Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Prijsstijgingen nemen grote vlucht

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 mar 2020 09:37

scottpch schreef: 04 mar 2020 09:07 Nee hoor Daniel, veel horloges met een mechanisch uurwerk hebben vaak hetzelfde ETA loopwerk inhouse, terwijl de prijs kan variëren van €600,- tot €6000,-.
Afhankelijk naar welk merk je voorkeur uit gaat.
Wil je een goed mechanisch uurwerk voor weinig wat kwalitatief niet onderdoet of zelfs soms superieur is aan de dure Zwitserse merken, dan neem je Seiko!
Alleen hier komt dan status om de hoek kijken, wie wil er een japanner om de pols, dus net als bij auto's....
Echter dan geef je nog niet de helft uit van die €600,- om al een goed mechanisch horloge te hebben.(Seiko 5 of iets duurder de Samurai en Turtle)
Ik heb een Orient Mako II als do-it-all horloge, dus ik weet heel goed wat je bedoeld hoor. Ik had ook een quartz van €75,- kunnen kopen, maar ik vind die automaat techniek wel leuk. En daarnaast een Tissot Seastar voor de mooi, die blijft netjes, maar is feitelijk ook niks bijzonders.
Wat ik meer bedoelde is dat als je een Orient Mako, een Tissot Seastar en een Oris Aquis naast elkaar legt zie je echt de verschillen wel, zeker als je ze alle drie 2 jaar hebt gedragen. Qua uurwerk maakt het elkaar inderdaad niet veel, afwerkingsmaterialen wel.

Enne, GrandSeiko is ook duur ;-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2020 09:42

daniel1975 schreef: 04 mar 2020 08:47
Horloges worden tot zo'n 1000,- ~ 1500,- denk ik wel beter qua afwerking en blijven langer mooi. Daarna is het idd merkbeleving en gekkigheid. En toch zijn merken als Rolex, Patek, Tag (en Breiting voor het pleps :P ) nog echte statussymbolen voor een select gezelschap liefhebbers. Veel Rolexen zijn dag na aanschaf meer waard dan de list price....
Met auto's en horloges is het ook een stuk investering inderdaad. Helaas voor die investeerders zijn er inmiddels zoveel "exclusieve" horloges en auto's dat lang niet iedereen zijn geld er nog uit gaat halen.

Maar een fiets van 10.000 euro vind ik persoonlijk dan toch een betere investering. Als je al een dergelijk horloge of auto kan betalen heb je geld genoeg. En in die auto wordt inderdaad niet gereden en dat horloge verdwijnt meestal in de kluis en komt er een keer uit voor een bijzondere gelegenheid waarbij het juist de bedoeling om een keer niet op de klok te hoeven kijken. met die fiets wordt gewoon gereden en investeren in plezier is meer waard dan in meer geld.
Campagnolo Ultra Dork

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 04 mar 2020 09:45

RVV schreef: 04 mar 2020 09:35 maar waar ik mij wel over verbaas is het aantal hele dure fietsen wat gewoon niet passend is voor de bestuurder. Dan is er puur voor de looks gekozen.
Wanneer is een fiets niet passend voor de bestuurder?? Moet je op een dure fiets harder of meer rijden dan??

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2020 09:50

Veel te veel spacers nodig b.v. maar soms ook gewoon echt te groot of te klein. Bij een dergelijke aanschafprijs hoort ook een degelijk advies en een stukje gezond verstand bij de koper.
Campagnolo Ultra Dork

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 04 mar 2020 09:57

japiecarbon schreef: 04 mar 2020 09:45
RVV schreef: 04 mar 2020 09:35 maar waar ik mij wel over verbaas is het aantal hele dure fietsen wat gewoon niet passend is voor de bestuurder. Dan is er puur voor de looks gekozen.
Wanneer is een fiets niet passend voor de bestuurder?? Moet je op een dure fiets harder of meer rijden dan??
Ah dat schreef ik niet maar Daniel

Maar ik denk dat met “passend” word bedoeld een fiets die niet is afgestemd op het gebruik.

Bijvoorbeeld een earoracer voor een zondagochtend toertochtje van 75 op 26 gemiddeld (een gechargeerd voorbeeld) of mensen die gewoon letterlijk verkeerd op de fiets zitten omdat de geometrie te agressief is. Maar de fiets is dan wel heel mooi.

Ik kwam zo laatst een 65 plusser tegen die een hele dure earoracer had maar hij zat er letterlijk verkrampt op. Volgens de fietsemaker waar hij de fiets had gekocht paste die perfect. Ik heb maar niks gezegd.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 mar 2020 10:09

Dat bedoel ik inderdaad; de Oltre's en F12's van 7~8K met 5-6cm spacers.

