Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ervaringen met Aliexpress wielen

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 26 nov 2025 13:34

gaisdergerman schreef: 26 nov 2025 12:55
Orlok schreef: 26 nov 2025 10:05 Deze afwijkingen in spaakspanning zijn eenvoudig te corrigeren met de juiste gereedschappen.
Ik ben dan toch wel benieuwd hoe je dit eenvoudig corrigeert.

Zonder goede wielrichter kan het wel, alleen is het toch verdomd lastig.
Je bedoelt waarschijnlijk met een goede wielrichter kan het wel. Verder is het verdomd eenvoudig om de spaakspanning te veranderen n.l. door het indraaien van de spaaknippel verhoog je de spaakspanning en door het uitdraaien verlaag je de spaakspanning, maar dat wist je natuurlijk al, toch . . . ? 🤔
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

hugovl
Forum-lid

hugovl 26 nov 2025 15:31

Ik neem aan dat Gais bedoeld dat het zonder wielrichter eigenlijk niet te doen is..
Maar eigenlijk heb je dus naast een spaakspanningsmeter ook een spaakspanner én wielrichter nodig?

En wat betreft die meter, is eentje van Ali goed genoeg, of komt dat nauwkeuriger? Zag dat Rene er eentje besteld had.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 26 nov 2025 16:06

hugovl schreef: 26 nov 2025 15:31 Ik neem aan dat Gais bedoeld dat het zonder wielrichter eigenlijk niet te doen is..
Maar eigenlijk heb je dus naast een spaakspanningsmeter ook een spaakspanner én wielrichter nodig?

En wat betreft die meter, is eentje van Ali goed genoeg, of komt dat nauwkeuriger? Zag dat Rene er eentje besteld had.
Volgens mij maakt het niet uit welke spaakspanningsmeter of die van Parktool of die van Ali, als er maar conversie tabellen bij zitten. Verder heb je meerdere maten spaaksleutels nodig om de juiste passing te krijgen op de spaaknippels zonder deze te beschadigen, liefst voor het gevoel (dat vind ik) die met een vlinder, bijvoorbeeld zo iets:

Afbeelding

Je hebt er niet perse een echte "wielrichter" voor nodig, want met een losse vork of fiets op zijn kop gaat het ook:

Je kan er ook een zelf maken:

viewtopic.php?t=47399&start=24
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 26 nov 2025 18:00

En je bent er ook niet met een spaak een spaak wat losser en vaster draaien.

Als een wiel is opgebouwd met ongelijke spaakspanning kan je het beste helemaal opnieuw beginnen.

@orlok: heb je zelf als een wiel gebouwd?

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 26 nov 2025 18:32

gaisdergerman schreef: 26 nov 2025 18:00 En je bent er ook niet met een spaak een spaak wat losser en vaster draaien.

Als een wiel is opgebouwd met ongelijke spaakspanning kan je het beste helemaal opnieuw beginnen.

@orlok: heb je zelf als een wiel gebouwd?
Niet vanuit carbon velgen, spaken en losse naven maar wel met het overzetten van een paar ingescheurde aluminium Mavic velgen en dat twee keer gedaan met twee verschillende wielsets. Regelmatig controleren en i.v.t. corrigeren van spaakspanning en meerdere keren gebroken spaken in carbonwielen (CSC) vervangen, ook een keer opnieuw begonnen met spaken etc.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 26 nov 2025 18:49

Ik denk dat een wielbouwer dit vaak een stuk beter doet dan iemand die zelf gast lopen klooien.

Mocht je zelf wielen willen gaan spaken kan ik het boek van Roger Musson aanraden. Hier staat heel helder uitgelegd hoe je goed een wiel moet spaken.

Bij een wiel waarbij alle spaken op gelijke spanning staan is de kans op spaak breuk nihil. Of er moet een tak in be wielen komen, alleen dan heb je wel meer dan één spaak te vervangen.

Maargoed we dwalen een beetje af 🙂

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 26 nov 2025 19:03

gaisdergerman schreef: 26 nov 2025 18:49 Ik denk dat een wielbouwer dit vaak een stuk beter doet dan iemand die zelf gast lopen klooien.

Mocht je zelf wielen willen gaan spaken kan ik het boek van Roger Musson aanraden. Hier staat heel helder uitgelegd hoe je goed een wiel moet spaken.

Bij een wiel waarbij alle spaken op gelijke spanning staan is de kans op spaak breuk nihil. Of er moet een tak in be wielen komen, alleen dan heb je wel meer dan één spaak te vervangen.

Maargoed we dwalen een beetje af 🙂
Dat boek van Roger Musson heb ik meer dan 15 jaar geleden al eens gelezen, zijn houten wielrichter ook gemaakt. Dat een (echte) wielbouwer dat vaak een stuk beter zal doen treft wat mij betreft geen twijfel. De aluminium wielen die door mij zijn 'hersteld' hebben daarna vele kilometers probleemloos gedraaid. 😉

hugovl
Forum-lid

hugovl 26 nov 2025 19:41

Dat is dus een beetje wat ik me afvraag met die CSC wielen, heb een setje gekocht begin dit jaar. En als het nieuw is en gewoon goed rijdt is er eerst nog niks aan de hand.
Maar waar laat je zoiets servicen als het om spaak/spannings problemen gaat?
Ik bedoel, welke zaak of wielbouwer zit daar op te wachten om dat voor je te gaan herstellen? Ik denk dat dat er niet zoveel zijn... (nog los van of je een goede zaak/bouwer te pakken hebt).

Zelf nog nooit in de positie geweest, doordat het materiaal meestal binnen afzienbare tijd wel weer vervangen wordt door iets nieuws bij mij :D
Maar ik zie om me heen toch regelmatig mensen fietsen met slagjes in het wiel enz.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 26 nov 2025 19:49

hugovl schreef: 26 nov 2025 19:41 Dat is dus een beetje wat ik me afvraag met die CSC wielen, heb een setje gekocht begin dit jaar. En als het nieuw is en gewoon goed rijdt is er eerst nog niks aan de hand.
Maar waar laat je zoiets servicen als het om spaak/spannings problemen gaat?
Ik bedoel, welke zaak of wielbouwer zit daar op te wachten om dat voor je te gaan herstellen? Ik denk dat dat er niet zoveel zijn... (nog los van of je een goede zaak/bouwer te pakken hebt).

Zelf nog nooit in de positie geweest, doordat het materiaal meestal binnen afzienbare tijd wel weer vervangen wordt door iets nieuws bij mij :D
Maar ik zie om me heen toch regelmatig mensen fietsen met slagjes in het wiel enz.
Je moet er natuurlijk wel een beetje passie in hebben om aan jouw (mooie/dure) racefiets te willen/kunnen sleutelen. 🤔

pino
Forum-lid HC

pino 26 nov 2025 19:59

Er zitten hier een paar ervaren wielbouwers. Zelf heb ik dat ook jaren beroepsmatig gedaan. Al doende leert men en maakt men steeds minder fouten. Als ik al die Ali wielen zie, ben ik onder de indruk van het materiaal. Op gelijke spanning spaken is machinaal theoretisch eenvoudig te doen en waarschijnlijk stukken beter dan van een minder ervaren bouwer. Ongelijke spanning is teken van haast en/of onzorgvuldig ingestelde apparatuur. Carbon velgen zijn belachelijk sterk t.o.v. de aludingen waar ik mee groot geworden ben. En daardoor mogelijk makkelijker goed op spanning te brengen. Een goede spaakspanningmeter is daarbij essentieel, waarbij reproduceerbaarheid belangrijke is dan nauwkeurigheid.
Niet zijken maar reiden !

hugovl
Forum-lid

hugovl 26 nov 2025 20:02

Orlok schreef: 26 nov 2025 19:49 Je moet er natuurlijk wel een beetje passie in hebben om aan jouw (mooie/dure) racefiets te willen/kunnen sleutelen. 🤔
Had het specifiek over wielen. Al het overige doe ik zeker helemaal zelf. Vandaar mijn interesse :lol:
Maar als ik Gais zo lees, krijg ik het idee dat wielen een vak apart is.

@Pino dat er op het forum een paar ervaren wielbouwers zitten, was me inmiddels wel bekend ;)

Chefske
Forum-lid

Chefske 26 nov 2025 22:08

Ik sta op het punt om nog een setje 50 mm hoge CSC wielen aan te schaffen, maar ik pols hier toch even graag welke interne velgbreedte ik het best kan nemen voor 30 mm brede buitenbanden (tubeless). Als ik Google raadpleeg, dan neigt de meerderheid naar 21 m mintern, al heb ik het idee dat de trend meer verplaatst naar 23 mm intern. Ik hoor het graag.
Factor O2 / Surly Cross Check

Plaats reactie