Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Beoordeling tweedehands wielen

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 dec 2023 13:27

Ik zou idd licht alu aanraden.

En als het 2de hands is, kies een stapje beter dan de zonda's; bv de fulcrum zero's; verschillende opties op marktplaats. Al heb ik het gevoel allemaal 100 euro te duur aangeboden....

Bv:

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... che-lagers

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 dec 2023 13:39

Beoordelen;
- remrand controleren op slijtage. Ideaal is er een slijtage indicatie in de velgrand (en je kan vergelijken met je huidige wielen wielen)
- carbon velg; met knokkels op de rand tikken en je moet overal hetzelfde geluid horen; indien niet duidt dit op barsten
- spaken nalopen; overal op zelfde spanning en ze maken per kant zelfde geluid als je ze laat springen
- wielen in fiets; ze zijn recht - rond draaien en ze blijen zelfde afstand houden tot remblok- en je voelt hoe stijf ze zijn door wiel tegen remblok aan te duwen. Dat kan altijd; maar voel hoe goed dit gaar met je huidige wiel om een referentie te hebben. Niet stijf aanvoelen kan te gewoon een niet stijf wiel zijn, te weinig spaakspanning of versleten of slecht afstelde lagers. Behalve het eerste zijn de 2 andere op te lossen. Maar als niet kenner laat je zo een wiel links liggen
- kijk body na op inwreten van cassette; dat is een goede indicatie voor gebruik (tenzij met stalen bodies zoals dura ace of bv betere campa/fulcrum naven en nog wat anderen...).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 dec 2023 13:41

En zelf zou ik carbon nooit 2dehands kopen tenzij ik weet dat verkoper te vertrouwen is.... (hier op forum actief zijn kan een goede referentie zijn -...voordat iemand opmerkt mij wel eens een carbon wiel verkocht te hebben ;-)).

Plaats reactie