En ja, ik vind die fietsen vaak ook veel mooier. Veel wat niet-aero is is tegenwoordig alweer een halve graveltrekker. Koop dan gewoon een Infinito oid. Kun je voor 7K ook aardig op los gaan en dan wel een perfect passende fiets kopen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 mar 2020 10:09

Ernie C. schreef: 04 mar 2020 09:42 dat horloge verdwijnt meestal in de kluis en komt er een keer uit voor een bijzondere gelegenheid waarbij het juist de bedoeling om een keer niet op de klok te hoeven kijken.
Briljant!!! :winkthumb:

hayes

hayes 04 mar 2020 10:48

Dit topic is intussen ver weg geëvolueerd van het onderwerp ;)
Ik ga nooit afgunstig naar een peperdure fiets kijken, al zou ik met een onbeperkt budget waarschijnlijk ook rond de4k uitkomen ipv de 2k die m'n duurste fiets nu kostte.

Ik vind het altijd fijn om iets moois te kopen waar de prijs kwaliteit verhouding uitstekend is. Dat is dikwijls een overjaars model van een merk dat al fijn geprijsd is. M'n Sensa Giuia G2 met Chinese wieltjes zal net boven de 1800 uitkomen. Voor dat geld een fiets die een categorie/prijsklasse hoger meespeelt.

Niet alleen qua fietsen trouwens. Ook m'n auto's koop ik zo, net voor een nieuw model uitkomt zijn er zaakjes te doen. Net een Harman Kardon slimme speaker gekocht voor 111 ipv 200 euro omdat er net een twee generatie van dezelfde speaker is. Blijft een top speaker.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 04 mar 2020 12:09

Wat mensen met hun geld doen is aan hunzelf maar dat geldt uiteraard net zo hard voor wat iemand "mooi" vindt!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

mmgull
Forum-lid

mmgull 04 mar 2020 12:40

razenderoeland schreef: 02 mar 2020 10:28 De vergelijkende tests in Fiets, de vermelde prijzen tijdens de Bike Motion, prijzen vermeld bij advertenties op internet, je wordt steeds meer met je neus op de steeds duurdere feiten gedrukt.

M'n eerste racefiets (gazelle mondial) kocht ik in 1981. Die kostte me zo'n 2 en een half maandsalaris dat toen nog op jeugdloon niveau lag. Als ik momenteel een vergelijkbare fiets zou kopen zou me dat zeker 3 - 4 maandsalarissen kosten , en dan volwaardig loon.

Om kort te gaan , de fietsen worden verhoudingsgewijs steeds duurder. En als ik dan zie dat er steeds meer fietsen voorbijkomen waarvan de prijs voor de komma met 5 cijfers wordt geschreven, vraag ik me af waar deze gekte eindigt. Ieder z'n meug, en ieder moet doen waar dat hij/zij blij en gelukkig van wordt, maar naar mijn idee slaat de fietsenindustrie met dit soort bedragen steeds verder door richting idioterie.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Koop 2de hands.

Ook al vervang je ketting, tandwielen, alle kabels, lint, remblokjes en banden en zet je spaken recht, dan zit je nog veel goedkoper dan een nieuwe fiets uit het middensegment.

Mijn huidige fiets, een Trek Domane 4.3 (modeljaar 2014) is voorzien van carbon frame met zo'n (gekke) decoupler. Ik heb daar een setje nette wielen met alu velgen ingezet. Kostprijs hiervan was ca. €2100,
Die vind je nu voor 500-600 eur. Vervang je alles dat ik ierboven heb opgesomd dan zit je nog onder de helft van een nieuwe. Veel meer valt er niet te vervangen, al de rest slijt bijna niet.
Laatst gewijzigd door mmgull op 04 mar 2020 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 04 mar 2020 12:51

Gastheerg schreef: 03 mar 2020 09:35 ..............
Ieder moet natuurlijk lekker weten wat hij met z'n geld doet ...............
Ernie C. schreef: 04 mar 2020 09:42 .......... investeren in plezier is meer waard dan in meer geld.
Veel meer dan dit is het uiteindelijk niet.
I know myself like no one else
Nothing to defend

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 04 mar 2020 13:33

Enzzo schreef: 04 mar 2020 12:09 Wat mensen met hun geld doen is aan hunzelf maar dat geldt uiteraard net zo hard voor wat iemand "mooi" vindt!!
Om nog verder off topic te gaan ...
Over smaak ... Er zijn mensen met een goede smaak, er zijn ook mensen met een slechte smaak. Met beiden valt prima te twisten. Het wordt pas een probleem als je te maken hebt met mensen die geen smaak hebben. :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie