Alles over vakanties op én met de fiets

Toerversie Parijs-Roubaix, zondag 8 juni 2014

GriffonVulture
Forum-lid

GriffonVulture 06 jun 2014 22:21

Ik sta zondag ook aan de start van de 210 versie. Mijn eerste editie na in 2008 al een keer aan de 120 geproefd te hebben.
Weersverwachtingen veranderen dagelijks, vanmorgen was er letterlijk nog geen wolkje aan de lucht. Ik zie wel wat het wordt :)
Nog een paar vragen:
- Hoe is de technische bijstand onderweg? Ik fiets alleen en zonder volgwagen o.i.d. (niet via Le Champion) Heb je dikke pech als er onderweg wat gebeurt? En evt wat bij de stops verkrijgbaar? Zes jaar geleden 1 keer lek gereden, verder geen problemen dus kan het niet goed meer herinneren.
- Moet je per se 1 uur van te voren bij de bus aanwezig zijn snachts bij het Velodrome? (ik slaap in een hotel in Roubaix) Elk kwartiertje langer blijven liggen is meegenomen zo'n nacht, als ik überhaupt kan slapen.. ;)

Fiets is klaar en heb er erg veel zin in! Morgen rond 11:00 gaan we (2 fietsmaten rijden de 120) richting Frankrijk. Startnummer = 860

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 06 jun 2014 23:38

Op de posten zijn er wel mogelijkheden om malheur aan de fiets te verhelpen.

Succes!

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 08 jun 2014 17:49

Ik ben benieuwd hoe het is verlopen WalterG.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 09 jun 2014 12:26

Een kort verslag in foto's:

Afbeelding

Na een busreis van een kleine twee uur aangekomen in Bohain bij de inschrijving. Onderweg was het al gaan regenen en dat hield nog niet op...

Afbeelding

Om 5:45 uur gestart, zonder hesje en verlichting, de lucht leek wat te breken, maar het regende nog steeds.

Afbeelding

De eerste stroken waren vet van de modder, het beginstuk van de strook van Bernard Hinault stond zelfs onder water. Deze strook is grotendeels verscholen onder het gras.

Afbeelding

Een van de hoogtepunten was toch zeer zeker het beruchte Bos van Wallers. Ook deze keer de volledige strook gedaan, het was heel druk op de chickenrun...

Afbeelding

De strook van Wallers bij Pont Gibus, ook een pittige!

Afbeelding

Afbeelding

De strook van Mons-en-Pévele deden we tegengesteld aan de wedstrijdeditie.

Afbeelding

Door twee Vlaamse Schonen op de foto gezet bij de pavé du Moulin de Vertain.

Afbeelding

Standbeeld van Hennie Kuiper aan het eind van de strook van Hem.

Afbeelding

Een ander hoogtepunt van de dag: de douches.

Afbeelding

En één van de eerdere winnaars.

Ondanks de natte start een prima editie gereden. Ruim 218 kilometer, veel glibberen en glijden in het begin, later op de dag warm en gelukkig drogere stroken. Geen pech of lekke banden. Mooi debuut met deze Batavus, prima fiets!
Mijn doel gisteren was genieten en (jezelf en de fiets) heel houden.
Laatst gewijzigd door DeletedUser01 op 09 jun 2014 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 09 jun 2014 12:52

Leuk verslagje , WG. Die P-R ritten zien er altijd fraai uit!
Toch, als ik eens een stukje "hollande kasseien" onder de wielen heb, vergaat me de behoefte om dit zelf eens te gaan doen :oops:
Het is natuurlijk wèl een goede reden om er een fraaie klassieke stalen racer op na te (moeten) houden ;)

GriffonVulture
Forum-lid

GriffonVulture 09 jun 2014 13:28

Ik sluit me volledig aan bij Walter G. Een prima P-R gereden, smorgens glibberen en smiddags zwoegen in de hitte. 1 bidon en een deel van m'n pomp onderweg verloren en bijna mijn voorwiel die los trilde (dat was eng..) maar verder geen problemen. Ook geen lekke banden. Erg content met het volbrengen van mijn eerste volledige afstand! Uitgebreid verslag volgt later, nu eerst de fiets schoonmaken..

rudi assauer
Forum-lid

rudi assauer 09 jun 2014 19:54

Zat in een hotelletje op zo'n 16 km van de start. Dus ik had een mooie 40 minuten om warm te rijden. De zaterdag ervoor had ik mijn startbescheiden al opgehaald, zodoende kon ik direct vertrekken en dat deed ik. In het begin, het is een rustige aanloop, lekker achter mensen gehangen. Niet in de laatste plaats omdat ik geen flauw idee had waar ik heen moest. Overal naar pijlen gezocht maar ze nergens gezien. Pas na het eerste rustpunt kwam ik erachter dat de bewegwijzering op straat geverfd was. Dat wetende moet ik zeggen, perfect aangegeven deze tour.

