Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Trekking- of tourfiets met lage instap

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6025
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 dec 2023 09:10

Ik heb vaak de indruk dat de Santos rijders, de zogenaamde wereldfietser, niet veel verder komen dan wat toeren in Europa en max 4000 kilometers in een jaar doen. Terwijl de fietsen eigenlijk geschikt zijn voor 20k per jaar tochten en dan de wereld rond. Maar de mensen die dat doen, rijden vaak meer op andere merken.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1764
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 05 dec 2023 11:02

die 4000km worden vaak wel in korte tijd bij elkaar gefietst. Terwijl een dergelijke fiets zich ook leent voor het hele jaar door fietsen. Dat laatste is voor veel mensen een brug te ver.
Op zich snap ik wel dat mensen voor een Santos vallen. Het is een van de meer bekende merken en het zijn ook best mooi gemaakte fietsen. Mijn LBS is Santos world dealer en als ik daar ben loop ik graag een rondje langs de Santossen. Een race lite of crosslite met mooie afmontage kan ik zeer waarderen. Of iets duur is.. tja.. ik verbaas me soms ook over wat sommigen neer willen tellen voor een nagenoeg standaard carbonnen fiets. Dat gaat soms ook over bedragen van 7000 euro.. Ook super overpriced. maar zowel bij Specialized bijvoorbeeld als bij Santos betaal je ook voor het merkplaatje.

Zelf overigens Santos wel wat vaker op de shortlist gehad, maar om de een of andere reden is het gewoon mijn fiets niet. Dus heb ik een Idworx voor offroad en een Avaghon voor op de weg.

Maar goed beetje off topic inmiddels.

On topic.. hopelijk laat de TS zich nog even zien (zit waarschijnlijk te wachten totdat er een melding in mailbox valt) er zijn best wel wat fietsen die aan zijn wensen voldoen en zeker sportief te noemen zijn.

Zelf wil ik daar ook de Jan Jannsen Millenium of Rohnin nog wel aan toevoegen, fijne fietsen en ook netjes afgemonteerd voor een eerlijke prijs.

En een even aanhakend op wat @rob74 in zijn eerste reactie schreef. Inderdaad geeft een horizontale buis (diamant frame) meer stijfheid aan een frame, maar wat je vooral zal ervaren is dat het meer stabiliteit toevoegd. Een Mixte frame komt daar nog behoorlijk in de buurt, Het verschil met een echt damesframe is enorm. Mijn zus wilde dat nooit geloven totdat ze dit jaar een nieuwe fiets nodig had en ik haar proefritjes liet maken direct achter elkaar op een mixte en een klassiek damesframe. dat is denk ik ook waarom je bij de vakantiefietsen die laatste variant niet tegenkomt.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

redmiller
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 okt 2012 13:09

redmiller 08 dec 2023 20:44

Santos, Vittorio en zelfs Avaghon. Allemaal fietsen die gebouwd worden naar de eisen van een Leopard A6 tank, om dan vervolgens over het asfalt te zoeven voor een luttele 5000 tot 7000 euro tegenwoordig. En dat is dan nog zonder stoelverwarming.

Ik zou je vraag eens stellen op het https://forum.wereldfietser.nl en dan door alle Santos tips heen lezen op zoek naar een normale fiets. Mijn dochter rijd op een Jan Janssen Millennium, een fiets waar een gemiddelde Santoswereldfietser tegenwoordig z'n neus voor ophaalt. Voor 600 euro had zij op Marktplaats een prachtige fiets uit 2020 waarmee ze al naar Venetië en Basel fietste.


En ja, ik heb zelf een Avaghon.
En de horizon fietst mee, elke dag...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13146
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 dec 2023 11:21

Neem een fully mtb, hele lage instap.
Niet het type fiets wat je zoekt, maar veel modellen is net een dames instap.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5462
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 dec 2023 11:56

Voordat er een andere fiets wordt aangeschaft.

Kan de topicstarter eventueel voldoende ruimte krijgen om het been over de fiets te gooien door het gebruik van een Dropperpost? Mocht dit in de fiets passen is het een aanpassing met relatief lage kosten. Of een tijdelijke oplossing totdat de gewenste fiets wel gevonden is.

Ook prima te gebruiken om bij stoplichten te laten zakken om netjes stabiel benen aan de grond te krijgen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13146
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 dec 2023 12:15

Goed idee! 10 punten.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6025
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 dec 2023 13:25

TS lijkt meer in de categorie hit and run te vallen. 1 post vijf dagen geleden en daarna niks meer
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16305
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 dec 2023 14:39

De zoveelste. :-(
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1764
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 09 dec 2023 16:42

Wel jammer, want er zijn echt wel wat nuttige antwoorden gegeven.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1688
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 09 dec 2023 20:35

Houd vol, heb geduld. De TS kan nog terugkomen. December is een drukke maand. Niet iedereen woont hier.
hun fietsen.

Mollos
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 aug 2021 22:59

Mollos 29 dec 2023 13:23

Bij de fietsenzaak in mijn familie worden dit jaar erg veel Jan Janssen Rohnin's verkocht, ook in dames uitvoering.

https://www.janjanssen.nl/fiets/rohnin/

En toch een stuk prijsbewuster dan Santos, welke hij ook heeft overigens.

Plaats reactie