Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 03 feb 2024 00:09

Vandaag een eerste, oriënterend gesprek gehad bij een winkel (specialized dealer). Mijn wensen kenbaar gemaakt, aangegeven een model (Diverge Expert Carbon) op het oog te hebben, maar wel een 'wensenlijstje' t.a.v. aanpassing onderdelen te hebben.
Er werd eigenlijk vrij snel behoorlijk terughoudend en defensief gereageerd op het maken van aanpassingen. Argumenten daarvoor die de revue passeerden waren 'Ja in corona-tijd deden we dit nog wel eens / Mensen zoeken een prijs op internet en komen daarmee naar de winkel / we kunnen geen onderdelen innemen want dan blijven wij er mee zitten; ze worden niet meer verkocht etc.
Het bespreken van korting op de basisprijs (ondanks 't aanhalen van 'we zitten in een kopersmarkt, hoge voorraden, coronatijden zijn voorbij etc') werd gestuurd naar 'korting op accessoires' bullshit, toevallig ben ik zelf 12,5 jaar werkzaam geweest in de retail en ken dit soort praatjes als m'n broekzak; op die troep zit honderden procenten marge dus die kunnen ze voor een appel en een ei meegeven, dat snap ik.
Bottomline, de aanpassingen zouden bovenop de aanschafprijs komen, de onderdelen die over zijn kon ik zelf meenemen en verkopen en het was nog maar de vraag of ze voor de hele metamorfose nog wel/niet een meerprijs zouden gaan rekenen, (de demontage/montage zou meerdere uren duren tegen een werkplaatstarief van 75,- p.u., wellicht dat wegstrepen tegen het houden van de oude onderdelen). 'Wij moeten zelf ook uit kunnen bij de verkoop', was het afsluitende betoog.

Ben ik hier gewoon tegen een wat stugge, dorpse, hooghartige dealer aangelopen die stelt 'service en kwaliteit hoog in het vaandel te hebben en minder op prijs te zitten' , of is dit wel een middle of the road type of response die je mag verwachten als je met een aardig lijstje met aanpassingen aankomt? Ik kom er niet om knikkers te ruilen, dat hadden ze aan het type fiets waar ik interesse in toonde wel kunnen concluderen.
Laatst gewijzigd door r0g3r op 03 feb 2024 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 569
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 03 feb 2024 03:01

Klinkt als Piet de Wit uit Wormerveer.
Die zijn precies zo.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 feb 2024 07:12

Zijn argumenten zijn voor jou toch niet relevant? Hij gaat niet leveren wat jij wil, een andere fietsenzaak kan dat wel, of zal tenmiste meer toeschietelijk zijn. Dan ga je daar toch naar toe?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2024 07:57

Spesh heeft forse kortingen gegeven online deze winter. Dus plenty marge.
Verder +1 voor 53-11.
Less is bore

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 03 feb 2024 07:58

Sorry, je komt zelf ook nogal defensief over. Je hebt iets in je hoofd en daar moet de eerste de beste retailer maar in mee.
Ik snap best dat wanneer jij onderdelen aanlevert (toch?) hij de oude onderdelen niet op eigen voorraad wil nemen. Ten eerste geen marge over de nieuwe onderdelen, ten tweede een incomplete groepset lijkt me niet iets waar veel klanten voor aankloppen. Met 12jaar retailervaring weet je wat voorraad die op de plank blijft liggen kost.
Ik kan geen inschatting maken hoeveel tijd een werkplaats hiermee bezig is, maar in de tijd dat hij jouw eigen onderdelen er gratis opzet, kan hij ook een betalende klant helpen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 feb 2024 08:16

Ik lees nergens dat ROG3R eigen onderdelen inbrengt. Maar dat hij fiets x niet met afmontage y maar met afmontage z, nieuw uit de winkel mee wil nemen.
Iedere winkel heeft zijn eigen werkwijze. De ene zegt fuck you hier heb ik geen zin in. De andere denkt prima, ik verkoop de onderdelen die van de fiets afkomen wel los, haal ik daar mijn werkuren marge uit (compleet groepset meestal), schrap wat korting weg etc. Zeker bij een fiets met flinke marge is hier ruimte voor. De vraag is hoeveel wil een winkel weggeven om de verkoop rond te krijgen.

Stock wielen niet meeleveren omdat je zelf al goede wielen hebt is vaak wel een ding omdat de stock wielen niets waard zijn.