Het had 's nachts geregend dus de eerste stroken lagen er modderig bij. Op die manier toch nog iets van het echte Parijs - Roubaix gevoel meegekregen. De eerste stroken liepen ook goed. Kon er met een redelijke snelheid overheen en ook al was het glibberig, behalve wat achterwielen die af en toe weggegleden, geen bijzonderheden.

De eerste rustpost was ook snel bereikt. Ben daar wel direct even bij de mecanicien langsgegaan. Mijn shifter was letterlijk los getrild, net als een remhoef. Mijn achterrem functioneerde sowieso niet meer, dus daar had hij een kleine 10 minuutjes voor nodig om het weer goed voor elkaar te krijgen.

Op weg naar het tweede rustpunt mijn eerste lekke band van de dag, een leegloper na een kasseistrook. Ik keek nog even achter me of er een volgauto was, maar ik waande me misschien wel in de profkoers, ik leefde in de realiteit. Bandje wisselen en weer op pad derhalve. Hier zat ook nog een pittige kasseiklim, dacht dat enkel redelijk vlakke stukken waren maar deze Côte de la rue Cailloux had toch stukken van 9 a 10%. Mooi klimmetje, zeker als je nog redelijk fris bent.

Het tweede rustpunt was in Arenberg en van daaruit was het direct het bos van Wallers in. Amai, die stratenmaker heeft na die weg niet nog een klus gekregen ben ik bang, wat een akelig stuk. Op dat punt vroeg ik mij ook af waarom 95% van de deelnemers meededen aan deze tocht. Ik was de enige die het volle bos op de steentjes heeft gereden, althans op het moment dat ik daar was. En dat was zeker geen pretje. Ik heb overigens elke strook op de rug gereden, zijkanten waren taboe, behalve om in te halen.

Vervolgens rij ik nog voor het derde rustpunt twee keer lek. Twee snakebits dit keer op de kasseistroken. De zon was ook nog eens volop gaan stralen waardoor het zweet me ook nog eens van mijn hoofd gutste tijdens het banden wisselen. Op dat moment had ik ook geen reserve binnenbanden meer dus kneep hem toch wel voor het vervolg. Pas bij het 3de rustpunt kon mijn vriendin me weer voorzien van nieuwe. Dat fietst toch niet met een fijn gevoel zo zonder reservebanden. Bij het derde rustpunt mijn banden maar wat harder opgepompt om meer lekke banden tegen te gaan ten koste van comfort, dat heb ik geweten...

Na het derde rustpunt kwam Mons-en-Pevele. Waarschijnlijk krijgt deze 5* mede vanwege zijn lengte, want ik vond hem redelijk te doen. Ik vond daarna ook aansluiting bij een groepje waardoor ik op een redelijke snelheid richting rustpunt 4 kon. De stroken die er iets netter bijlagen kon ik nog steeds goed aanvallen, daar haalde ik nog mensen in die in de kanten reden. De stroken die er slechter bij lagen waren een regelrechte hel. Ik weet dat je je handen losjes op je stuur moet leggen maar ze verkrampten steeds meer om de stuurbeugel heen.

Toen nog het laatste stuk, niet de meeste kilometers maar het lichtje was al wel langzaam uitgegaan. Carrefour was zwaar, maar nog te doen. Frisser had ik hem nog wel enigszins kunnen aanvallen, nu was het overleven. De 5* is terecht. Echter de laatste strook, die van Hem, vond ik nog zwaarder. Hij zal waarschijnlijk geen 5* krijgen omdat je daar asfalt in de binnenbochten hebt liggen en brede stroken ernaast waar je over heen gaat. Rij je echter zoals ik enkel over de kasseien dan is deze strook misschien wel 6* waard. Eenmaal achter de rug was het rustig op weg naar de wielerbaan, daar nog een rondje gesprint en vervolgens tevreden de betonnen douches in gegaan. Ik had het hokje van Jan Janssen.

Al met al een zeer goed georganiseerde tocht en een must-do om de profkoers te kunnen begrijpen. Als je weet hoe je armen door elkaar schudden tijdens zo'n strook dan stijgt je respect voor die renners ook. Nu ik het zelf ervaren heb verwacht ik ook wel grote verschillen in de tour-etappe.

Rond strook 2 a 3 dacht ik nog; dit gaan we vaker doen. Maar op het eind vond ik dit een mooie en niet te missen maar wel eenmalige beproeving.

Heb in totaal 234 km gefietst en ben 11,5 uur onderweg geweest met een netto rijtijd van een kleine 10 uur. 23,6 km/h gemiddelde (rijsnelheid).
Afbeelding

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 09 jun 2014 20:27

Mooie ervaringen om te lezen.

Chapeaux heren !

gazelle79
Forum-lid

Gebruikersavatar gazelle79 24 jun 2014 11:58

rudi assauer schreef:Zat in een hotelletje op zo'n 16 km van de start. Dus ik had een mooie 40 minuten om warm te rijden. De zaterdag ervoor had ik mijn startbescheiden al opgehaald, zodoende kon ik direct vertrekken en dat deed ik. In het begin, het is een rustige aanloop, lekker achter mensen gehangen. Niet in de laatste plaats omdat ik geen flauw idee had waar ik heen moest. Overal naar pijlen gezocht maar ze nergens gezien. Pas na het eerste rustpunt kwam ik erachter dat de bewegwijzering op straat geverfd was. Dat wetende moet ik zeggen, perfect aangegeven deze tour.

