Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Monique van der Vorst

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 08 dec 2011 14:30

Das toch niks nieuws. Het niveau is slecht en als je binnen een jaar zou mee kunnen in get peleton is niet echt iets positiefs voor de sport....

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 dec 2011 16:32

Pffffft, ik vraag mij toch echt af hoeveel van de heren hier de gemiddelde elite-dame daadwerkelijk bij kunnen houden in een koers...... (en ja, van een enkele weet ik dat echt wel).
Tuurlijk heeft AMCF gelijk dat het bij de dames makkelijker is om bij de wereldtop te komen en dat het niveau duidelijk lager is dan bij de heren, maar dat wil nog niet zeggen dan een aantal posters hier zo minderwaardig over het dameswielrennen hoeft te doen?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 08 dec 2011 20:35

Ik heb het Vos gehad over het niveau in het dames wielrennen en ze zei dat heel veel meiden niet weten hoe het spelletje werkt doordat ze niet mee kunnen koersen. Dat is omdat ze boven hun niveau rijden. Dat is precies wat hier ook bedoelt wordt, een grote groep vrouwen in het dames peloton zou eigenlijk ergens anders moeten rijden. De top is klein bij de dames, maar het niveau van die top is gewoon okay, die kunnen rijden hoor.
Het is gewoon zonde dat er voor de vrouwen niets is waardoor het allemaal bij elkaar koerst. Waar Vos en ik ons afvroegen was wat we kunnne doen om het in de toekomst anders te hebben.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

jummeltje
Forum-lid

jummeltje 09 dec 2011 00:50

Daar is maar 1 manier voor. Meer dames aan het wielrennen.
Gelukkig heeft Rabo dat ook ingezien en maar vast de selectie in de breedte versterkt, hehe. :D
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 09 dec 2011 08:33

Deze discussie ontaard een beetje in het afreageren op het vrouwenwielrennen. Ik ben altijd van mening dat dat niet terecht is. Zo veel inzet als dat heren moeten doen om bij de a-amateurs mee te kunnen komen, moeten de dames ook minimaal doen om in het peleton mee te kunnen komen. Echter is de damesploeg dusdanig klein, dat in die ploeg ook de toppers mee moeten rijden. Dit wil niet zeggen dat de dames achterin het peleton de top bij kunnen houden. Daar komt toch wel dat extra stukje talent bij kijken, plus natuurlijk het mentale stukje wat ook zeer belangrijk is.

Om dus weer on topic te komen, Monique heeft duidelijk de inzet. Zeer duidelijk ook bezit zij de topsport mentaliteit. En of zij ook het wielertalent bezit zal over 2 jaar blijken, want haar spieren zullen komend jaar nog niet goed genoeg zijn voor de wereldtop.

skimons
Forum-lid

skimons 09 dec 2011 09:57

superrose schreef:Ik heb het Vos gehad over het niveau in het dames wielrennen en ze zei dat heel veel meiden niet weten hoe het spelletje werkt doordat ze niet mee kunnen koersen. Dat is omdat ze boven hun niveau rijden. Dat is precies wat hier ook bedoelt wordt, een grote groep vrouwen in het dames peloton zou eigenlijk ergens anders moeten rijden. De top is klein bij de dames, maar het niveau van die top is gewoon okay, die kunnen rijden hoor.
Het is gewoon zonde dat er voor de vrouwen niets is waardoor het allemaal bij elkaar koerst. Waar Vos en ik ons afvroegen was wat we kunnne doen om het in de toekomst anders te hebben.
zo hee.. volgende keer de spelling en grammatica even (laten) checken ;) ik moest een paar keer lezen voordat ik begreep dat wat er staat hout snijdt.
overigens wordt er denk ik niet gesuggereerd dat die dames bij de top niet kunnen rijden, maar dat de top in vergelijking met de mannen relatief snel (en makkelijker) te bereiken is. zie bijv marijn de vries. en dan wordt het voor types zoals monique vd vorst ook makkelijker.

er is meen ik wel een "A" en "B" niveau bij de vrouwen, maar nauwelijks wedstrijden voor alleen B-rijdsters. ook wel logisch gezien het geringe aantal dames met een licentie.

hopelijk stappen er meer vrouwen op de fiets, zodat meer wedstrijden voor beide categorieën mogelijk zijn

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 dec 2011 11:49

jummeltje schreef:Daar is maar 1 manier voor. Meer dames aan het wielrennen.
Gelukkig heeft Rabo dat ook ingezien en maar vast de selectie in de breedte versterkt, hehe. :D

hoe krijg je meer dames in t wielrennen?

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 09 dec 2011 12:19

Het is een beetje een kip-en-ei verhaal: als je weet dat je meteen op zo ongeveer elite niveau moet instappen dan denk ik dat dat een heleboel vrouwen afschrikt om met wedstrijden mee te gaan doen. En dus worden er weinig vrouwen-wedstrijden op lager niveau georganiseerd, want er doen zo weinig vrouwen mee...

Je ziet op het moment wel dat er steeds meer vrouwen op de racefiets stappen, maar of die ook wedstrijden gaan rijden?

skimons
Forum-lid

skimons 09 dec 2011 17:17

superrose schreef:
jummeltje schreef:Daar is maar 1 manier voor. Meer dames aan het wielrennen.

hoe krijg je meer dames in t wielrennen?
chocolade van de dopinglijst halen :)

skimons
Forum-lid

skimons 09 dec 2011 17:19

maar het lijkt me meer iets voor de knwu om een goede structuur neer te zetten, zodat de drempel verlaagd wordt. marianne vos (maar ook anderen) hebben hierover vast goede ideeën

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 dec 2011 18:56

skimons schreef:maar het lijkt me meer iets voor de knwu om een goede structuur neer te zetten, zodat de drempel verlaagd wordt. marianne vos (maar ook anderen) hebben hierover vast goede ideeën
Daar hadden we het precies over, er is een tijd een b klasse geweest, daar was geen animo voor, dat is vreemd.

Er stappen inderdaad steeds meer vrouwen op de fiets, maar koersen willen ze niet. Bij mijn club organiseerden we een dames wedstrijdje en de betere dames wilden niet meedoen want ze konden beter en de vrouwen die het nog nooit gedaan hadden durfden niet.... zucht

stokie
Forum-lid

stokie 09 dec 2011 19:18

Daarnaast hebben sponsoren ook helemaal geen 'zin' om te betalen voor dames-b, blijkt uit de praktijk.
Het is al lastig genoeg om tegenwoordig sponsoren te vinden voor de criteriums die nu verreden worden. Om dat ook nog de dames A en B te verdelen, dat gaat vaak gewoon niet.
Ik heb het ooit eens een keer gezien. Dat een dames B koers werd georganiseerd op sloten. Nou, daar deden dan 25 dames aan mee en dat was het.
Ik zie trouwens ook vaak criteriums voor dames waar gewoon heel weinig rensters voor inschrijven. Dan is het niveau minder hoog en dan komen ze nog niet opdagen. Dan rijden ze hun criteriums met 20 dames.
Ja, klassiekers voor dames B organiseren dat is dan weer heel wat anders.. die zijn er al amper voor Heren sportklasse/amateurs.

Plaats reactie