gelukkig heb ik hier al enkele zinvolle reacties gelezen (waarvan akte hier onder) die me niet het gevoel geven dat ik een freak ben.
En hoeveel je nu tijdens 't fietsen moet eten hangt zeer sterk van je getraindheid af. Een goed getrainde renner rijdt 31 km/h ruim onder z'n D1 ondergrens, dus in z'n herstel zone. Dan wordt dus het grootste deel van de energie uit vetverbranding gehaald, dan hoef je dus ook niet veel te eten,
dat is dus in mijn geval zo (al noem ik me zelf nog niet echt getraind). Aan een hartslag rond de 140 krijg ik echt geen honger binnen 3 uur.
Is dat ook niet waarvoor een lange duurtraining is, om je lichaam te laten wennen aan een ander soort van energie verbranding.
het trainen op de nuchter maag kan een niet-getraind lichaam leren om meer vet te verbruiken dan suikers. Dus zo heel gek is het nog niet.
Tijdens inspanning verbrand je calorieen die je niet zou verbranden als je op de bank zou blijven zitten. Je moet die calorieen er ergens bijeten, om te voorkomen dat je afvalt. Dat kun je tijdens het fietsen of na het fietsen doen. Ik doe het liever tijdens het fietsen, want dan heb ik er ook nog iets aan.
Dat die caloriëen er ergens terug moeten bijkomen is zeker. Maar ik doe dit dus NA het fietsen en niet ervoor. Tijdens het fietsen drink ik wel sportdrank. Daar zitten ook suikers in welke voldoen in mijn energiebehoefte tijdens het fietsen.
hoeveel kcal verbrand je in 100km @ 31km/h VEEL VEEL meer als wat je binnen krijgt dmv een bakje yoghurt en een banaantje..
ff in het diepste van mijn fysica-herinneringen terug grijpen.
Hoeveel watt trappen we aan 31 gem in groep ?? 100/150 W ?? Stel nu 100 W om makkelijk te rekenen.
100 W = 100 J/s
duurrit = 3 uur = 10800 s
verbruikte energie = 100 J/s * 10800 s = 1080 kJ
1 gram suiker levert 17 kJ
1080 kJ = 1080/17 = 63.5 gram suiker (in de veronderstelling dat je al enkel suikers zou gebruiken.
Vandaar mijn reactie op de quote :
Doe regelmatig een tocht van 80/90 km en gebruik dan 2/2,5 liter isotone drink en een reepje of 2 van 55 gram en soms nog een gelletje.
Je hebt echt zoveel niet nodig hoor.
Het ongaat mij volledig wat je met zo weinig eten wilt bereiken.
@ AMC : ik wil er niet echt iets mee bereiken. Ik doe dit altijd al zo. Ik eet nooit speciaal voor een training en ook niet tijdens. Zelfs niet in een wedstrijd. In een wedstrijd probeer ik wel 60 gram koolhydraten / uur via het drinken binnen te werken (wat eigenlijk ook 'eten' is)