Cyclocross fietsen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
@maaak86: ik heb die Stevens sinds begin van dit jaar. Nieuw gekocht en hij bevalt super! Ben er alleen hard mee onderuit gegaan eerder deze zomer. Moet waarschijnlijk een nieuwe shifter op. Maar daar kon de fiets niks aan doen......
Michiel
Wat is volgens jullie dan de beste allround band?amclassic-fan schreef:Op het asfalt is het plezier toch vrij gauw over is mijn ervaring. Het zachte rubber slijt dan wel heel erg hard weg.
En welke binnenband gebruiken jullie?
Gr. Vincent
Racefiets: Felt FC en Red Bull X-lite / TT fiets: Cervelo P2 / Cyclocross: Stevens carbon team
Allround band bestaat niet voor crosser, want dan heb je een band die nergens geschikt voor is. Ga je de modder in dan is ie niet geschikt en dat merk je meteen want dan gaat je fietsplezier er echt op achteruit. Ga je de weg op dan erger je je al snel dat het voor geen meter vooruit wil, of dat je banden razendsnel versleten zijn. Gebruik je de crosser voor op de weg als slecht weer fiets kies dan gewoon de beste band voor op de weg en zet het rijden in het terrein dan uit je hoofd. Ga je de onverharde paden op, kies dan gewoon voor de beste band voor dat type terrein. Crosser is sowieso heel moeilijk qua banden. Je bent niet alleen afhankelijk van de ondergrond, maar ook nog eens van het weer op dat moment.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012
Om die reden heb ik inderdaad 3 crosswielsets. Die bij elkaar minder kostten dan een setje Fulcrum Racing 5 CX. Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben..
Ik ga de fiets gebruiken voor clubtraingen/wedstrijden en de MNC. Kan dus per keer wisselend zijn welke banden er onder moeten. Denk toch maar de challenge voor nu. Als het allemaal bevalt dan kan ik altijd nog meerdere sets banden/wielen aanschaffen.
Racefiets: Felt FC en Red Bull X-lite / TT fiets: Cervelo P2 / Cyclocross: Stevens carbon team
Idd gewoon voor de grifo gaan. Daar kun je de meeste trainingen en wedstrijdjes wel mee uit de voeten. Met kanttekening dat je niet teveel asfalt km moet gaan rijden. Gaat het je bevallen en wil je erin investeren kun je gaan overwegen om op tubes te gaan rijden. Hiermee kun je meer grip creëren en ze zijn nog soepeler als de challenge bandjes. Veel plezier!
Do not CROSS the road!
Crossen doe je in het veld/bos en niet op de weg.
De crosser inzetten als slechtweerfiets vraagt om een setje wegbanden (daar slijten crossbanden veel te hard voor en je rolweerstand is enorm op de weg)
Een paar setjes crosswielen is wel zo praktisch als je tenminste niet iedere rit je banden wilt wisselen.
In het droge bos rij ik met Challenge Grifo xs (latex binnenband), in de blubber met Challenge Limus (latex binnenband) en in de sneeuw, (want dan weet je al dat je toch nauwelijks snelheid maakt en is de verhouding grip/slijtage het belangrijkste) zowel op de weg als in het bos met Racing Ralph (met butyl binnenband).
Marktplaats is hier hofleverancier als het om crossspullen gaat. (ik heb de vervelende gewoonte nog wel eens iets kapot te rijden) 2012 gesloopt: 2x achterderailleur, 1 zadel, 1 stuur, 2 shifters, 2 achterpadjes,1 voorwiel..... in de cross geldt als nergens anders: don 't race what you can 't replace.
De crosser inzetten als slechtweerfiets vraagt om een setje wegbanden (daar slijten crossbanden veel te hard voor en je rolweerstand is enorm op de weg)
Een paar setjes crosswielen is wel zo praktisch als je tenminste niet iedere rit je banden wilt wisselen.
In het droge bos rij ik met Challenge Grifo xs (latex binnenband), in de blubber met Challenge Limus (latex binnenband) en in de sneeuw, (want dan weet je al dat je toch nauwelijks snelheid maakt en is de verhouding grip/slijtage het belangrijkste) zowel op de weg als in het bos met Racing Ralph (met butyl binnenband).
Marktplaats is hier hofleverancier als het om crossspullen gaat. (ik heb de vervelende gewoonte nog wel eens iets kapot te rijden) 2012 gesloopt: 2x achterderailleur, 1 zadel, 1 stuur, 2 shifters, 2 achterpadjes,1 voorwiel..... in de cross geldt als nergens anders: don 't race what you can 't replace.
De voldoening duurt langer dan de pijn...
Gezien mijn vorige (te grote) colnago is verkocht ben ik op zoek naar een opvolger, ik twijfel tussen 2 fietsen dus hoor graag jullie mening en/of ervaring!
Optie 1 is een colnago world cup, shimano 105 en colnago (loeizware) wielen.
Optie 2 is een focus mares ax1.0, shimano ultegra en fulcrum 7cx.
Beide alu frames met carbon vork, beide vergelijkbaar in prijs.
iemand een goed advies?
Optie 1 is een colnago world cup, shimano 105 en colnago (loeizware) wielen.
Optie 2 is een focus mares ax1.0, shimano ultegra en fulcrum 7cx.
Beide alu frames met carbon vork, beide vergelijkbaar in prijs.
iemand een goed advies?
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red
-
- Forum-lid
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Volgens mij word er geadviseerd om niet met de challenge banden niet met latex binnenbanden te rijden. Ze zijn erg soepel en ik heb zelf wel eens gehad dat de buitenband naast de velg schoot.rico8 schreef:
In het droge bos rij ik met Challenge Grifo xs (latex binnenband), in de blubber met Challenge Limus (latex binnenband) en in de sneeuw, (want dan weet je al dat je toch nauwelijks snelheid maakt en is de verhouding grip/slijtage het belangrijkste) zowel op de weg als in het bos met Racing Ralph (met butyl binnenband).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat probleem heb ik nooit gehad. Sinds ik met latex binnenbanden ben gaan rijden is het probleem van stootlek rijden met crossbandjes praktisch over voor mij.
Ik rij zelf altijd erg veel op het asfalt, met de auto naar een toertocht of wedstrijdje toe gaan vind ik een beetje zonde van m'n tijd. Een uurtje op de fiets zitten schiet ook weinig op als training, zeker in het weekend. Denk dat ik weer Racing Ralph oid erop leg. Ik ga niet meer voor de Challenge banden, nog voor het december is heb ik dan een slick achterband.
Ik rij zelf altijd erg veel op het asfalt, met de auto naar een toertocht of wedstrijdje toe gaan vind ik een beetje zonde van m'n tijd. Een uurtje op de fiets zitten schiet ook weinig op als training, zeker in het weekend. Denk dat ik weer Racing Ralph oid erop leg. Ik ga niet meer voor de Challenge banden, nog voor het december is heb ik dan een slick achterband.