Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ervaringen met Aliexpress wielen

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 24 nov 2025 20:57

De verkoper werkt helaas niet echt mee en geeft aan dat het geen probleem is. Ik heb gevraagd om een andere set of om mijn geld terug. Daar regeert hij eigenlijk niet op,er wordt enkel aangegeven dat er geen probleem is.

Ik bestel regelmatig via AliExpress, maar heb eigenlijk nog nooit iets retour gestuurd. Blijkbaar is de eerste keer dat je een pakket terugstuurt kosteloos.

Bij CSC kun je in principe altijd binnen 15 dagen retourneren – dat ontdekte ik pas vandaag. Staat gewoon in de advertentie.

Ik heb van Ali express een UPS-label ontvangen dat ik man uitprinten. Waarschijnlijk komt UPS het pakket ophalen, of ik moet het zelf naar een afhaalpunt brengen.

michiel831
Forum-lid

michiel831 24 nov 2025 21:09

Ik heb van de zomer ook iets retour gestuurd. Toen kreeg ik ook een UPS label maar met een adres ergens in Nederland.
Ging over hele slechte stickers (plakte aan de verkeerde kant) die geen economische waarde meer vertegenwoordigde. Ik ben er vanuit gegaan dat ze op een centraal punt gewoon hebben gecheckt dat je het product had ingeleverd en ik had binnen een paar dagen mijn geld terug.

Jouw wielen vertegenwoordigen natuurlijk veel meer economische waarde. Maar ben benieuwd of het hen kosten waard is om ze terug naar Polen? Spanje? te sturen en dan opnieuw te verkopen.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 24 nov 2025 21:20

Meer en meer kan je idd gratis retourneren.
Mijn pakketje (remblokjes) ging terug naar La Louvière.

Thanzie
Forum-lid

Thanzie 24 nov 2025 21:46

Was er jaren terug niet in het nieuws dat er dropshippers random prive adressen van mensen hadden gebruikt voor retours :lol:

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 24 nov 2025 22:13

België voert binnenkort een taks van 2 euro per pakje van buiten de EU in.
Dat betekent dat er waarschijnlijk nog meer Chinese magazijnen in de EU zullen komen. En dus zal retour ook makkelijker worden.

Deze week nog eens de test gedaan: ik kreeg op Insta diverse advertenties te zien voor dit lampje. De prijs lag tussen 20 en 30 euro.

Afbeelding

Even gaan zoeken op Aliexpress: €3,55 euro.
Dan gaat een taks van 2 euro geen moer uithalen als ze de 'brol' uit China willen buitenhouden.
Het staat iedereen vrij om handel te drijven, maar als je gewoon de prijs maal 5 tot 10 doet zonder ook maar één iets aan het product toe te voegen, moet je niet verbaasd zijn dat consumenten het bij de bron gaan kopen.

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 nov 2025 22:24

Ik denk niet dat de Chinezen meer magazijnen in de EU zullen neerzetten omdat de Belgen €2 per pakje gaan aanrekenen.
De Belgische bevolking vertegenwoordigt 1.5% van het totale aantal inwoners van de EU.
Moesten Duitsland en Frankrijk dit ook invoeren dan misschien wel.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 25 nov 2025 10:22

gaisdergerman schreef: 24 nov 2025 20:57 De verkoper werkt helaas niet echt mee en geeft aan dat het geen probleem is.
Idd, alleen een kniesoor die zich daar druk over maakt. 🫨
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 25 nov 2025 10:32

Kiekeboe schreef: 24 nov 2025 22:24 Ik denk niet dat de Chinezen meer magazijnen in de EU zullen neerzetten omdat de Belgen €2 per pakje gaan aanrekenen.
De Belgische bevolking vertegenwoordigt 1.5% van het totale aantal inwoners van de EU.
Moesten Duitsland en Frankrijk dit ook invoeren dan misschien wel.
Alleen is dat een voorloper van een Europese maatregel :winkthumb:
https://www.nieuwsblad.be/binnenland/eu ... 43725.html

Berrinator
Forum-lid

Berrinator 26 nov 2025 08:44

gaisdergerman schreef: 24 nov 2025 20:57 De verkoper werkt helaas niet echt mee en geeft aan dat het geen probleem is. Ik heb gevraagd om een andere set of om mijn geld terug. Daar regeert hij eigenlijk niet op,er wordt enkel aangegeven dat er geen probleem is.

Ik bestel regelmatig via AliExpress, maar heb eigenlijk nog nooit iets retour gestuurd. Blijkbaar is de eerste keer dat je een pakket terugstuurt kosteloos.

Bij CSC kun je in principe altijd binnen 15 dagen retourneren – dat ontdekte ik pas vandaag. Staat gewoon in de advertentie.

Ik heb van Ali express een UPS-label ontvangen dat ik man uitprinten. Waarschijnlijk komt UPS het pakket ophalen, of ik moet het zelf naar een afhaalpunt brengen.
Met DHL moet ik het zelf afgeven. Ik heb overigens al gehad dat ik na paar dagen niet inleveren (want druk) een voorstel kreeg om 50% teruggave te accepteren en dan mocht ik het product houden. Was bij mij een zadel van 60 euro, dus wel andere bedragen.

hugovl
Forum-lid

hugovl 26 nov 2025 09:35

Orlok schreef: 22 nov 2025 15:11
rene schreef: 22 nov 2025 13:08 Ik herken het ook niet wat @gaisdergerman zegt. Moet wel eerlijk zeggen dat ik geen spaakspanning meter thuis heb liggen, maar de wielen die ik van CSC heb besteld zijn nog steeds keurig recht. 2 sets zijn asymmetrisch ( de velgen dan ), en 24.5mm intern en 1 set is symetrisch en 23.4 intern. Ik zal eens kijken voor een spaakspanning meter en dan eens nameten. De afwerking van mijn wielen is zeker wel gewoon goed te noemen, maar de eerlijkheid gebied te zeggen - en wat @orlok ook zegt; wat kan je verwachten voor € 400,- Er zijn ook wel gerenommeerde merken met een mindere afwerking - of maandagochtend model. Zo zijn de naven van bepaalde type merk wielen nu ook niet de betrouwbaarste en dat geld ook voor de lagers.
Een spaakspanningsmeter is wel handig want dan kan je da afgelezen waardes in een tabel zetten en zo de gemiddelde spaakspanning berekenen maar niet onoverkomelijk want als je de spaak tokkelt kan je aan de hand van de toonhoogte al bepalen of de spaak op spanning is.
Even uit nieuwsgierigheid, dan heb je een spaakspanningsmeter en blijken er afwijkingen te zijn zoals Gaisdergerman zegt en dan?

Ik bedoel wat doe je dan? En wat heb je dus aan een spaakspanningsmeter zonder verdere kennis of gereedschappen voor de oplossing?

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 26 nov 2025 10:05

hugovl schreef: 26 nov 2025 09:35
Orlok schreef: 22 nov 2025 15:11
rene schreef: 22 nov 2025 13:08 Ik herken het ook niet wat @gaisdergerman zegt. Moet wel eerlijk zeggen dat ik geen spaakspanning meter thuis heb liggen, maar de wielen die ik van CSC heb besteld zijn nog steeds keurig recht. 2 sets zijn asymmetrisch ( de velgen dan ), en 24.5mm intern en 1 set is symetrisch en 23.4 intern. Ik zal eens kijken voor een spaakspanning meter en dan eens nameten. De afwerking van mijn wielen is zeker wel gewoon goed te noemen, maar de eerlijkheid gebied te zeggen - en wat @orlok ook zegt; wat kan je verwachten voor € 400,- Er zijn ook wel gerenommeerde merken met een mindere afwerking - of maandagochtend model. Zo zijn de naven van bepaalde type merk wielen nu ook niet de betrouwbaarste en dat geld ook voor de lagers.
Een spaakspanningsmeter is wel handig want dan kan je da afgelezen waardes in een tabel zetten en zo de gemiddelde spaakspanning berekenen maar niet onoverkomelijk want als je de spaak tokkelt kan je aan de hand van de toonhoogte al bepalen of de spaak op spanning is.
Even uit nieuwsgierigheid, dan heb je een spaakspanningsmeter en blijken er afwijkingen te zijn zoals Gaisdergerman zegt en dan?

Ik bedoel wat doe je dan? En wat heb je dus aan een spaakspanningsmeter zonder verdere kennis of gereedschappen voor de oplossing?
Van al mijn wielsets en van die tot nu toe in de loop van de jaren ontvangen carbonwielen van CSC (5 carbonwielsets) heb ik bij ontvangst de spaakspanning gecontroleerd en in tabellen vastgelegd (Parktool app). Geen van deze wielsets hadden 20% afwijkingen in spaakspanning (gemiddelde spaakspanning of een enkele . . . ?) zoals door @Gaisdergeman is geconstateerd. Deze afwijkingen in spaakspanning zijn eenvoudig te corrigeren met de juiste gereedschappen.

Ook is het mogelijk zonder spaakspanningsmeter, namelijk op het gehoor zoals het geluid van het tokkelen op een snaar van een gitaar bijvoorbeeld. Hoe hoger de toon hoe hoger de spaakspanning. Zie ook https://www.sheldonbrown.com/spoke-pitch.html

Verder vanwege tubeless gebruik heb ik altijd met schuurpapier de spaakgaten c.q. ventielgat van hun scherpe kant geschuurd om het inscheuren van de tubeless tape te voorkomen. Hetzelfde met de scherpe kanten van de binnenkant van de velgrand om het inscheuren van de wang van banden te voorkomen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 26 nov 2025 12:55

Orlok schreef: 26 nov 2025 10:05 Deze afwijkingen in spaakspanning zijn eenvoudig te corrigeren met de juiste gereedschappen.
Ik ben dan toch wel benieuwd hoe je dit eenvoudig corrigeert.

Zonder goede wielrichter kan het wel, alleen is het toch verdomd lastig.

Verder ken ik verschillende mensen die tijdens het spaken de spaakspanning controlo op basis van de toon. Dit is niet aan mij besteed. Ik heb het wel geprobeerd maar ik hoor die verschillen erg slecht.

Overigens ben ik er uiteindelijk alsnog uit gekomen met CSC. Ze sturen mij nu 2 nieuwe velgen toe vanuit China welke ik dan zelf omspaak.

Enige nadeel is dat ik vanuit de AliExpress app de retournering niet kan annuleren.
Hierbij wordt aangegeven dat ik gewoon moet wachten tot half dec omdat hij dan komt te vervallen.
Vooral irritant omdat tot die tijd CSC mij geen nieuwe velgen toestuurt.

Maar uiteindelijk hebben ze toch een heel nette oplossing geboden.

Er vanuit gaande dat die nieuwe velgen volgen.

Plaats reactie