Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Memento_Mori
Forum-lid

Memento_Mori 22 dec 2025 09:55

daniel1975 schreef: 21 dec 2025 19:04 Ik heb framestickers besteld bij de link van MementoMori die hij heeft gebruikt voor zijn Tarmac. Stuk goedkoper dan spuiten en gaat toch wel andere look geven denk ik.
Nice!

Het zal sowieso een compleet andere look geven, ongeacht of je de stickers netjes of minder netjes kan aanbrengen haha.

Het is niet moeilijk maar zoals met praktisch alles, goed de tijd ervoor nemen en zorgen dat de voorbereiding in orde is.

Benodigdheden:

- Alcohol doekjes om frame te ontvetten
- Latex handschoenen om vingerafdrukken op de stickers te voorkomen
- Pomp verstuiver met water en een drupje afwasmiddel
- Squeegee (geen bankpasje oid)
- Verffohn

Ik doe als eerste de handschoenen aan maar dit kan ook nadat het frame is ontvet.

- Frame goed ontvetten met alcohol
- Frame benevelen met water/zeep oplossing
- Stickers van het vel afhalen en ook deze benevelen met de water/zeep oplossing
- Logo positioneren
- Voorzichtig met de squeegee het overtollig water/zeep vanonder de stickers drukken - ik begin centraal en werk in de hoogte naar de boven en onderkant toe.
- Goed controleren of de rest van het logo nog in positie is - indien nodig herpositioneren

Zolang er water / zeep onder de sticker zit, kan je hem in principe nog herpositioneren.

Van zodra alles naar wens is en het overtollig water van onder de sticker is, de sticker met de verffohn opwarmen (laagste stand en continue blijven bewegen) om op deze manier het laatste water te laten verdampen en de lijm te activeren. Zorg er voor dat het geheel niet te heet wordt uiteraard.

Succes!

Memento_Mori
Forum-lid

Memento_Mori 22 dec 2025 09:59

Gister was de zgn "shakedown ride" van de SL8. Remmen werken super, ondanks de nieuwe blokken en schijven, direct goede remkracht aanwezig. Schakelen super precies en een praktisch geruisloze aandrijving, zeker na het waxen van de ketting.

Ondanks dat ik normaliter op een 54 pas, ben ik in dit geval voor de 56 gegaan en blij toe. In combinatie met de kortere stuurpen van 90mm zit ik super en minder compact dan op een 54 welke ik eerder een paar keer kon proberen.

Nog niet 100% af maar helemaal naar wens al.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 dec 2025 10:07

MBT het stickers/folie plakken

Zo doe ik het ook. Het is als je deze stappen zet niet moeilijk, maar echt ruim water/zeep oplossing!!!

Verffohn ook al laagste stand, zou ik persoonlijk niet doen.
Mocht de ruimte waar de fiets achterblijft vochtig/koud zijn hooguit een haarfohn.
Maar ik zou het frame lekker een dagje in de woonkamer zetten.

Bij een auto doe ik het ook niet iig niet om te drogen, hooguit om een hoekje makkelijker te maken

pino
Forum-lid HC

pino 22 dec 2025 10:21

Auto ook lekker een dagje in de woonkamer?
Niet zijken maar reiden !

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 22 dec 2025 10:53

scottpch64 schreef: 22 dec 2025 04:04
TL@ schreef: 21 dec 2025 16:57 Dat heb ik ook met mijn Factor (M-Level) maar mijn BMC met standaard lak had de eerste beschadiging pas na 3 of 4 jaar, die lak was/is gewoon veel sterker.
Mijn Crux met standaard lak kan ook veel meer hebben.

Wel een beetje teleurstellend eigenlijk (zeker aangezien ik met mijn BMC daar was geweest en duidelijk had gemaakt dat de kwaliteit minstens gelijkwaardig moest zijn)
Bij mij precies hetzelfde met mijn opnieuw gespoten Scott Foil bij Unlimited Colors, de originele lak van de fabrikanten is veel harder/sterker dan de naderhand opgebrachte verf van "gerenommeerde/erkende" spuiters...
Daarom ga ik me nog 3x bedenken of ik dat weer opnieuw zou laten doen!
Toch jammer als je zoveel geld neertelt.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 dec 2025 11:28

@scottpch64

Na hoe lang was dat. Een lak moet echt wel 1 tot 3 maanden uitharder afhankelijk van de omstandigheden.
Bij Scott is de lak inderdaad heel goed, bij Cannondale vind ik hem ook iets minder/zachter krasgevoeliger.

Memento_Mori
Forum-lid

Memento_Mori 22 dec 2025 11:44

wasbeer2006 schreef: 22 dec 2025 10:07 MBT het stickers/folie plakken

Zo doe ik het ook. Het is als je deze stappen zet niet moeilijk, maar echt ruim water/zeep oplossing!!!

Verffohn ook al laagste stand, zou ik persoonlijk niet doen.
Mocht de ruimte waar de fiets achterblijft vochtig/koud zijn hooguit een haarfohn.
Maar ik zou het frame lekker een dagje in de woonkamer zetten.

Bij een auto doe ik het ook niet iig niet om te drogen, hooguit om een hoekje makkelijker te maken
Haarfohn zal het wellicht ook kunnen klaren maar die heb ik niet tot mijn beschikking haha.

Plaats reactie