Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

olleranip
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 02 nov 2006 21:01

olleranip 04 sep 2014 19:24

Een nog ronddraaiend achterwiel wat grip krijgt op een aflopend wegdek. Fiets gaat als gevolg hiervan draaien om het vaste punt, het pedaal.
Niks bijzonders lijkt me.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 04 sep 2014 20:23

Ik ben er wel vrijwel zeker van dat er na de val een motor óp de fiets zat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 04 sep 2014 20:27

Haha, geweldige reactie Eric.
Afbeelding

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 04 sep 2014 21:38

olleranip schreef:Een nog ronddraaiend achterwiel wat grip krijgt op een aflopend wegdek. Fiets gaat als gevolg hiervan draaien om het vaste punt, het pedaal.
Niks bijzonders lijkt me.
En trouwens, wat weegt zo´n fiets nou helemaal !
Zij is ook tegen

Bart_Banaan
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2014 18:40
Locatie: Wierum
Contact

Bart_Banaan 05 sep 2014 00:41

Een outrunner brushless motor is zo in een cassette ingebouwd; De magneetring als onderdeel van de kooi waarbij de tandwielen om de magneet worden gemonteerd, de stator vast op de as monteren, elektronica in een buis van de achterbrug en de framebuis(/zen) vullen met Lipo accu's.... Niemand die het ziet, niemand die het weet en iedereen kijk naar de commerciële systemen waarbij de trapas wordt aangedreven.

Maar met een beetje handigheid, genoeg budget en wat goede wil is zoiets als onderstaand zo als een cassette te vermommen....

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 sep 2014 09:40

Maar veel vermogen ga je niet uit zo'n motor van dit formaat krijgen. Daarnaast zit je nog met het probleem van je contactpunten omdat de cassette toch meestal ronddraait als je trapt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Jweijters
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:31
Locatie: Goirle

Jweijters 05 sep 2014 10:07

dat doe je gewoon met sleepcontacten in de naaf. :lol:

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 05 sep 2014 10:58

amclassic-fan schreef:Maar veel vermogen ga je niet uit zo'n motor van dit formaat krijgen. Daarnaast zit je nog met het probleem van je contactpunten omdat de cassette toch meestal ronddraait als je trapt.
Je hebt aan een procent winst al een reel voordeel ten opzichte van de rest... Verder lijkt me het fantastisch voer voor verdere speculaties, maar ik geloof er op dit moment nog geen hol van :mrgreen:
:winkthumb:

Bart_Banaan
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2014 18:40
Locatie: Wierum
Contact

Bart_Banaan 05 sep 2014 17:24

Ik gebruik vaak brushless motoren voor mijn radiografisch bestuurde modellen. Ik heb motoren van 6cm lang en 4,5cm doorsnee die ruim 2.000W (3pk!!) kunnen leveren. In een cassete naaf kan je makkelijk zo'n motor (of wat kleinere) kwijt qua ruimte.
De contacten kunnen allemaal zo de onderste achterbuis in; er draait niks. De stator (dat ding met koperdraad) staat stil, die chromen huls draait daar omheen. De tandwielen zouden dan op dat chromen gedeelte komen. Een brushless motor levert geen weerstand als hij niet wordt bekrachtigd. Er is geen 'dynamo' effect.

Als ik het al kan bedenken en waarschijnlijk met wat knutselen zou ik een werkend prototype kunnen maken, dan kunnen wielerploegen gerust een echte Willy Wortel inhuren die zo iets voor ze bouwt...

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 05 sep 2014 18:15

In de wereld van de topsport wordt alles, maar dan ook alles gedaan om te winnen. De belangen zijn te groot. Ik geloof tegenwoordig ook alles wat er gezegd wordt, de kans dat je daarmee bij de waarheid zit is groter dan dat je het gaat ontkennen. Dus ook dat verhaal over mechanische doping.

Het geeft ook wel rust, ik vertrouw niemand meer die wint. Is ook wel een lekker idee dat je daar niet meer over hoeft na te denken.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1780
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 05 sep 2014 19:22

Ik heb al een hoop onzin en insinuaties voorbij zien komen in dit topic, maar dit slaat toch wel alles......

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6367
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 05 sep 2014 19:34

Column van Thijs Zonneveld:

En daar is-ie weer. De motortjesdiscussie. Er viel een Canadese wielrenner, zijn wiel bleef draaien toen zijn fiets op de grond lag, een grote Franse sportkrant zette een filmpje met allerlei suggestieve vragen online en daarna ging het los. Het filmpje werd overgenomen door andere nieuwssites en vervolgens mocht de hele wereld op sociale media en internetfora zijn mening eroverheen pissen.

Zucht.

De meeste hypes duren een paar dagen en bij uitzondering een week of wat. Maar de hype rond motortjes in het profpeloton is onuitroeibaar. (Dát wielrenners verdacht worden van het gebruik van motortjes zegt overigens veel over de geloofwaardigheid van de sport; ik heb nog nooit gehoord van motortjes in roeiboten of badpakken.)

Het spijt me voor de complotdenkers, maar een motortje in de fiets van Ryder Hesjedal is een broodjeaapverhaal. Als hij een motortje zou hebben gehad, dan zou die in de zitbuis zijn verwerkt en de cranks aandrijven. Maar op het filmpje is te zien dat de cranks (en de ketting) stilstaan. De reden dat Hesjedals achterwiel blijft draaien, is natuurkunde: het wiel neemt het momentum van vóór de val mee en tolt om de as - het voorwiel dat haaks op de weg staat. Ik heb fietsen wel raardere dingen zien doen in (massale) valpartijen.

Tuurlijk, het is mogelijk om een motortje in een frame weg te werken. En er zijn heus bijgoochems die het overwegen. Maar dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt. Er is de afgelopen jaren weet-ik-hoeveel over gezegd en geschreven, maar er is precies nul komma nul bewijs om het gebruik van motortjes in het profpeloton te onderbouwen.

Vaak wordt verwezen naar de zogenaamd wonderbaarlijke Muur van Geraardsbergen-beklimming van Fabian Cancellara in de Ronde van Vlaanderen van 2010. De theorie destijds: Cancellara reed Boonen daar zo makkelijk in de vernieling dat er wel sprake moest zijn van een motortje. Het meest veelzeggende van die discussie was dat vrijwel niemand de moeite nam om de beklimming van Cancellara te timen. Met een stopwatch in de hand zie je dat de prestatie van Cancellara helemaal niet zo bijzonder was. In datzelfde jaar reed Philippe Gilbert bijna net zo hard omhoog als Cancellara. En een jaar eerder was Stijn Devolder even snel. En Wilco Kelderman was bij de passage van de Muur in de Eneco Tour van 2013 zelfs bijna tien seconden sneller dan Cancellara in de Ronde van Vlaanderen van 2010. Met andere woorden: meningen zijn blijkbaar belangrijker dan feiten.

En wat ook wordt onderschat, is het verschil dat een motortje van 150 of 200 Watt zou maken. 200 Watts zijn niet een paar procenten vooruitgang, dat is in een bergetappe een vermogenstoename van circa vijftig procent. Zet een prutser met een buikje en ongeschoren poten op een fiets met een motortje en hij wint Touretappes. Zet Hesjedal op een fiets met een motortje en hij wint met een halfuur voorsprong.

Wat Hesjedalgate blootlegt, is niet een motortje in een fiets, maar de manier hoe (sociale) media werken. Er wordt niets gecheckt, er wordt nauwelijks nagedacht en niets onderbouwd. De hype regeert.

De enige motor in dit hele verhaal is die van ons eigen wantrouwen.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie