Grappig, mijn woorden waren nog niet koud gisterenavond of het was al van dattum. Ik deed wat lange blokjes en tijdens mijn tweede intervalletje op het jaagpad langs het kanaal haakte een helmloze doch mooie racepet dragende fietser aan. Ik heb hem gewoon laten volgen, tot hij uit zichzelf afhaakte. Vooral omdat ik anders mijn intervalletje moest onderbreken. Tot zover de theorie dusraven14 schreef:Zonder helm: eenieders eigen beslissing, geen scheef oog of vermanend vingertje, maar niet in mijn achterwiel ajb.
Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
Lekker dan, iedereen die niet hetzelfde denkt laten liggen. Als we dat allemaal doen wordt het een mooie boel.Jans schreef:Je zou hopen dat mensen ook zelf na kunnen denken, dat hoeft de "overheid" toch niet te doen? Van mij mag iedereen zonder helm op de racefiets (en mtb), maar verwacht van mij dan niet dat ik hulpvaardig wordt als het verkeerd gegaan is.ZvanScapin schreef:Er is geen helmplicht, dus iedereen heeft de keuze er een te dragen of niet. Waar bemoeien de "moraalridders" zich mee als ze een niet-helmdrager terecht wijzen?
Maak joe woar
Dropje je hebt groot gelijk: het is gewoon strafbaardropje73 schreef:
Dan moet je wel tamelijk hardvochtig zijn om iemand kapot te laten liggen gaan, omdat je het niet eens bent met een beslissing van hem....
Naast het feit dat het inderdaad eigenlijk gewoon strafbaar is ...
"Wetboek van Strafrecht, Artikel 255:
"Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie."
Wetboek van Strafrecht, Artikel 450:
"Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie."
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
En terecht ook.
Maak joe woar
Het is een hele vreemde methode om de bokken van de schapen te scheiden, een stukkie piepschuim op de knar.
Staat niet eens op de lijst met dingen die ik op prijs stel bij medemensen, zelfs niet onderaan.
Ik heb zelf vrijwel altijd een helm op omdat er een hele kleine , maar wel reeele kans is dat het iets doet bij een onverhoopt incident, meer is het niet.
Niet iets om keiharde oordelen over anderen te vellen.
Staat niet eens op de lijst met dingen die ik op prijs stel bij medemensen, zelfs niet onderaan.
Ik heb zelf vrijwel altijd een helm op omdat er een hele kleine , maar wel reeele kans is dat het iets doet bij een onverhoopt incident, meer is het niet.
Niet iets om keiharde oordelen over anderen te vellen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Misschien was ik wel erg cru, maar ik zou het ook niet eens kunnen om iemand in slechte toestand bij te staan. Ook dat kunnen jullie misschien niet geloven, maar is wel zo. En natuurlijk 112 bellen is wel het minste dat je kunt doen.
Mooie samenvatting Kees
@Jans beetje flauw nawoord. Je hebt het wel eerst heel stevig over een andere boeg gegooid!
Het is hierboven al gemeld.
Zonder helm rijden is niet strafbaar iemand gewond langs de weg laten liggen wel!
Bizar dat mensen omwille van hun moralistisch gelijk een strafbaar feit willen begaan. Wat ben ik blij dat ik dom ben.
Daarnaast is het idd waar dat de overheid zich niet overal mee moet bemoeien. Ik kan zelf prima bepalen wanneer ik wel of geen helm opzet.
Ik zeg ook nergens dat je het niet moet doen (wat wel werd gesuggereerd). Sterker: ik zou lekker steeds een helm opzetten.
Alleen soms doe ik dat niet.
- In een tropische klim - zie foto';s Istrie - waar ik niks tegenkom en mijn vrouw de auto naar boven rijdt met een helm om af te dalen.
