainen, dan zou ik vooral ook onderweg reguliere koolhydraten als een pasta, broodje of koeken doen. Je wilde er van genieten immers.

Qua banden: op 23mm lukte het ook, dus 25 mm met niet teveel bar is mooi zat. Meer mag altijd, maar zoals gezegd die moet je ook over 200km gewoon asfalt meenemen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6206
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 jan 2024 12:46

Ik heb meermaals de volledige editie met 23 tubes gereden en vlot ook (bewijs was op TV)

Laatste jaren rij ik in Vlaanderen met 25mm en dat is voor velen toch de standaard maat aan het worden

Breder (zoals 28mm) is echt niet nodig want nadat jaren geleden de Huisepontweg en Paddensgtraat opnieuw zijn bestraat liggen er in de RVV eigenlijk geen heel slechte kasseistroken meer.
Veel kassei is ook bergop en dan is de snelheid zo laag dat het verschil in bandbreedte ook niet veel meer uitmaakt.

Verder goed eten en drinken en zorg voor juiste kleding. De RVV is sowieso een stoer stukje fietsen maar als je in de eerste uren koud en nat wordt gaat het - hoe goed je ook eet en getraind hebt - een marteltocht worden.

Plaats reactie