Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 03 feb 2024 12:50

fatmodul schreef: 03 feb 2024 07:58 Ik snap best dat wanneer jij onderdelen aanlevert (toch?)
Ik lever zelf geen onderdelen.
Ik kan geen inschatting maken hoeveel tijd een werkplaats hiermee bezig is, maar in de tijd dat hij jouw eigen onderdelen er gratis opzet, kan hij ook een betalende klant helpen.
En ik ben óók een potentieel betalende klant, hetgeen ik aangepast wil hebben is volgens mij helemaal geen absurd gek lijstje en zijn allemaal relatief eenvoudig te swappen onderdelen, er hoeven geen kabels etc opnieuw getrokken te worden (want elektrisch), geen remsystemen opnieuw afgevuld en/of gekalibreerd, in feite praten we over een paar schroeven los en vast draaien (en nee, voor mijzelf nog steeds te lastig om zelf te gaan doen).
Het gaat om:
-een crankstel
-een front + achter derailleur
-een freehub (NX --> XDR) + cassette
-een ketting
Volgens mij kan een fietsenmaker dit in 1,5 tot 2 uurtjes makkelijk redden en nog tijd over hebben voor een kopje koffie tussendoor.

Overigens, een werkplaatstarief van 75 eu p/u? Dat betaal ik nu bij de Audi-garage, volgens mij zit een fiets iets simpeler in elkaar, een absurde prijs in mijn ogen.

daniel1975 schreef: 03 feb 2024 07:57 Spesh heeft forse kortingen gegeven online deze winter. Dus plenty marge.
Verder +1 voor 53-11.
Dit was ook mijn veronderstelling, ik zag op Reddit ook een amerikaanse prijslijst voorbij komen met flinke kortingen.

53x11 schreef: 03 feb 2024 07:12 Zijn argumenten zijn voor jou toch niet relevant? Hij gaat niet leveren wat jij wil, een andere fietsenzaak kan dat wel, of zal tenmiste meer toeschietelijk zijn. Dan ga je daar toch naar toe?
Klopt, het was ook pas de 1e winkel en ik ben van plan er zeker nog een paar langs te gaan; het ging me meer om het wat hautaine toontje en de houding dat ze liever gewoon een kant-en-klare fiets schuiven dan met een klant mee te denken. Hopelijk bij de volgende een wat meer open en flexibelere instelling. Maar voor de aanpassingen die ik voor ogen heb ga ik niet 4 uur in de auto zitten, dat vind ik meer iets voor als je 10k+ uit gaat geven bij het laten bouwen van je droomfiets van de grond af.

Ramon73 schreef: 03 feb 2024 09:58 Niet zelf sleutelen is ook een optie. Er zijn voldoende kleine bedrijfjes/eenmanszaken die zich juist op de speciale dingen toeleggen.
Snap ik, alleen wil ik niet eerst een losse fiets en alle losse onderdelen gaan kopen om vervolgens nog een kruistocht door Nederland te voeren op zoek naar die paradijsvogel die het voor me om wilt zetten en waarbij ik vervolgens ook nog achter blijf met de ongebruikte onderdelen die ik dan zelf moet gaan zien te verkopen. Ik wil bij problemen ook terug kunnen vallen op garantie, service krijgen als er na 500km testrijden een spaak uit het wiel valt, een schijfrem aanloopt of de ketting er steeds af valt.

@Rog3r Waar woon je ongeveer? Heb niet de hele posting gelezen.
Omgeving Arnhem/Nijmegen.

HeinB schreef: 03 feb 2024 08:16 lange post
...
Het is een fantastisch en idyllisch verhaal, maar klinkt ook heel erg als het vinden van die parel in de oester. Ik heb daar simpelweg geen tijd en zin voor en heel eerlijk is mijn wensenlijstje ook helemaal niet zo gecompliceerd en lang.

daniel1975 schreef: 03 feb 2024 09:26 Je moet voor je dit traject ingaat goed bedenken dat je niet voor een dubbeltje op de 1e rang gaat zitten.
Dit is ook niet mijn verwachting hoor, en volgens mij zit helaas niemand tegenwoordig meer voor een dubbeltje op de 1e rang, dat dubbeltje is namelijk de afgelopen jaren meerdere keren over de kop gegaan door de gekte waarin we ons bevinden. De huidige prijzen zijn al van god los, maar goed, dat is een andere discussie...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2024 13:10

Ik denk dat je wel teveel vraagt, mij 2cents. Met name rondom de ongebruikte onderdelen kun je die niet zomaar naar de FM schuiven. Die belanden waarschijnlijk in de ronmelbak. Kleine kans dat hij die nog eens gebruikt.
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 feb 2024 13:11

Geen lastige zaken. Maar het is prettig iemand te vinden die op dezelfde golflengte zit.
Niet zijken maar reiden !

