Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Irritant forumgedrag

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5246
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 dec 2023 14:24

rob74 schreef: 12 dec 2023 02:40 ...dan krijg je de wind van voren. En ik heb niet over kleine lullige typos, maar een totale verkrachting van de Nederlandse taal. ...
Meervouden in het Nederlands van woorden eindigend op een klinker schrijven we meestal met een accent. Dus typo's ; zonder accent is het Engels dat je overneemt in je schrijftaal (of gewoon luiheid, wat ik wel een goede reden vind om het te doen).

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5372
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 dec 2023 16:44

Kluus schreef: 12 dec 2023 08:00
JPAR schreef: 12 dec 2023 07:49 ...

Maar klaarblijkelijk is dat de huidige staat van taalbeheersing in Nederland. Als je dan leest dat 33% van de 15 jarige niet begrijpend kan lezen ........ :shock:
15 jarigen.

(Sorry) :mrgreen:
Ik heb hem gecorrigeerd.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4602
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 12 dec 2023 17:00

Enzzo schreef: 12 dec 2023 09:39 Mao; men ergert zich ergens aan of iets irriteert je. "ik irriteer me ergens aan" is dus fout.

Niet als kritiek bedoeld, gewoon een leermomentje. Je bent nooit te oud om iets nieuws te leren toch? ;)
zie taal topic,

(speciaal voor nijkie)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16056
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 dec 2023 17:56

Ik ben qua taal in de loop van de tijd iets coulanter geworden.
Als ik een taalfout in de steil van stijl :) zie dan stuur ik meestal een persoonlijk bericht naar de poster.
Al meerdere keren van verschillende waardevolle forumleden dan een berichtje terug gekregen dat ze een of andere vorm van dyslexie hebben en hun posts zelfs extra controleren alvorens op "verstuur" te drukken.
Misschien moeten we ons, zeker publiekelijk, soms iets meer op inhoud dan op vorm focussen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 dec 2023 19:53

Ik ben compleet verrast door het succes van dit topic. Blijkbaar roepen heel veel zaken frustratie op. Echt wel heel veel. En heel verschillende zaken. Ik had geen idee.

Misschien heeft het ook te maken met de beperkingen van de format zelf. Het is zoveel makkelijker converseren in real life.

Deelnemers lijken ook erg verschillende opinies te hebben over wat een forum zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8597
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 dec 2023 20:09

mao schreef: 12 dec 2023 17:00
Enzzo schreef: 12 dec 2023 09:39 Mao; men ergert zich ergens aan of iets irriteert je. "ik irriteer me ergens aan" is dus fout.

Niet als kritiek bedoeld, gewoon een leermomentje. Je bent nooit te oud om iets nieuws te leren toch? ;)
zie taal topic,

(speciaal voor nijkie)
Nijkie is een naam dus met een hoofdletter N :D
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 dec 2023 20:29

53x11 schreef: 10 dec 2023 22:13
Als academicus (waarbij ik mezelf dus regelmatig begeef tussen hele slimme, maar zeker geen elitaire, figuren) had ik al heel snel door dat de werkelijk intelligente mensen in staat zijn om hele ingewikkelde zaken heel erg begrijpelijk uit te leggen, en dat de mensen die met ingewikkelde formuleringen willen etaleren hoe slim ze zichzelf wel niet vinden eigenlijk de mensen zijn op wie je een beetje neer kan kijken..
Dat is een parafrasering van Einstein. Alleen gebruikt hij die stelling niet om het onderscheid te maken tussen 'werkelijk intelligente mensen' en de 'elitaire nepintelligente". Hij zegt wel dat het betekent dat je de materie onvoldoende beheerst.

Een anti-intellectualistisch standpunt van Einstein. Als je dat toepast op zijn theorieën dan is er toch wel wat voorkennis (of vakkennis) nodig om die uit te leggen. De youtube videos van allerhande oorsprong die dit proberen uit te leggen in simpele voorstellingen falen compleet. Specifieke kennis levert niet alleen een jargon, het wordt op de duur ook een taal. En het is heel moeilijk om dat over te brengen op buitenstaanders.

Het voordeel van intellectualisme is dat je net deze stap kan overslaan, door verwijzing. Ik kom nog uit de tijd dat Bildung als een meerwaarde, zelfs als een morele plicht gold.

