Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
materialist
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
materialist
15 jan 2011 15:51
fdegrove schreef:Hoi,
Materialist schreef:fdegrove schreef:Hoi,
En voor wie of wat hou je me eigenlijk?
Ciao,
Je mag mr Cervelo zelf zijn maar liever laat je het persoonlijke eruit.
Die 19watt verschil is onwaarschijnlijk veel.
http://www.cyclingforums.com/forum/thre ... rodynamics
Het oorspronkelijke artikel staat hier onderaan
http://velo-ideal.com/LA-VUELTA/2007_pa ... NENTAL.htm
At racing speeds zegt Gerard Vroomen, voorlopig hou ik het erop dat de niet wedstrijd fietsen beter af is met 25mm banden. De ontwikkeling van bijpassende bredere velgen is de moeite waard om te volgen
Die artikels zijn we wel bekend maar ik snap echt niet wat je bedoelt als je stelt dat het om "niet wedstrijd fietser" gaat.
Als het de bedoeling is om niet competitief te fietsen maakt het toch niks uit waarmee je rijdt?
Ik zie het dan ook niet gebeuren dat fabrikant plots velgen en banden van 25mm op de markt gaan brengen.
Als Vroomen zegt "at racing speeds" dan hebben we het al snel over 40 a 50 km/u.
Bij die snelheden met een voorband van 25mm breed gaan rijden heeft alleen maar zin als de wegen waarop je gaat rijden dat verrechtvaardigen.
Voor wedstrijdgebruik of naar believen recreatief gebruik, kan je wel een goed compromis vinden door het combineren van banden met verschillende breedtes.
Mocht men in die richting meer onderzoek gaan doen dan schaar ik me daar wel graag achter.
Ciao,
Het gelijk krijgen is blijkbaar belangrijker dan het gelijk hebben. Het gelijk krijgen probeer je met retorische spitsvondigheden en weglaten van feiten waar je blijkbaar van op de hoogte bent.
Iedereen die zelf niet boven de 40 rijdt kan beter op 25mm banden rijden. In het peloton boven de 40 hou je het langer vol. Alleen wanneer je het zelf kan (boven 40km en vasthouden) ben je met een smallere voorband beter af.
Ik ben er klaar mee
Do kin der mar druk mei weze
-
roadster
- Forum-lid
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43
roadster
15 jan 2011 21:23
Materialist schreef:
Iedereen die zelf niet boven de 40 rijdt kan beter op 25mm banden rijden. In het peloton boven de 40 hou je het langer vol. Alleen wanneer je het zelf kan (boven 40km en vasthouden) ben je met een smallere voorband beter af.
Ik ben er klaar mee
Omdat bredere banden/velgen op lagere spanning kunnen (zonder hogere rolweerstand) is het te verwachten dat bij veel bochten/nat weer binnenkort veel wedstrijdrijders op 25 mm gaan rijden. Immers bij lagere bandenspanning neemt het wegvastheid aanmerkelijk toe en de bredere velgen geven ook nog eens extra goede wegligging.
Dit was het originele intervieuw met Vroomen, incl mooie materiaal fotoos:
http://www.bikeradar.com/news/article/c ... gium-25190
Overigens zijn draadbanden beter dan tubes is nu bewezen door TOUR maar hoge carbonvelgen hebben meestal geen velgranden voor draadbanden omdat dat in carbon lastig te realiseren is, vandaar dat Vroomen tubes gebruikt.
Kortom: vergeet voor weggebruik de tubes maar, en vergeet 23mm banden.
Binnenkort komt Conti met een 25mm 4000 S las ik ergens, dat doen ze niet zomaar !!!
Kzie net de 25 mm Conti er reeds is:
http://www.conti-online.com/generator/w ... 0S_de.html
Roadster
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
15 jan 2011 22:36
Kan je niet op een normale manier discusieren? Al die caps lock stukken zijn nergens goed voor, we kunnen lezen en als je echt iets wilt benadrukken kan de gewoon met bold.
Wat je ook al aangegeven is dat je veel te snel conclusies aan het trekken bent. Alles wat Tour bijv schrijft moet je meestal met een aantal korreltjes zout nemen. Volgens Tour ben je zo'n beetje je leven aan 't wagen als je met volledig carbon velgen de bergen in gaat... Tubes hebben gewoon voordelen, de velgen kunnen lichter gemaakt worden, bij lek rijden is 't veiliger. Een tube blijft namelijk altijd om de velg heen liggen, omdat die gelijmd is. Een vouwband vliegt er zonder veel moeite af in 't geval van een klapband. Tubes hebben ook nadelen, een binnenbandje past een stuk beter in je achterzak dan een tube. Bij lek rijden is het meer gedoe. Maar goed als je een auto achter je hebt rijden is dat nadeel helemaal geen probleem en daarom rijdt 't volledige profpeleton gewoon op tubes.
25 mm banden zijn al jaren gewoon leverbaar, de grote webshops hebben ze allemaal. De keus is alleen een stuk minder dan in 23 mm en ze zijn vaak ietsje duurder. 25 mm is echt helemaal niets nieuws. De oude GP 3000 was er ook al gewoon in 25 mm (ook in 21 trouwens). De beste bandmaat hangt gewoon van een heel aantal factoren af, bijv je gewicht, de snelheid waarmee je rijdt, de ondergrond, hoeveel comfort je wilt, enz...
