Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Het grote winterschoenen topic

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 jan 2014 15:58

Winterschoenen werken beter dan overschoenen, maar overschoenen voldoen voor 8 van de 10 fietsers ook. Ik zou met overschoenen beginnen, die kosten je de kop niet...

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 07 jan 2014 09:14

Ik heb na lang twijfelen winterschoenen gekocht (shimano mw-81). Overschoenen gingen vaak los, moest ze om de twee jaar vervangen (kapotte rits, kapotte neus) en was wat mij betreft te veel gedoe. Nu geïnvesteerd in schoenen en die bevallen prima. Waterdicht en lekker warm, al moet de echte winter nog beginnen, dat snap ik ook wel.
Michiel

bluv107
Forum-lid

bluv107 12 jan 2014 18:23

Vandaag ervaren dat mijn Northwave Fahrenheit-schoenen de eerste schoenen zijn waarmee ik - in combinatie met Sealskinz waterdichte wintersokken - geen koude voeten heb in tweeënhalf uur fietsen rond 5 graden celsius. Gekoppeld aan het draagcomfort is dit voor mij een superschoen!
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

stakie75
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar stakie75 12 jan 2014 18:57

Vandaag tijdens een MTB toertocht een man tegengekomen op "normale" mtb schoenen met blote voeten erin en een 3/4 broek aan. Temperatuur was -2. Benieuwd wanneer zo iemand met sokken en winterschoenen gaat rijden :shock:
Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023) Cube Nuroad Race (2025)

R1Phrankey
Forum-lid

R1Phrankey 12 jan 2014 18:59

Ik herken het: Ik rijd met Shimano winterschoenen, en heb koude voeten en mijn fietsmaatje rijdt op zomerschoenen zonder sokken.

Maar zoals hij zegt: Kou is emotie, en emotie kun je uitschakelen! :)
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

stakie75
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar stakie75 12 jan 2014 19:01

Ik rijd zelf met overschoenen en wintersokken en dat is meer dan genoeg voor mij, zelfs bij temperaturen onder -10, maar blote voeten brrrrrr
Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023) Cube Nuroad Race (2025)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 jan 2014 08:48

Yessss!!! Eindelijk gisteren voor het eerst de NW's eens kunnen gebruiken! We hadden gisteren een schitterende winter.

Maar wat zitten die dingen fijn zeg. Kreeg er gister wel beetje zweetvoeten in (nog niet koud genoeg dus buiten), maar erg comfortabele fietspantoffels.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Ro_Mo
Forum-lid

Gebruikersavatar Ro_Mo 13 jan 2014 22:07

Daniel, gisteren ook iets betere temperaturen voor de NW celcius arctic te proberen, zelfs enkel diep in het water gestaan. Geen probleem en inderdaad net pantoffels.

Robert

deijn
Forum-lid

Gebruikersavatar deijn 14 jan 2014 10:24

Ro_Mo schreef:zelfs enkel diep in het water gestaan. Geen probleem en inderdaad net pantoffels. Robert
Dan heb je volgens mij toch niet lang in het water gestaan, want in de onderkant zitten toch enkele gaten.

Ik gebruikt mij NW's al vanaf november erg prettig inderdaad en zeker geen koude voeten, afgelopen weekend het eerst met early winter sokken ipv dunne zomersokken.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 14 jan 2014 11:48

deijn schreef:
Ro_Mo schreef:zelfs enkel diep in het water gestaan. Geen probleem en inderdaad net pantoffels. Robert
Dan heb je volgens mij toch niet lang in het water gestaan, want in de onderkant zitten toch enkele gaten.
Aan de onderzijde van de schoen zitten inderdaad wat gaten , maar er zit een membraan tussen de zool en de binnenzijde van de schoen. Dit om te voorkomen dat je natte voeten krijgt. :D
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 14 jan 2014 18:21

havana schreef:Winterschoenen werken beter dan overschoenen, maar overschoenen voldoen voor 8 van de 10 fietsers ook. Ik zou met overschoenen beginnen, die kosten je de kop niet...
Ik moet voor m'n werk (fietskoerier) in weer en wind de weg op en heb niet snel koude voeten, behalve als ze nat worden. Heb wel dikke sokken en dikke neopreen overschoenen, maar 100% waterdicht is dat niet.

Zijn die Northwave Arctics waterdichter dan overschoenen?

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 14 jan 2014 23:57

tommeke14 schreef:Ik moet voor m'n werk (fietskoerier) in weer en wind de weg op en heb niet snel koude voeten, behalve als ze nat worden. Heb wel dikke sokken en dikke neopreen overschoenen, maar 100% waterdicht is dat niet.

Zijn die Northwave Arctics waterdichter dan overschoenen?
Als je in de flinke regen fietst kan het water wel via je been in je schoen lopen... Die kier zou je af moeten tapen als je echt in de regen wil gaan fietsen. Want de schoenen zijn zijn wel waterdicht tot de hoogte die ze zijn... Ondanks dat het water er in kan lopen krijg ik nooit koude voeten als er toch water in de schoenen is gelopen. Bij strandraces wil er weleens water in komen wanneer je door te diep water rijdt. En bij regenritjes op de racefiets, waarbij spray van mijn voorwiel tegen de onderbuis van mijn frame flink wat water in mijn schoenen gooit.

Aftapen is een oplossing, maar dat vind ik zo amateuristisch en vaak laat die Ducttape smerige lijmresten achter... Irriteer me wel aan natte voeten en het geklots in de schoen, maar koud worden m;n voeten niet echt. Zo vaak overkomt het mij ook niet, dus vind het prima... Ben nog steeds erg content met m'n Arctic Celsius. Eventueel zou je met regen nog dunne waterdichte overschoenen kunnen gebruiken, die strak om je been zitten waardoor er geen water in je schoen loopt.

Plaats reactie