Het had 's nachts geregend dus de eerste stroken lagen er modderig bij. Op die manier toch nog iets van het echte Parijs - Roubaix gevoel meegekregen. De eerste stroken liepen ook goed. Kon er met een redelijke snelheid overheen en ook al was het glibberig, behalve wat achterwielen die af en toe weggegleden, geen bijzonderheden.

De eerste rustpost was ook snel bereikt. Ben daar wel direct even bij de mecanicien langsgegaan. Mijn shifter was letterlijk los getrild, net als een remhoef. Mijn achterrem functioneerde sowieso niet meer, dus daar had hij een kleine 10 minuutjes voor nodig om het weer goed voor elkaar te krijgen.

Op weg naar het tweede rustpunt mijn eerste lekke band van de dag, een leegloper na een kasseistrook. Ik keek nog even achter me of er een volgauto was, maar ik waande me misschien wel in de profkoers, ik leefde in de realiteit. Bandje wisselen en weer op pad derhalve. Hier zat ook nog een pittige kasseiklim, dacht dat enkel redelijk vlakke stukken waren maar deze Côte de la rue Cailloux had toch stukken van 9 a 10%. Mooi klimmetje, zeker als je nog redelijk fris bent.

Het tweede rustpunt was in Arenberg en van daaruit was het direct het bos van Wallers in. Amai, die stratenmaker heeft na die weg niet nog een klus gekregen ben ik bang, wat een akelig stuk. Op dat punt vroeg ik mij ook af waarom 95% van de deelnemers meededen aan deze tocht. Ik was de enige die het volle bos op de steentjes heeft gereden, althans op het moment dat ik daar was. En dat was zeker geen pretje. Ik heb overigens elke strook op de rug gereden, zijkanten waren taboe, behalve om in te halen.

Vervolgens rij ik nog voor het derde rustpunt twee keer lek. Twee snakebits dit keer op de kasseistroken. De zon was ook nog eens volop gaan stralen waardoor het zweet me ook nog eens van mijn hoofd gutste tijdens het banden wisselen. Op dat moment had ik ook geen reserve binnenbanden meer dus kneep hem toch wel voor het vervolg. Pas bij het 3de rustpunt kon mijn vriendin me weer voorzien van nieuwe. Dat fietst toch niet met een fijn gevoel zo zonder reservebanden. Bij het derde rustpunt mijn banden maar wat harder opgepompt om meer lekke banden tegen te gaan ten koste van comfort, dat heb ik geweten...

Na het derde rustpunt kwam Mons-en-Pevele. Waarschijnlijk krijgt deze 5* mede vanwege zijn lengte, want ik vond hem redelijk te doen. Ik vond daarna ook aansluiting bij een groepje waardoor ik op een redelijke snelheid richting rustpunt 4 kon. De stroken die er iets netter bijlagen kon ik nog steeds goed aanvallen, daar haalde ik nog mensen in die in de kanten reden. De stroken die er slechter bij lagen waren een regelrechte hel. Ik weet dat je je handen losjes op je stuur moet leggen maar ze verkrampten steeds meer om de stuurbeugel heen.

Toen nog het laatste stuk, niet de meeste kilometers maar het lichtje was al wel langzaam uitgegaan. Carrefour was zwaar, maar nog te doen. Frisser had ik hem nog wel enigszins kunnen aanvallen, nu was het overleven. De 5* is terecht. Echter de laatste strook, die van Hem, vond ik nog zwaarder. Hij zal waarschijnlijk geen 5* krijgen omdat je daar asfalt in de binnenbochten hebt liggen en brede stroken ernaast waar je over heen gaat. Rij je echter zoals ik enkel over de kasseien dan is deze strook misschien wel 6* waard. Eenmaal achter de rug was het rustig op weg naar de wielerbaan, daar nog een rondje gesprint en vervolgens tevreden de betonnen douches in gegaan. Ik had het hokje van Jan Janssen.

Al met al een zeer goed georganiseerde tocht en een must-do om de profkoers te kunnen begrijpen. Als je weet hoe je armen door elkaar schudden tijdens zo'n strook dan stijgt je respect voor die renners ook. Nu ik het zelf ervaren heb verwacht ik ook wel grote verschillen in de tour-etappe.

Rond strook 2 a 3 dacht ik nog; dit gaan we vaker doen. Maar op het eind vond ik dit een mooie en niet te missen maar wel eenmalige beproeving.

Heb in totaal 234 km gefietst en ben 11,5 uur onderweg geweest met een netto rijtijd van een kleine 10 uur. 23,6 km/h gemiddelde (rijsnelheid).
Leuk verslag Rudi en gefeliciteerd, je hebt nog bijna 2 jaar om van gedachten te veranderen....
Afbeelding

Plaats reactie