- Retrotochten (piano, piano) zonder echte hoogtemeters (L'Eroica doe ik met een moderne helm)
- als ik - op de racefiets - zaterdagochtend verse broodjes en een krant ga halen
- als ik een fotoserie van iemand op een locatie maak en ik op 1 plekje heen en weer fiets
Dat vind ik heel afgewogen keuze's en zit ik er niet op te wachten door tientallen forumleden als paria uitgemaakt te worden.
@Jans beetje flauw nawoord. Je hebt het wel eerst heel stevig over een andere boeg gegooid!
Het is hierboven al gemeld.
Zonder helm rijden is niet strafbaar iemand gewond langs de weg laten liggen wel!
Bizar dat mensen omwille van hun moralistisch gelijk een strafbaar feit willen begaan. Wat ben ik blij dat ik dom ben.
Daarnaast is het idd waar dat de overheid zich niet overal mee moet bemoeien. Ik kan zelf prima bepalen wanneer ik wel of geen helm opzet.
Ik zeg ook nergens dat je het niet moet doen (wat wel werd gesuggereerd). Sterker: ik zou lekker steeds een helm opzetten.
Alleen soms doe ik dat niet.
- In een tropische klim - zie foto';s Istrie - waar ik niks tegenkom en mijn vrouw de auto naar boven rijdt met een helm om af te dalen.
- Retrotochten (piano, piano) zonder echte hoogtemeters (L'Eroica doe ik met een moderne helm)
- als ik - op de racefiets - zaterdagochtend verse broodjes en een krant ga halen
- als ik een fotoserie van iemand op een locatie maak en ik op 1 plekje heen en weer fiets
Dat vind ik heel afgewogen keuze's en zit ik er niet op te wachten door tientallen forumleden als paria uitgemaakt te worden.
Wat me onderhand eigenlijk voornamelijk opvalt in deze discussie is de onverdraagzaamheid en het vingertje naar degenen die het niet doen 'zoals het hoort'. Zijn we in dit land sowieso nogal sterk in en op dit forum hebben we een paar kampioenen in weten hoe een ander het moet doen en moraalridderen. Geen helm is fout, wel een bel is fout, een wedstrijd winnen staat gelijk aan dopinggebruik, schijfremmen zijn van de duivel (want lelijk) enz. enz.
Wat ik me dan onderhand afvraag is: Wat geeft ons het recht om een ander constant te vertellen wat goed voor hem of haar is? Zo lang mensen zich aan de wet houden moeten ze het lekker zelf weten en als ze zich niet aan de wet houden, dan zijn er instanties voor om dat aan te pakken. Klaar.
Wat ik me dan onderhand afvraag is: Wat geeft ons het recht om een ander constant te vertellen wat goed voor hem of haar is? Zo lang mensen zich aan de wet houden moeten ze het lekker zelf weten en als ze zich niet aan de wet houden, dan zijn er instanties voor om dat aan te pakken. Klaar.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Ook een ander vertellen wat hij/zij zou moeten doen is niet tegen de wet dus je spreekt jezelf een beetje tegen. Zonder bel rijden is trouwens wel tegen de wet.
Jij bent toch (net als ik) docent? Dan ben je, waarschijnlijk, een groot deel van de dag bezig mensen te vertellen wat goed voor ze is.....
Jij bent toch (net als ik) docent? Dan ben je, waarschijnlijk, een groot deel van de dag bezig mensen te vertellen wat goed voor ze is.....
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
+1 Ik hoop dan ook dat er NOOIT vanuit de overheid bepaalt gaat worden dat een helm verplicht wordt op de fiets!Sieper schreef:Op de Stadsfiets doe ik ook nooit een helm op, en daar kan je net zon harde smak mee maken.
Overigens heb ik jarenlang mijn trainingsritjes ook zonder helm gedaan, na 1 keer onderuit gegaan te zijn in een toertocht en daar had de helm zich wel degelijk bewezen, nooit meer zonder helm op de racefiets de deur uit.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!