Ik heb niet veel frustraties en al zeker niet op een forum, maar ik denk dat het onjuist is om 'de dingen' (ruim bedoeld) als eenvoudig en simpel voor te stellen. Het leven zit nu eenmaal, op elk vlak, complex in mekaar en laat zich niet vatten in Jip en Janneke -taal (zoals iemand mij hier ergens op het forum verzocht).

Laat dit nu net een van de waardes zijn voor mezelf van dit forum, dat je dingen bijleert door nieuwe dingen te lezen, nieuwe invalshoeken op te merken.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8948
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 dec 2023 20:47

Als je jezelf onder vakgenoten bevindt, dan heb je wellicht deels een punt, maar hier op het forum is er sprake van een nogal gemengd publiek. Dan blijf ik toch bij mijn oorspronkelijke mening geloof ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 12 dec 2023 21:56

nijkie schreef: 12 dec 2023 20:09
mao schreef: 12 dec 2023 17:00
Enzzo schreef: 12 dec 2023 09:39 Mao; men ergert zich ergens aan of iets irriteert je. "ik irriteer me ergens aan" is dus fout.

Niet als kritiek bedoeld, gewoon een leermomentje. Je bent nooit te oud om iets nieuws te leren toch? ;)
zie taal topic,

(speciaal voor nijkie)
Nijkie is een naam dus met een hoofdletter N :D
waarom dan zonder hoofdletter onder je avatar nijkie?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2044
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 13 dec 2023 12:39

53x11 schreef: 12 dec 2023 20:47 Als je jezelf onder vakgenoten bevindt, dan heb je wellicht deels een punt, maar hier op het forum is er sprake van een nogal gemengd publiek. Dan blijf ik toch bij mijn oorspronkelijke mening geloof ik.
Helemaal mee eens.
Ik heb jarenlang bij een bank gewerkt met hoger opgeleiden waar jargon schering en inslag was.
Heel veel mensen probeerden zichzelf daar boven anderen te plaatsen mede ivm de bonuscultuur.
Als je naar hun stukken keek dan waren het veel dure woorden. Juist zaken eenvoudig weergeven is moeilijker dan zaken moeilijk maken omdat je je niet kunt verschuilen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8597
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 dec 2023 15:09

Kiekeboe schreef: 12 dec 2023 21:56
nijkie schreef: 12 dec 2023 20:09
mao schreef: 12 dec 2023 17:00
zie taal topic,

(speciaal voor nijkie)
Nijkie is een naam dus met een hoofdletter N :D
waarom dan zonder hoofdletter onder je avatar nijkie?
Geen idee waarom dat zo staat,zie bij meerdere de naam in 1 letter type geschreven.Maar ik laat het hierbij.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 13 dec 2023 15:56

rene schreef: 11 dec 2023 14:58 @bartdr ; zou je dit ook doen op een auto forum - huizenforum of iets anders wat geld kost forum ? Je kan namelijk ook wonen in een huis van 200.000 maar mensen kijken toch graag naar huizen van 7 of 8 ton … ( programma’s genoeg op de TV ). Een Dacia van €1400,- kan je ook kopen maar er zijn altijd mensen met auto’s van 1 of 2 ton…. Ik heb dat namelijk niet dat beschermende…. Mocht iemand elke maand voor € 1000,- staatsloterij loten kopen prima… of met briefjes van € 5,- zin kont afvegen, als ie er lol van heeft, prima toch 👍🏼
Ik denk dat je 2 dingen als gelijkwaardig ziet die dat niet zijn. Er is wat iemand graag doet en er is wat iemand nodig heeft/denkt nodig te hebben.
Veeg je graag jouw kont af met briefjes van 5euro, dan ga ik niet zeggen dat dat volledig ongepast is of toiletpapier ook kan.
Kom je op een forum met de vraag "ik zoek iets om mijn kont mee af te vegen en denk aan briefjes van 5euro. Wat denken jullie?", dan vind ik het niet zo vreemd om te reageren met "toiletpapier zou ook kunnen.".
Ik snap dat dat voor jou dan als belerend over kan komen, maar op zich is er toch niks mis met ook eens buiten het plaatje te laten denken? Ik vond zo mijn Superior, terwijl ik oorspronkelijk aan Trek/Merida dacht. Supercontent van dat iemand me op die Superior wees!

Plaats reactie