En als aerodynamica getallen in Watts worden gegeven dan is 't geschreven voor de pleps en kan je er eigenlijk weinig mee. Alles valt en staat namelijk met de angle of attack. En dus moet je gewoon op een heel aantal hoeken meten en de drag in grammen opgeven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
15 jan 2011 22:43
En dan nog de spaken die korter worden bij een hogere velg. Als je van een DT R1.1 (20.8 mm) naar een DT R1.2 (30 mm) gaat dan worden de spaken in een radiaal gespaakt voorwiel (makkelijkst om mee te rekenen) 4 mm korter of 1,4%. Het voorwiel met een 1.1 velg heeft minimaal 28 spaken, de 1.2 20 spaken. 8 spaken minder zorgt voor 29% minder stijfheid (bij een zelfde velg). Beide percentages maken dus wel duidelijk dat Litespeed niet belachelijk gemaakt had hoeven te worden, die kortere spaken zijn echt niet de reden dat je met minder spaken af kunt in een wiel met een hogere velg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
ruud_k
- Forum-lid
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51
ruud_k
15 jan 2011 22:44
Leuk topic, aardige conclusies, veel emoties
Maar eea hangt idd van veel factoren af !
Hoewel ik ook wel denk dat zoals eerder werd geconcludeerd, onder de 40km p/u maakt het voor de gemiddelde recreant niets uit. En is 25mm misschien wel een heerlijke maat ook qua comfort.
Iedereen die een beetje mountainbiked weet ook dat breder sneller is. Zo zal dat met racen ook zijn.
Met een bepaald optimum voor de breedte..., en wil je toch nog een beetje aero.., dan kies je voor het beste uit beide werelden 24mm :p
-
fdegrove
- Forum-lid
- Berichten: 2991
- Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33
fdegrove
16 jan 2011 01:49
Hoi,
Amclassic-fan schreef:En dan nog de spaken die korter worden bij een hogere velg. Als je van een DT R1.1 (20.8 mm) naar een DT R1.2 (30 mm) gaat dan worden de spaken in een radiaal gespaakt voorwiel (makkelijkst om mee te rekenen) 4 mm korter of 1,4%. Het voorwiel met een 1.1 velg heeft minimaal 28 spaken, de 1.2 20 spaken. 8 spaken minder zorgt voor 29% minder stijfheid (bij een zelfde velg). Beide percentages maken dus wel duidelijk dat Litespeed niet belachelijk gemaakt had hoeven te worden, die kortere spaken zijn echt niet de reden dat je met minder spaken af kunt in een wiel met een hogere velg.
Wil je nog eens goed overlezen wat je schrijft?
A.u.b. zeg, niemand heeft geprobeerd Litespeed belachelijk te maken maar als sommigen blijven hameren om de wereld op zijn kop te zetten en alle logica overboord blijven gooien, wat moet je dan besluiten?
Er is in de hele discussie gewoon niks, maar dan ook niks dat in de juiste contekst is beoordeeld.
Alle goede bedoelingen ten spijt.
Beschamend.
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...
-
fdegrove
- Forum-lid
- Berichten: 2991
- Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33
fdegrove
16 jan 2011 02:00
Hoi,
Ruud< schreef:Leuk topic, aardige conclusies, veel emoties
Maar eea hangt idd van veel factoren af !
Hoewel ik ook wel denk dat zoals eerder werd geconcludeerd, onder de 40km p/u maakt het voor de gemiddelde recreant niets uit. En is 25mm misschien wel een heerlijke maat ook qua comfort.
Iedereen die een beetje mountainbiked weet ook dat breder sneller is. Zo zal dat met racen ook zijn.
Met een bepaald optimum voor de breedte..., en wil je toch nog een beetje aero.., dan kies je voor het beste uit beide werelden 24mm :p
Net als een hond die zijn eigen staart achterna zit.
Je wil banden met lagere rolweerstand dus de makkelijkste keuze is dan bredere banden waarmee je dan sneller rijdt dus sneller tegen de muur van de luchtweerstand aanbotst?
Wat je in werkelijk wil zijn banden met en lagere rolweerstand, lagere luchtweerstand en ook nog goed lekbestendigheid.
Dat verhaal vertel ik hier al enkele jaren lang.
Je kan net zo goed in de woestijn gaan prediken....
It ain't exactly rocket science or is it?
Tot over enkele jaartjes,
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...
-
litespeed
- Forum-lid
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32
litespeed
16 jan 2011 17:02
fdegrove schreef:A.u.b. zeg, niemand heeft geprobeerd Litespeed belachelijk te maken maar als sommigen blijven hameren om de wereld op zijn kop te zetten en alle logica overboord blijven gooien, wat moet je dan besluiten?
Er is in de hele discussie gewoon niks, maar dan ook niks dat in de juiste contekst is beoordeeld.
Alle goede bedoelingen ten spijt.
Beschamend.
Vanuit jouw perspectief is dat wellicht het geval, maar uit jouw reacties blijkt geenszins dat je überhaupt begrijpt welk puntje ik aansneed. Dat kan komen omdat ik het niet duidelijk genoeg heb geschreven of het heeft te maken met jouw niveau van kennis van mechanica/krachtenleer.
Wat ik vreemd vind, is dat jij er geen milliseconde rekening mee lijkt te houden dat het dat laatste weleens zou kunnen zijn. Na ook je eerste postings in dit topic is enige terughoudendheid toch wel op z'n plaats, lijkt mij. Onderhoudend is het uiteraard wel.