TL@ schreef: ↑31 dec 2017 07:16
@lugosi: Daar kan je toch geen invloed op hebben, die hoek wordt toch bepaald door de geometrie van de naaf?
Zoals mackers reeds zegt doe je dit door de spaak bij te buigen. Dit kan op verschillende manieren: grijpen, duwen met duimen of bij extreme hoeken (grote flenzen) zelfs met een tang.
Je hebt gelijk als je stelt dat dit bepaald wordt door de geometrie van de naaf. Meestal is deze ingreep dan ook niet of maar in zeer beperkte mate nodig.
Er is wel nog een andere faktor die een rol speelt, namelijk de nippel. De hoek die de nippel aanneemt in de velg. Deze is niet bij alle merken en types dezelfde. Ik gebruik meestal de polyax nippel van sapim. Deze claimt de meest schuine hoek te kunnen aannemen. Hierdoor maak je dus wat winst.
Ik weet niet of het in het boek van Musson staat, maar bij Jobst Brandt wordt het bijbuigen van de spaak wel besproken.
Although nipples swivel in the rim, with large-flange hubs the spoke angle may
be greater than this swivel allows. In this case spokes will curve where they enter
the nipples, and these curves will flex in use causing fatigue and premature
failure. In this case the desired spoke alignment is an abrupt bend where the
spoke enters the nipple. This bend can be made with smooth-jawed pliers or by
grasping pairs of crossing spokes near the rim and squeezing them firmly. This
procedure is most effective when the wheel is moderately tensioned and should
not be confused with stress relieving.
Figure 52.
Ook in de uci video en het boek van Gerd Schraner wordt dit gedaan.
Another small job simply involves bending the
spokes at the nipple ends - the misalignment of
spoke and nipple depends on the number of
spokes and the spoking method used. Hold
crossed pairs of spokes and squeeze them together.
The spokes are made of flexible wire and so
bending them in this way does no harm whatsoever.
