Het dopingtopic 2.0
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik ben er wel vrijwel zeker van dat er na de val een motor óp de fiets zat.

En trouwens, wat weegt zo´n fiets nou helemaal !olleranip schreef:Een nog ronddraaiend achterwiel wat grip krijgt op een aflopend wegdek. Fiets gaat als gevolg hiervan draaien om het vaste punt, het pedaal.
Niks bijzonders lijkt me.
Zij is ook tegen
-
Bart_Banaan
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 24 jul 2014 18:40
- Locatie: Wierum
- Contact
Een outrunner brushless motor is zo in een cassette ingebouwd; De magneetring als onderdeel van de kooi waarbij de tandwielen om de magneet worden gemonteerd, de stator vast op de as monteren, elektronica in een buis van de achterbrug en de framebuis(/zen) vullen met Lipo accu's.... Niemand die het ziet, niemand die het weet en iedereen kijk naar de commerciële systemen waarbij de trapas wordt aangedreven.
Maar met een beetje handigheid, genoeg budget en wat goede wil is zoiets als onderstaand zo als een cassette te vermommen....

Maar met een beetje handigheid, genoeg budget en wat goede wil is zoiets als onderstaand zo als een cassette te vermommen....

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
hendrikjan
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Je hebt aan een procent winst al een reel voordeel ten opzichte van de rest... Verder lijkt me het fantastisch voer voor verdere speculaties, maar ik geloof er op dit moment nog geen hol vanamclassic-fan schreef:Maar veel vermogen ga je niet uit zo'n motor van dit formaat krijgen. Daarnaast zit je nog met het probleem van je contactpunten omdat de cassette toch meestal ronddraait als je trapt.
-
Bart_Banaan
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 24 jul 2014 18:40
- Locatie: Wierum
- Contact
Ik gebruik vaak brushless motoren voor mijn radiografisch bestuurde modellen. Ik heb motoren van 6cm lang en 4,5cm doorsnee die ruim 2.000W (3pk!!) kunnen leveren. In een cassete naaf kan je makkelijk zo'n motor (of wat kleinere) kwijt qua ruimte.
De contacten kunnen allemaal zo de onderste achterbuis in; er draait niks. De stator (dat ding met koperdraad) staat stil, die chromen huls draait daar omheen. De tandwielen zouden dan op dat chromen gedeelte komen. Een brushless motor levert geen weerstand als hij niet wordt bekrachtigd. Er is geen 'dynamo' effect.
Als ik het al kan bedenken en waarschijnlijk met wat knutselen zou ik een werkend prototype kunnen maken, dan kunnen wielerploegen gerust een echte Willy Wortel inhuren die zo iets voor ze bouwt...
De contacten kunnen allemaal zo de onderste achterbuis in; er draait niks. De stator (dat ding met koperdraad) staat stil, die chromen huls draait daar omheen. De tandwielen zouden dan op dat chromen gedeelte komen. Een brushless motor levert geen weerstand als hij niet wordt bekrachtigd. Er is geen 'dynamo' effect.
Als ik het al kan bedenken en waarschijnlijk met wat knutselen zou ik een werkend prototype kunnen maken, dan kunnen wielerploegen gerust een echte Willy Wortel inhuren die zo iets voor ze bouwt...
In de wereld van de topsport wordt alles, maar dan ook alles gedaan om te winnen. De belangen zijn te groot. Ik geloof tegenwoordig ook alles wat er gezegd wordt, de kans dat je daarmee bij de waarheid zit is groter dan dat je het gaat ontkennen. Dus ook dat verhaal over mechanische doping.
Het geeft ook wel rust, ik vertrouw niemand meer die wint. Is ook wel een lekker idee dat je daar niet meer over hoeft na te denken.
Het geeft ook wel rust, ik vertrouw niemand meer die wint. Is ook wel een lekker idee dat je daar niet meer over hoeft na te denken.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]
Column van Thijs Zonneveld:
En daar is-ie weer. De motortjesdiscussie. Er viel een Canadese wielrenner, zijn wiel bleef draaien toen zijn fiets op de grond lag, een grote Franse sportkrant zette een filmpje met allerlei suggestieve vragen online en daarna ging het los. Het filmpje werd overgenomen door andere nieuwssites en vervolgens mocht de hele wereld op sociale media en internetfora zijn mening eroverheen pissen.
Zucht.
De meeste hypes duren een paar dagen en bij uitzondering een week of wat. Maar de hype rond motortjes in het profpeloton is onuitroeibaar. (Dát wielrenners verdacht worden van het gebruik van motortjes zegt overigens veel over de geloofwaardigheid van de sport; ik heb nog nooit gehoord van motortjes in roeiboten of badpakken.)
Het spijt me voor de complotdenkers, maar een motortje in de fiets van Ryder Hesjedal is een broodjeaapverhaal. Als hij een motortje zou hebben gehad, dan zou die in de zitbuis zijn verwerkt en de cranks aandrijven. Maar op het filmpje is te zien dat de cranks (en de ketting) stilstaan. De reden dat Hesjedals achterwiel blijft draaien, is natuurkunde: het wiel neemt het momentum van vóór de val mee en tolt om de as - het voorwiel dat haaks op de weg staat. Ik heb fietsen wel raardere dingen zien doen in (massale) valpartijen.