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1636
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 03 feb 2024 14:29

Ik vind het antwoord van deze dealer niet onrealistisch.
Deze man geeft aan dat het kan, maar onder voorwaarde dat wr een meerprijs bij komt kijken, en je zelf de onderdelen mee naar huis kan nemen en op marktplaats komt zetten.
Dat hij de onderdelen niet inneemt snap ik ook wel, zeker als het zoals je zegt een dorpszaakje is.
Dan heeft die man weinig aan de spullen. Op misschien de cassette na.
Die cranks en derailleur komt die niet meer kwijt.

Ik vind het te ver gaan om die ombouw als aankoopservice te zien. Als je in de buurt woonde deed ik het graag voor je, voor nop, met de voorwaarde dat ik de afkomende spullen kan behouden☺️

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15977
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 feb 2024 15:07

Ik had gedacht dat de fiets ondertussen al lang besteld en geleverd was.
En een Audi garage waar je voor 75 euro/uur klaar bent, dat is voor een premium merk wel "goedkoop".
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2024 15:17

Lcsmet schreef: 03 feb 2024 15:07.
En een Audi garage waar je voor 75 euro/uur klaar bent, dat is voor een premium merk wel "goedkoop".
Is hele normale prijs imho. Men vergeet even wat de loonindexering is geweest afgelopen 2 jaar. Sta hier totaal niet van te kijken.
Less is bore

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 feb 2024 15:37

Een complete groepset vervangen zou misschien interessant zijn als ze klanten hebben die graag dit soort groepsets overnemen. Maar een niet complete groepset er af halen is niet interessant voor een zaak. Ook niet een losse cassette.

Met 75,- incl btw per uur als tarief mag je blij zijn.
En stop eens FMers te vergelijken met auto garages. Ze hebben beiden hun kosten, investeringen, levensonderhoud etc.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 feb 2024 15:40

Welke dealer heb je nu de ervaring mee?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 feb 2024 16:48

r0g3r schreef: 03 feb 2024 12:50
fatmodul schreef: 03 feb 2024 07:58 Ik snap best dat wanneer jij onderdelen aanlevert (toch?)
Ik lever zelf geen onderdelen.
Ik kan geen inschatting maken hoeveel tijd een werkplaats hiermee bezig is, maar in de tijd dat hij jouw eigen onderdelen er gratis opzet, kan hij ook een betalende klant helpen.
En ik ben óók een potentieel betalende klant, hetgeen ik aangepast wil hebben is volgens mij helemaal geen absurd gek lijstje en zijn allemaal relatief eenvoudig te swappen onderdelen, er hoeven geen kabels etc opnieuw getrokken te worden (want elektrisch), geen remsystemen opnieuw afgevuld en/of gekalibreerd, in feite praten we over een paar schroeven los en vast draaien (en nee, voor mijzelf nog steeds te lastig om zelf te gaan doen).
Het gaat om:
-een crankstel
-een front + achter derailleur
-een freehub (NX --> XDR) + cassette
-een ketting
Volgens mij kan een fietsenmaker dit in 1,5 tot 2 uurtjes makkelijk redden en nog tijd over hebben voor een kopje koffie tussendoor.

Overigens, een werkplaatstarief van 75 eu p/u? Dat betaal ik nu bij de Audi-garage, volgens mij zit een fiets iets simpeler in elkaar, een absurde prijs in mijn ogen.

daniel1975 schreef: 03 feb 2024 07:57 Spesh heeft forse kortingen gegeven online deze winter. Dus plenty marge.
Verder +1 voor 53-11.
Dit was ook mijn veronderstelling, ik zag op Reddit ook een amerikaanse prijslijst voorbij komen met flinke kortingen.

53x11 schreef: 03 feb 2024 07:12 Zijn argumenten zijn voor jou toch niet relevant? Hij gaat niet leveren wat jij wil, een andere fietsenzaak kan dat wel, of zal tenmiste meer toeschietelijk zijn. Dan ga je daar toch naar toe?
Klopt, het was ook pas de 1e winkel en ik ben van plan er zeker nog een paar langs te gaan; het ging me meer om het wat hautaine toontje en de houding dat ze liever gewoon een kant-en-klare fiets schuiven dan met een klant mee te denken. Hopelijk bij de volgende een wat meer open en flexibelere instelling. Maar voor de aanpassingen die ik voor ogen heb ga ik niet 4 uur in de auto zitten, dat vind ik meer iets voor als je 10k+ uit gaat geven bij het laten bouwen van je droomfiets van de grond af.

