Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 sep 2013 08:53

Op het asfalt is het plezier toch vrij gauw over is mijn ervaring. Het zachte rubber slijt dan wel heel erg hard weg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 03 sep 2013 09:21

@maaak86: ik heb die Stevens sinds begin van dit jaar. Nieuw gekocht en hij bevalt super! Ben er alleen hard mee onderuit gegaan eerder deze zomer. Moet waarschijnlijk een nieuwe shifter op. Maar daar kon de fiets niks aan doen......
Michiel

Vincent09
Forum-lid

Vincent09 03 sep 2013 22:49

amclassic-fan schreef:Op het asfalt is het plezier toch vrij gauw over is mijn ervaring. Het zachte rubber slijt dan wel heel erg hard weg.
Wat is volgens jullie dan de beste allround band?

En welke binnenband gebruiken jullie?

Gr. Vincent
Racefiets: Felt FC en Red Bull X-lite / TT fiets: Cervelo P2 / Cyclocross: Stevens carbon team

franklin
Forum-lid

Gebruikersavatar franklin 04 sep 2013 00:20

Allround band bestaat niet voor crosser, want dan heb je een band die nergens geschikt voor is. Ga je de modder in dan is ie niet geschikt en dat merk je meteen want dan gaat je fietsplezier er echt op achteruit. Ga je de weg op dan erger je je al snel dat het voor geen meter vooruit wil, of dat je banden razendsnel versleten zijn. Gebruik je de crosser voor op de weg als slecht weer fiets kies dan gewoon de beste band voor op de weg en zet het rijden in het terrein dan uit je hoofd. Ga je de onverharde paden op, kies dan gewoon voor de beste band voor dat type terrein. Crosser is sowieso heel moeilijk qua banden. Je bent niet alleen afhankelijk van de ondergrond, maar ook nog eens van het weer op dat moment.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 04 sep 2013 07:28

Om die reden heb ik inderdaad 3 crosswielsets. Die bij elkaar minder kostten dan een setje Fulcrum Racing 5 CX. Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben..

Vincent09
Forum-lid

Vincent09 04 sep 2013 13:04

Ik ga de fiets gebruiken voor clubtraingen/wedstrijden en de MNC. Kan dus per keer wisselend zijn welke banden er onder moeten. Denk toch maar de challenge voor nu. Als het allemaal bevalt dan kan ik altijd nog meerdere sets banden/wielen aanschaffen.
Racefiets: Felt FC en Red Bull X-lite / TT fiets: Cervelo P2 / Cyclocross: Stevens carbon team

zorba
Forum-lid

zorba 04 sep 2013 13:17

Idd gewoon voor de grifo gaan. Daar kun je de meeste trainingen en wedstrijdjes wel mee uit de voeten. Met kanttekening dat je niet teveel asfalt km moet gaan rijden. Gaat het je bevallen en wil je erin investeren kun je gaan overwegen om op tubes te gaan rijden. Hiermee kun je meer grip creëren en ze zijn nog soepeler als de challenge bandjes. Veel plezier!
Do not CROSS the road!

rico8
Forum-lid

Gebruikersavatar rico8 04 sep 2013 13:24

Crossen doe je in het veld/bos en niet op de weg.
De crosser inzetten als slechtweerfiets vraagt om een setje wegbanden (daar slijten crossbanden veel te hard voor en je rolweerstand is enorm op de weg)
Een paar setjes crosswielen is wel zo praktisch als je tenminste niet iedere rit je banden wilt wisselen.

In het droge bos rij ik met Challenge Grifo xs (latex binnenband), in de blubber met Challenge Limus (latex binnenband) en in de sneeuw, (want dan weet je al dat je toch nauwelijks snelheid maakt en is de verhouding grip/slijtage het belangrijkste) zowel op de weg als in het bos met Racing Ralph (met butyl binnenband).

Marktplaats is hier hofleverancier als het om crossspullen gaat. (ik heb de vervelende gewoonte nog wel eens iets kapot te rijden) 2012 gesloopt: 2x achterderailleur, 1 zadel, 1 stuur, 2 shifters, 2 achterpadjes,1 voorwiel..... in de cross geldt als nergens anders: don 't race what you can 't replace.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

joseph
Forum-lid

joseph 04 sep 2013 13:26

Gezien mijn vorige (te grote) colnago is verkocht ben ik op zoek naar een opvolger, ik twijfel tussen 2 fietsen dus hoor graag jullie mening en/of ervaring!

Optie 1 is een colnago world cup, shimano 105 en colnago (loeizware) wielen.
Optie 2 is een focus mares ax1.0, shimano ultegra en fulcrum 7cx.

Beide alu frames met carbon vork, beide vergelijkbaar in prijs.

iemand een goed advies?
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 04 sep 2013 13:45

rico8 schreef:
In het droge bos rij ik met Challenge Grifo xs (latex binnenband), in de blubber met Challenge Limus (latex binnenband) en in de sneeuw, (want dan weet je al dat je toch nauwelijks snelheid maakt en is de verhouding grip/slijtage het belangrijkste) zowel op de weg als in het bos met Racing Ralph (met butyl binnenband).
Volgens mij word er geadviseerd om niet met de challenge banden niet met latex binnenbanden te rijden. Ze zijn erg soepel en ik heb zelf wel eens gehad dat de buitenband naast de velg schoot.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 sep 2013 14:20

Dat probleem heb ik nooit gehad. Sinds ik met latex binnenbanden ben gaan rijden is het probleem van stootlek rijden met crossbandjes praktisch over voor mij.

Ik rij zelf altijd erg veel op het asfalt, met de auto naar een toertocht of wedstrijdje toe gaan vind ik een beetje zonde van m'n tijd. Een uurtje op de fiets zitten schiet ook weinig op als training, zeker in het weekend. Denk dat ik weer Racing Ralph oid erop leg. Ik ga niet meer voor de Challenge banden, nog voor het december is heb ik dan een slick achterband.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

zorba
Forum-lid

zorba 04 sep 2013 14:28

Eraf lopen is me nog niet overkomen met latex biba's icm grifo's.
Al zijn ze met weinig bar erin wel erg soepel, hier een fotootje na een grascross :D

Afbeelding
Do not CROSS the road!

Plaats reactie