Tuurlijk, het is mogelijk om een motortje in een frame weg te werken. En er zijn heus bijgoochems die het overwegen. Maar dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt. Er is de afgelopen jaren weet-ik-hoeveel over gezegd en geschreven, maar er is precies nul komma nul bewijs om het gebruik van motortjes in het profpeloton te onderbouwen.
Vaak wordt verwezen naar de zogenaamd wonderbaarlijke Muur van Geraardsbergen-beklimming van Fabian Cancellara in de Ronde van Vlaanderen van 2010. De theorie destijds: Cancellara reed Boonen daar zo makkelijk in de vernieling dat er wel sprake moest zijn van een motortje. Het meest veelzeggende van die discussie was dat vrijwel niemand de moeite nam om de beklimming van Cancellara te timen. Met een stopwatch in de hand zie je dat de prestatie van Cancellara helemaal niet zo bijzonder was. In datzelfde jaar reed Philippe Gilbert bijna net zo hard omhoog als Cancellara. En een jaar eerder was Stijn Devolder even snel. En Wilco Kelderman was bij de passage van de Muur in de Eneco Tour van 2013 zelfs bijna tien seconden sneller dan Cancellara in de Ronde van Vlaanderen van 2010. Met andere woorden: meningen zijn blijkbaar belangrijker dan feiten.
En wat ook wordt onderschat, is het verschil dat een motortje van 150 of 200 Watt zou maken. 200 Watts zijn niet een paar procenten vooruitgang, dat is in een bergetappe een vermogenstoename van circa vijftig procent. Zet een prutser met een buikje en ongeschoren poten op een fiets met een motortje en hij wint Touretappes. Zet Hesjedal op een fiets met een motortje en hij wint met een halfuur voorsprong.
Wat Hesjedalgate blootlegt, is niet een motortje in een fiets, maar de manier hoe (sociale) media werken. Er wordt niets gecheckt, er wordt nauwelijks nagedacht en niets onderbouwd. De hype regeert.
De enige motor in dit hele verhaal is die van ons eigen wantrouwen.
En daar is-ie weer. De motortjesdiscussie. Er viel een Canadese wielrenner, zijn wiel bleef draaien toen zijn fiets op de grond lag, een grote Franse sportkrant zette een filmpje met allerlei suggestieve vragen online en daarna ging het los. Het filmpje werd overgenomen door andere nieuwssites en vervolgens mocht de hele wereld op sociale media en internetfora zijn mening eroverheen pissen.
Zucht.
De meeste hypes duren een paar dagen en bij uitzondering een week of wat. Maar de hype rond motortjes in het profpeloton is onuitroeibaar. (Dát wielrenners verdacht worden van het gebruik van motortjes zegt overigens veel over de geloofwaardigheid van de sport; ik heb nog nooit gehoord van motortjes in roeiboten of badpakken.)
Het spijt me voor de complotdenkers, maar een motortje in de fiets van Ryder Hesjedal is een broodjeaapverhaal. Als hij een motortje zou hebben gehad, dan zou die in de zitbuis zijn verwerkt en de cranks aandrijven. Maar op het filmpje is te zien dat de cranks (en de ketting) stilstaan. De reden dat Hesjedals achterwiel blijft draaien, is natuurkunde: het wiel neemt het momentum van vóór de val mee en tolt om de as - het voorwiel dat haaks op de weg staat. Ik heb fietsen wel raardere dingen zien doen in (massale) valpartijen.
Tuurlijk, het is mogelijk om een motortje in een frame weg te werken. En er zijn heus bijgoochems die het overwegen. Maar dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt. Er is de afgelopen jaren weet-ik-hoeveel over gezegd en geschreven, maar er is precies nul komma nul bewijs om het gebruik van motortjes in het profpeloton te onderbouwen.
Vaak wordt verwezen naar de zogenaamd wonderbaarlijke Muur van Geraardsbergen-beklimming van Fabian Cancellara in de Ronde van Vlaanderen van 2010. De theorie destijds: Cancellara reed Boonen daar zo makkelijk in de vernieling dat er wel sprake moest zijn van een motortje. Het meest veelzeggende van die discussie was dat vrijwel niemand de moeite nam om de beklimming van Cancellara te timen. Met een stopwatch in de hand zie je dat de prestatie van Cancellara helemaal niet zo bijzonder was. In datzelfde jaar reed Philippe Gilbert bijna net zo hard omhoog als Cancellara. En een jaar eerder was Stijn Devolder even snel. En Wilco Kelderman was bij de passage van de Muur in de Eneco Tour van 2013 zelfs bijna tien seconden sneller dan Cancellara in de Ronde van Vlaanderen van 2010. Met andere woorden: meningen zijn blijkbaar belangrijker dan feiten.
En wat ook wordt onderschat, is het verschil dat een motortje van 150 of 200 Watt zou maken. 200 Watts zijn niet een paar procenten vooruitgang, dat is in een bergetappe een vermogenstoename van circa vijftig procent. Zet een prutser met een buikje en ongeschoren poten op een fiets met een motortje en hij wint Touretappes. Zet Hesjedal op een fiets met een motortje en hij wint met een halfuur voorsprong.
Wat Hesjedalgate blootlegt, is niet een motortje in een fiets, maar de manier hoe (sociale) media werken. Er wordt niets gecheckt, er wordt nauwelijks nagedacht en niets onderbouwd. De hype regeert.
De enige motor in dit hele verhaal is die van ons eigen wantrouwen.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