Ramon73 schreef: 03 feb 2024 09:58 Niet zelf sleutelen is ook een optie. Er zijn voldoende kleine bedrijfjes/eenmanszaken die zich juist op de speciale dingen toeleggen.
Snap ik, alleen wil ik niet eerst een losse fiets en alle losse onderdelen gaan kopen om vervolgens nog een kruistocht door Nederland te voeren op zoek naar die paradijsvogel die het voor me om wilt zetten en waarbij ik vervolgens ook nog achter blijf met de ongebruikte onderdelen die ik dan zelf moet gaan zien te verkopen. Ik wil bij problemen ook terug kunnen vallen op garantie, service krijgen als er na 500km testrijden een spaak uit het wiel valt, een schijfrem aanloopt of de ketting er steeds af valt.

@Rog3r Waar woon je ongeveer? Heb niet de hele posting gelezen.
Omgeving Arnhem/Nijmegen.

HeinB schreef: 03 feb 2024 08:16 lange post
...
Het is een fantastisch en idyllisch verhaal, maar klinkt ook heel erg als het vinden van die parel in de oester. Ik heb daar simpelweg geen tijd en zin voor en heel eerlijk is mijn wensenlijstje ook helemaal niet zo gecompliceerd en lang.

daniel1975 schreef: 03 feb 2024 09:26 Je moet voor je dit traject ingaat goed bedenken dat je niet voor een dubbeltje op de 1e rang gaat zitten.
Dit is ook niet mijn verwachting hoor, en volgens mij zit helaas niemand tegenwoordig meer voor een dubbeltje op de 1e rang, dat dubbeltje is namelijk de afgelopen jaren meerdere keren over de kop gegaan door de gekte waarin we ons bevinden. De huidige prijzen zijn al van god los, maar goed, dat is een andere discussie...
Nu ga ik je toch even de spiegel voorhouden!
Je klinkt in je reacties echt als de verwende klant die het air heeft "ik betaal, dus ik bepaal". Op mij maak je de indruk van een patser die geld genoeg heeft en vindt dat een leverancier dan maar alles moet slikken en goed vinden want "ik betaal toch?".
De fietsenmaker heeft net zo goed een vak als een automonteur, waarom zou die niet ook een fatsoenlijk uurtarief mogen vragen? En ja, de winkel heeft ook geen behoefte aan onderdelen die nog jaren in de weg liggen, dus niet zo vreemd dat je die niet kunt inruilen.
Als de FM het in twee uurtjes zou kunnen regelen, dan doe je het toch zelf?

Als je op mij in tekst al overkomt als een enorme jeweetwel dan zal je bij een leverancier mss een hele lage gunfactor hebben. Die mannen kunnen met veel minder moeilijke klanten ook rond komen hoor. Waarom zouden ze met jouw wensen dan een hele hoop moeite op de hals halen?

Die paradijsvogel waar je het over hebt, ben je misschien gewoon zelf?

Ps. Ik vroeg naar je woonplaats omdat je beetje klinkt als een neef van mijn vrouw. Maar die woont ruim 150km bij jou vandaan.

Overigens zit in Overasselt een mooie winkel waar ook aan speciale wensen tegemoet gekomen wordt. Daar kun je eens je licht opsteken.
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 feb 2024 16:59

Maak het niet zo moeilijk, als je het te duur vind of niet prettig ga je naar een ander.
Kom je er vanzelf achter of het reeel is wat je wilt. Of je noemt een prijs voor x doe ik het.

Mijn dealer geeft gewoon altijd de Mantel prijzen terug voor alles wat ik eraf schroef en dat betaal ik ook weer voor het gewijzigde onderdeel.
Wel met courante onderdelen geen zware alu wielen die niemand wil.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 feb 2024 17:32

Ik moet hier even ingrijpen.

Audi is géén premium merk.

Ik herhaal: Audi is géén premium merk.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 feb 2024 17:35

Wil er toch een plasje overdoen nog,als je als Specialized ook je befaamde Rütel metingen doet/verkoopt maar vervolgens geen enkele andere optie maat in de afmontage aanbied dan rijmt dat voor mij niet.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie