Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

TACX neo 2t of Wahoo Kicker v6 trainer

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 13 nov 2023 22:32

Ik ben aan het overwegen om een fietstrainer aan te schaffen en twijfel tussen deze 2 modellen.
Heb al vele reviews gelezen en ben vorig weekend naar Mantel geweest om ze eens te bekijken en te proberen.
Maar ik vind het moeilijk om een keuze te maken, de verkoper bij Mantel heeft me ook niet overtuigd welk model te kiezen, zijn er hier mensen die ervaringen hebben met deze trainers?
Het is voor mij onbekend terrein, daarom graag wat advies gehad.
Bedankt voor de eventuele antwoorden.

derxx
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 13 nov 2023 23:40

De Kickr v6 everytime op dit moment. Vooral omdat deze de mogelijkheid heeft om via wifi te verbinden met je trainingsapp (indien supported natuurlijk door de app). Apps als Zwift en rouvy ondersteunen dit, waardoor je echt nooit meer gezeur hebt van wegvallende verbindingen zoals bij Bluetooth en ANT+ nog wel eens gebeurt (vooral als er iemand in de buurt een magnetron aanzwengelt).
Als je van racen houdt, en Zwift gaat gebruiken dan heeft de Kickr nog een ander voordeel nl. "racemode". Dit wil zoveel zeggen als dat de update snelheid van je vermogen op 10hz (10x per seconde) gaat ipv 1hz. Met racen kan dat net de edge zijn die je tegenstander niet heeft.

Als je minder zou willen besteden zou ik ook zeker de Zwifthub in overweging nemen. Deze ontbeert de wifi mogelijkheid, maar kan via BT ook de 10hz update snelheid. Verder is deze iets onnauwkeuriger dan de bovenstaande 2, maar kost ook maar 499,-

Wil je uitgebreide video reviews kan ik de YT kanalen van GPlama en DC Rainmaker zeer aanbevelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 15 nov 2023 12:31

Ik heb sinds een jaartje de Elite Direto XR-t, gekocht op aanraden van een kennis die een zeer fervente Zwift A-rijder is.
Is een minder bekend merk maar doet het uitstekend (nu 120 uur op de teller) en bovendien valt hij mee van prijs.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 nov 2023 13:00

Elite noem ik geen minder bekend merk, dat is na Wahoo en Tacx de grootste speler.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 15 nov 2023 13:30

havana schreef: 15 nov 2023 13:00 Elite noem ik geen minder bekend merk, dat is na Wahoo en Tacx de grootste speler.
Ja oké, maar over het algemeen is het niet zo bekend als bijvoorbeeld de tacx. 'Tacxen' is haast een werkwoord geworden.

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 15 nov 2023 15:45

Ik zou hem vooral gebruiken om een ritje indoor te doen als het slecht weer is, een col oprijden of een uurtje gewoon rijden, af en toe is een intervaltraining.
Vroeger ging ik in de winterperiode geregeld lopen, maar knieën en rug verteren dit niet meer zo goed.
Racen op Zwift ga ik niet doen. Beide trainers voelden goed aan, de Neo is momenteel met een pakket te kopen met oa hartslagmeters, motion plates en proefperiode op Tacx premium.
Weet niet of die motion plates iets toevoegen, maar de zijdelingse speling die de Tacx van zichzelf heeft vond ik wel prettig aanvoelen bij een sprintje. De Wahoo heeft daarentegen WiFi en meerdere bluetooth verbindingen, misschien heeft dit ook voordelen, zag er ook steviger uit (metalen constructie).
Duurzaamheid is uiteraard belangrijk, maar dat kan je moeilijk op voorhand zeggen, ga er nog even over nadenken.
Bedankt voor de reacties !

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 16 nov 2023 08:58

Weet niet of die motion plates iets toevoegen
Ik heb vorig jaar de motion plates gekocht en ben er erg tevreden mee. Kreeg vroeger altijd last van m'n knieën na een tijdje en sinds ik de plates heb, heb ik nergens meer last van. Daarnaast is het fietsen niet zo statisch meer, daardoor hou ik het ook langer vol (en m'n kont ook :D )
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 22 nov 2023 17:35

Heb de Tacx neo 2t gekocht, met het pakket (Motion plates,hartslagband en abonnement Tacx).Heb er al enkele ritjes mee gedaan en zeer tevreden over.
Prettige manier om binnen te trainen als het slecht weer is.
Bedankt voor jullie reacties!

Plaats reactie