Maar voor de rest zijn er veel mogelijkheden, zeker nu. Ik zou rond bellen of als je tijd hebt rond gaan tot dat je bingo hebt.

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 03 feb 2024 08:16

Zoals vrijwel al mijn fietsen tot stand komen (en dat zijn er ondertussen vrij veel):

Zoek een fietsenmaker die vaker zelf fietsen bouwt, de wat kleinere die minder gangbare merken voert. Denk aan staal, titanium, retro fietsen in de etalage.

Bespreek je wensen openlijk en vraag of ze überhaupt interesse hebben om met je, niet standaard wensen, in zee te gaan. Ik was voorheen altijd fan van Campagnolo en wilde dat dan ook perse als afmontage hebben, dan kom je al snel op zelf aankopen en (laten) opbouwen. Sommige fietsenmakers / werknemers van fietsenzaak geven aan dit erg leuke projecten te vinden en gaan daarin ook echt ver qua uitzoeken en zorgen dat alles 100% top is.

Spreek een uurprijs en globale verwachting qua uren af (de fietsenmaker moet hier zeker wat op verdienen, ik spreek ook altijd af dat uitzoekwerk en regelwerk tegen hetzelfde tarief vergoed wordt).

Zoek je onderdelen (eventueel in overleg met fietsenmaker) bij elkaar. Ervaring leert dat tweedehands spul vaak uitdagingen oplevert (kleine dingen die zoek zijn geraakt, standaarden die niet helemaal conform spec zijn etc.). Als gevolg heb ik thuis nu een behoorlijke voorraad aan onderdelen ondertussen, dat is een klein nadeel van mijn aanpak, vooral door mijn geringe technische kennis.

De fietsenmaker bouwt de fiets volledig naar wens, maakt een mooie marge op de gewerkte uren en heeft een nieuwe/terugkerende klant voor regulier onderhoud.

De (tevreden) klant heeft een fiets die 100% aan zijn/haar eisen voldoet.

Qua marge weet ik eerlijk gezegd niet of dit interessanter is voor de fietsenmaker, degenen waarmee ik werk zijn sowieso niet van de massa verkoop en vragen flinke uurvergoeding, dus wellicht ook voor hen een interessante(re) constructie.

Wellicht besteed ik hetzelfde, daarmee komt mijn geld wel iets meer bij de lokale ondernemer terecht en iets minder bij de grote merken (althans dat is mijn aanname) en heb ik een fiets die volledig aan mijn wensen voldoet.

Succes ermee en benieuwd hoe het gaat uitpakken voor je

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2024 09:26

Je moet voor je dit traject ingaat goed bedenken dat je niet voor een dubbeltje op de 1e rang gaat zitten. Dat kan alleen bij een standaard fiets zo uit het schap. En dan verder is het aan jou wat een nette prijs is voor BEIDE partijen.
Less is bore

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 03 feb 2024 09:42

Is zelfbouw een optie?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 feb 2024 09:49

Mijn methode: fiets uit de catalogus, wat niet bevalt vervang ik zelf voor gebruik of na het eerste jaar. Het nieuwe/jonge onderdeel gaat dan de tweedehands markt op of blijft als spare achter. Mijn vorige fiets (supersix) werd met een pruts wielset geleverd, zwaar, lelijk, robuust, en daar kwam een DA wielset voor in de plaats.
Nou is een wielset makkelijker wisselen dan een hele groep....maar ook dat is goed te doen.
Dogma F

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 feb 2024 09:54

Niet voor TS, die wil niet zelf sleutelen.
Nogmaals: bij bike superior heeft de missus een heel fraaie gravelbike laten bouwen, exact naar haar wens. We hebben er 2 uur enkele reis voor in de auto gezeten om proef te rijden en af te stemmen. En daarna nog eens om op te halen en het maiden ritje op de sallandse Heuvelrug te maken. Ik bedoel maar te zeggen dat het soms loont om iets meer on je heen te kijken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 feb 2024 09:58

Niet zelf sleutelen is ook een optie. Er zijn voldoende kleine bedrijfjes/eenmanszaken die zich juist op de speciale dingen toeleggen.
Hier in het zuiden weet ik er een die het naast zijn werk doet. 4 dagen bij de baas en 1 dag voor zichzelf.
Doet alleen de dingen die meeste FM niet graag doen. Hele groep ombouwen naar iets anders, wielen opbouwen etc.

@Rog3r Waar woon je ongeveer? Heb niet de hele posting gelezen.
Dogma F

Plaats reactie