Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 02 nov 2013 22:30

loos schreef:
lcsmt schreef: Met alle respect maar TS weegt 102 kg voor 198 cm.
Dan gaat die 1 mm en 100 gram er echt niet toe doen. :D
Niet bij constante snelheid, wel bij versnellen a.g.v. inertie:
http://www.fietsica.be/versnellen.htm
En ook de microversnellingen bergop, uiteraard! :D
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

materialist
Forum-lid

materialist 02 nov 2013 22:31

daniel1975 schreef:Hoezo ? Marge groothandel, kosten winkelier, marge winkelier?
Wat wil je hiermee zeggen?

C.R3.2011
Forum-lid

Gebruikersavatar C.R3.2011 02 nov 2013 22:56

Bij een hoog lichaamsgewicht zijn de gerings gewichtsverschillen van deze wielen minder relevant. Waarschijnlijk zal TS daar in de praktijk niets van merken.
Alles is relatief. Zo kan bij het klimmen een lichte renner met meer kw/kg het toch afleggen tegen een renner die iets meer gewicht op de schaal brengt en een lagere kw/kg ratio heeft vanwege het gewicht van de fiets!
In dit geval zijn de gewichtsverschillen verschillen dan ook wel heel minimaal en bovendien niet zo relevant. Ik zou gasn voor een setje bomproef Fulcrum 1!
The wind is my friend

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 nov 2013 23:26

100 gram lichtere velgen hebben met 't versnellen in een vacuüm hetzelfde effect als 200 gram lozen uit je darmen...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 nov 2013 09:50

kenny75 schreef:
daniel1975 schreef:Hoezo ? Marge groothandel, kosten winkelier, marge winkelier?
als overal iets blijft plakken, geef ik het liever aan iemnd die het doet uit liefde voor zijn vak, dan aan de grote poenpakkers.
Het is toch logisch dat er overal marge blijft hangen? Een handelsketen bestaat toch niet uit liefdadigheidsinstellingen? Bij grote poenpakkers denk ik eerder aan banken en Shell trouwens.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 03 nov 2013 10:37

Anti-strijkstokbeleid bij liefdadigsheidsinstellingen is ook heel effectief gebleken :D

papsnoetn01
Forum-lid

papsnoetn01 03 nov 2013 10:58

amclassic-fan schreef:100 gram lichtere velgen hebben met 't versnellen in een vacuüm hetzelfde effect als 200 gram lozen uit je darmen...
Dat hou je anders ook niet lang vol, versnellen in een vacuüm :lol: Maar serieus, het massatraagheidsmoment heeft toch niets te maken met de luchtdruk waarin dit optreedt? Of heb ik een belangwekkende ontwikkeling in de fietsdynamica gemist? ;)

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 03 nov 2013 11:00

daniel1975 schreef:
kenny75 schreef:
als overal iets blijft plakken, geef ik het liever aan iemnd die het doet uit liefde voor zijn vak, dan aan de grote poenpakkers.
Het is toch logisch dat er overal marge blijft hangen? Een handelsketen bestaat toch niet uit liefdadigheidsinstellingen? Bij grote poenpakkers denk ik eerder aan banken en Shell trouwens.
De gedachte om de kleine ondernemer te ondersteunen is sympathiek te noemen.
Ik ben bang dat de wereld op termijn anders wel heel eenvormig wordt, om nog maar te zwijgen van afhankelijkheid van de consument en gebrek aan marktwerking bij ondernemingen.

Het wordt nu wel heel off-topic geloof ik ,en ben ik zelf mede debet aan. Daarom: handgespaakt!
Afbeelding

kenny75
Forum-lid

kenny75 03 nov 2013 13:26

loos schreef:
daniel1975 schreef:
kenny75 schreef:als overal iets blijft plakken, geef ik het liever aan iemnd die het doet uit liefde voor zijn vak, dan aan de grote poenpakkers.
De gedachte om de kleine ondernemer te ondersteunen is sympathiek te noemen.
Ik ben bang dat de wereld op termijn anders wel heel eenvormig wordt, om nog maar te zwijgen van afhankelijkheid van de consument en gebrek aan marktwerking bij ondernemingen.

Het wordt nu wel heel off-topic geloof ik ,en ben ik zelf mede debet aan. Daarom: handgespaakt!
inderdaad dat bedoel ik net: ook daarom handgespaakt.

kees0251
Forum-lid

kees0251 03 nov 2013 15:03

papsnoetn01 schreef:
amclassic-fan schreef:100 gram lichtere velgen hebben met 't versnellen in een vacuüm hetzelfde effect als 200 gram lozen uit je darmen...
Dat hou je anders ook niet lang vol, versnellen in een vacuüm :lol: Maar serieus, het massatraagheidsmoment heeft toch niets te maken met de luchtdruk waarin dit optreedt? Of heb ik een belangwekkende ontwikkeling in de fietsdynamica gemist? ;)
Wil je de versnelling zuiver op zich beschouwen, dan moet luchtweerstand daarbuiten blijven, dat wordt hier bedoeld.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2013 12:49

Precies, dus in de praktijk is het verschil nog aanzienlijk kleiner dan die 200 gram die ik noemde. Het beetje dat je harder gaat met lichtere velgen is erg klein. Het effect op het stuurgedrag van de fiets is veel groter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kees0251
Forum-lid

kees0251 04 nov 2013 12:57

Mijn ervaring van oudsher is dat een fiets met lichte velgen snel aanvoelt, met name bij aanzetten.
Dat effect is IMO veel groter dan het feitelijk meetbare voordeel....
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Plaats reactie