Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2011

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 24 jul 2011 17:20

marconi schreef:
rob74 schreef:ik denk dat Marconi pas overtuigd raakt als:
- Gesink de tour wint en de vuelta
- Boom zowel de ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix wint
- Hoogerland de bollentrui wint
- minimaal 2 Nederlanders een tour etappe
- LBL een prooi is voor Hoogerland
- Westra wereldkampioen wordt
- en Kruijswijk Lombardijen wint

En dan nog vraag ik me af of deze lijst genoeg is.
Geef aub nu eens aan welke Nederlandse renners klassiekers hebben gewonnen en welke etappe overwinningen in de TdF behaald hebben de laatste 10-12 jaar!
Die onzin die jij hier neerzet is ook geen antwoord op mijn 10x herhaalde vraag ! Niemand ? :(
Het was niet aan mij gevraagd maar hier dan:
Tdf:

Bon, Leon van 6e etappe: Vitré - Tours (198.5km)
Dekker, Erik 8e etappe: Limoges - Villeneuve-sur-Lot (203.5km)
Dekker, Erik 11e etappe: Bagneres-de-Bigorre - Revel (218.5km)
Dekker, Erik 17e etappe: Evian-les-Bains - Lausanne (155km)

2001 (1)
Dekker, Erik 8e etappe: Colmar - Pontarlier (222.5km)

2002 (2)
Kroon, Karsten 8e etappe: St Martin de Landelles - Plouay (217,5km)
Boogerd, Michael 16e etappe: Les-Deux-Alpes - La Plagne (179,5km)

2003 (1)
Knaven, Servais 17e etappe: Dax - Bordeaux (181km)

2005 (1)
Weening, Pieter 8e etappe: Pforzheim - Gérardmer (231,5km)

En in de klassiekers kom ik niet verder dan Dekker in Parijs tours, Boogerd in AGR 1999.
Er zijn wel nog wat semiklassiekers gewonnen.

Al met al heb je natuurlijk gelijk want het is over 12 jaar minder dan wat TI-raleigh in 1980 alleen in de tour won.
Afbeelding

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 24 jul 2011 17:32

overleven tot de Vuelta jongens, wie opent dat topic alvast?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

stokie
Forum-lid

stokie 24 jul 2011 17:33

Mooi cavendish!

Overigens ga ik vanaf nu marconi negeren. Er is toch geen relevante discussie met de man aan te gaan. Hij leeft schijnbaar in een eigen wereldje en daar ga je nooit enige realiteitszin in krijgen...

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 24 jul 2011 17:47

marconi schreef:
Wat timo zei vond ik heel scherp. De sport is mondiaal geworden. Vroeger waren het de Italianen, Belgen, Fransen, Nderlanders en Spanjaarden die wonnen. Toen reden de Britten, Amerikanen, Aussies etc nog niet echt mee. Over tien jaar gaan de Zuid Afrikane de sport domineren, kan ik je zo vertellen. Dus inderdaad het is niet zozeer dat de Nederlanders zoveel slechter zijn geworden. De concurrentie is groter. Waar vroeger de 190 renners verdeeld waren over de klassieke landen zijn de renners nu van de hele wereld, dat is een simpele rekensom.
Blijft mijn vraag: waarom presteren de Nederlandse renners de laatste 10-12 jaar niets meer in de TdF ? Zo'n klein wielerland is Nederland toch niet.
Je blijft maar hameren op die tien jaar en je verwijst daarbij meermalen naar de jaren zeventig en tachtig als jouw ijkpunt voor hoe succesvol het Nederlandse wielrennen ooit was en weer zou moeten zijn. Ik je wijs op het gegeven dat de Nederlanders het niet meer zo goed doen door de mondialisering van het wielrennen en opnieuw hamer je op die tien jaar (goed, waar je nu twaalf jaar van maakt). Waarom juist die periode?

In jouw ijkperiode werden de Touretappes en klassiekers jaar na jaar verdeeld tussen renners uit de klassieke landen Nederland, België, Frankrijk, Italië en Spanje, met hier en daar een incidentele Duitser, Portugees, Brit of Ier.

De mondialisering is voor mij ingezet toen de eerste Amerikanen, Australiërs en Colombianen naar Europa kwamen, met in hun kielzog een verdwaalde Mexicaan, en meteen een grote rol in de grote rondes gingen spelen met vooral Lemond, Hampsten, Parra en Herrera.

Vlak daarna viel de muur, snel daarop gevolgd door het uiteenvallen van het GOS. Het gevolg was een toestroom van Oost-Europeanen die in de jaren negentig ook meteen aan de poort rammelden met etappezeges en eindoverwinningen in grote rondes: Berzin, Tonkov, Oegroemov, Vinokoerov, Ivanov, Kirsipuu, Abdu, Tschmil, enz.

Waar in de jaren tachtig een paar verdwaalde Scandinaviërs nog een bezienswaardigheid waren (Skibby, Lilholt, Kvålsvoll, Lauritzen) ging men daar het wielrennen vanaf de jaren negentig ook serieuzer aanpakken: Riis, Holm, Sørensen, enz.

En dan zijn ook Zwitsers, Luxemburgers en recent de Britten weer serieuzer met wielrennen bezig.

Je zegt dat het de afgelopen tien jaar kommer en kwel was met het Nederlandse wielrennen? Ik herhaal dat het begin jaren negentig door de mondialisering minder werd. Wonnen “we” de afgelopen tien jaar maar drie grote klassiekers? In de tien jaar daarvoor wonnen we er ook maar drie (Maassen en Boogert de Gold Race, Van Bon de HEW) De afgelopen tien jaar wonnen we vijf Touretappes (Dekker in 2001, Kroon en Boogert in 2002, Knaven in 2003 en Weening in 2005), de tien jaar daarvoor 17 (en dan vooral dankzij slechts drie renners: Van Poppel, Blijlevens en Dekker) maar de tien jaar daarvoor waren het precies 50 etappes. Mondialisering, de concurrentie is veel groter. Gingen in 1989 nog 29 Nederlanders van start in de Tour, in 2009 waren dit er elf. Met de beste wil van de wereld kan het Nederlandse wielrennen niet meer voldoen aan de eisen die jij stelt...en dat komt niet door "onze" renners.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 24 jul 2011 18:02

Aanvulling op mijn stelling dat "marconi" niet zou moeten vergelijken met de gouden jaren van het Nederlandse wielrennen vanwege de mondialisering van het fietsen...

1981: 10x een Belg, 7x een Nederlander, 5x een Fransman, 1x een Zwitser en 1x een Ier
2011: 5x een Brit, 4x een Noor, 2x een Spanjaard, 2x een Belg, 2x een Duitser, 1x een Amerikaan, 1x een Fransman, 1x een Luxemburger, 1x een Portugees, 1x een Australiër

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 jul 2011 18:42

ericpeters schreef:
marconi schreef:
rob74 schreef:ik denk dat Marconi pas overtuigd raakt als:
- Gesink de tour wint en de vuelta
- Boom zowel de ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix wint
- Hoogerland de bollentrui wint
- minimaal 2 Nederlanders een tour etappe
- LBL een prooi is voor Hoogerland
- Westra wereldkampioen wordt
- en Kruijswijk Lombardijen wint

En dan nog vraag ik me af of deze lijst genoeg is.
Geef aub nu eens aan welke Nederlandse renners klassiekers hebben gewonnen en welke etappe overwinningen in de TdF behaald hebben de laatste 10-12 jaar!
Die onzin die jij hier neerzet is ook geen antwoord op mijn 10x herhaalde vraag ! Niemand ? :(
Het was niet aan mij gevraagd maar hier dan:
Tdf:

Bon, Leon van 6e etappe: Vitré - Tours (198.5km)
Dekker, Erik 8e etappe: Limoges - Villeneuve-sur-Lot (203.5km)
Dekker, Erik 11e etappe: Bagneres-de-Bigorre - Revel (218.5km)
Dekker, Erik 17e etappe: Evian-les-Bains - Lausanne (155km)

2001 (1)
Dekker, Erik 8e etappe: Colmar - Pontarlier (222.5km)

2002 (2)
Kroon, Karsten 8e etappe: St Martin de Landelles - Plouay (217,5km)
Boogerd, Michael 16e etappe: Les-Deux-Alpes - La Plagne (179,5km)

2003 (1)
Knaven, Servais 17e etappe: Dax - Bordeaux (181km)

2005 (1)
Weening, Pieter 8e etappe: Pforzheim - Gérardmer (231,5km)

En in de klassiekers kom ik niet verder dan Dekker in Parijs tours, Boogerd in AGR 1999.
Er zijn wel nog wat semiklassiekers gewonnen.

.
Al met al heb je natuurlijk gelijk want het is over 12 jaar minder dan wat TI-raleigh in 1980 alleen in de tour won

Kijk, dát bedoel ik nou !
Waar zijn de Erik Dekker's en van Bon's van weleer? Boogert niet te vergeten!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 jul 2011 18:45

timo2.0 schreef:Aanvulling op mijn stelling dat "marconi" niet zou moeten vergelijken met de gouden jaren van het Nederlandse wielrennen vanwege de mondialisering van het fietsen...

1981: 10x een Belg, 7x een Nederlander, 5x een Fransman, 1x een Zwitser en 1x een Ier
2011: 5x een Brit, 4x een Noor, 2x een Spanjaard, 2x een Belg, 2x een Duitser, 1x een Amerikaan, 1x een Fransman, 1x een Luxemburger, 1x een Portugees, 1x een Australiër
Juist en waar zijn de Nederlandse winnaars ? Omdat het gemondialiseerd wordt zouden de Noren en Luxemburgers helemaal niet kunnen voorkomen in 2011 als je het aantal wielrenners in die landen met die in Nederland vergelijkt.

eelcoz

eelcoz 24 jul 2011 18:51

Enerzijds is het gemondialiseerd, maar daarnaast zie je wel een verschuiving naar de niet-traditionele wielerlanden. Het is wel lastig om op basis van dit soort statistieken iets zinnigs te zeggen over het presteren van landen als geheel, aangezien de hele Britse buit voor rekening van Cavendish komt, en de hele Noorse voor Hushovd en Boasson Hagen bijvoorbeeld. Het lijkt me wat lastig om te stellen dat bijv. Noorwegen het beter doet dan Nederland omdat ze toevallig 2 supertalenten hebben.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 24 jul 2011 18:54

Toch kun je niet ontkennen dat we er de laatste decennia maar karig vanaf komen kwa klassieke-en rondezeges. Heeft het te maken met de trainingsaanpak, talent of iets anders?
In het rijtje van timo 2.0 van 2011 staan bv de belgen weer met 2 zeges, de spanjaarden 2 zeges,fransen 1 zege en constant in de aanval, allen renners van klassieke landen. Wordt er in Nederland iets structureel verkeerd gedaan?
We hebben(nog) geen ronderenners, klassieke renners en sprinters, waar schort het aan?

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 jul 2011 19:01

[@ superrose"

...

Wat timo zei vond ik heel scherp. De sport is mondiaal geworden. Vroeger waren het de Italianen, Belgen, Fransen, Nderlanders en Spanjaarden die wonnen. Toen reden de Britten, Amerikanen, Aussies etc nog niet echt mee. Over tien jaar gaan de Zuid Afrikane de sport domineren, kan ik je zo vertellen. Dus inderdaad het is niet zozeer dat de Nederlanders zoveel slechter zijn geworden. De concurrentie is groter. Waar vroeger de 190 renners verdeeld waren over de klassieke landen zijn de renners nu van de hele wereld, dat is een simpele rekensom.
Blijft mijn vraag: waarom presteren de Nederlandse renners de laatste 10-12 jaar niets meer in de TdF ? Zo'n klein wielerland is Nederland toch niet.
...

Ik heb het antwoord gegeven, zoals je ziet. Dat is ook wel een ontwikeling van de laatste tien jaar.
Nou, ik vroeg om een lijstje met al die Nederlandse overwinningen en jerseys die ze meebrachten uit de TdF.
Als ik geloven moet dat diot de ontwikkeling is van de laatste 10 jaar dan kan je alleen maar HOPEN dat er ooit nog eens iets van komt. Zelfs Gesink zei zojuist dat hij VERWACHTTE een beter resultaat neer te zetten dan vorig jaar! Ga hem ook maar kapittelen dat hij als renner niets mag verwachten en alleen maar mag HOPEN !

Wat betreft de targets op je werk, heb jij ze altijd helemaal gehaald?
Nooit van je bureaustoel gevallen LOL
Het gaat erom dat men van werknemers best iets mag verwachten en niet hopen dat ie iets uitvoert. Renners zijn ook werknemers en goed betaalde ook bij de Raboploeg. Mag je dan aub iets verwachten?

En wat betreft dat over het toerdertje, tja dat zijn jouw woorden. Ik ben wel anders naar renners gaan kijken nadat ik er zelf achter kwam wat het is te starten en niet uit te kunnen rijden. Of nadat ik tijdens Alpe D'huZes mijn doel niet kon halen door een aantal redenen. Dat heeft mij perspectief gegeven. Verder, ik noem je geen toerdertje. Ik basseer mijn reactie op hoeveel ik met de sport zelf bezig ben en de vragen die ik stel aan die gasten en wat zij me vertellen. En ik denk dat de gemiddelde Nederlander geen besef heeft van wat een gewone koersje inhoudt, laat staan drie weken tour.
Nou, zo werd een andere forummer betiteld door een rondjesomdekerkrijder omdat ie iets schreef dat deze coureur niet beviel. Deze forummer voelde zich zo geschoffeerd dat hij van het forum verdwenen is.
Maar jij vergeet waar het mij om ging. Ik stelde dat de Nederlandse prof renner internationaal de laatse jaren niet meer presteert. Incidenteel wordt ewr wel eens een succesje behaald maar grote successen ? LBL b.v. ? Of een andere grote klassieker? Etappewinst in de Tour? Jersey in de Tour ? Maar er worden allerlei zaken bijgehaald die ik nooit heb opgeroepen.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 24 jul 2011 19:08

marconi schreef:Maar jij vergeet waar het mij om ging. Ik stelde dat de Nederlandse prof renner internationaal de laatse jaren niet meer presteert. Incidenteel wordt ewr wel eens een succesje behaald maar grote successen ? LBL b.v. ? Of een andere grote klassieker? Etappewinst in de Tour? Jersey in de Tour ? Maar er worden allerlei zaken bijgehaald die ik nooit heb opgeroepen.
M
O
N
D
I
A
L
I
S
E
R
I
N
G

Maar je blijft mijn reacties koppig negeren

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 jul 2011 19:15

Jongens (en meisje ;-) ), hebben jullie het nu nog niet door? Mr. Marconi WIL gewoon niet luisteren en nadenken over de zaken. Hij heeft zichzelf een beeld ingeprent en dat is het enige juiste. Kunnen we deze discussie niet gewoon stoppen en Marconi zijn gelijk geven? Komt de sfeer hier ook ten goede.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gesloten