Frigo schreef:Vandaag, 12 januari, was de fotoshoot van de RIH voor Fiets. Om 12.30 uur arriveerde de RIH en ik bij het Sanoma-kantoor in Amsterdam-Zuidoost, waar ik werd ontvangen door redactielid Wouter Lazet. Gelijk gingen we naar de fotostudio waar ik hartelijk werd begroet door Fiets-fotograaf Edwin Haan en redacteur Menno Grootjans. Na een kop koffie en het gebruikelijke geouwehoer over fietsen, begon Edwin de RIH professioneel te installeren voor de shoot; ventieltjes op de grond, ketting op het buitenblad,crancks horizontaal (rechterpedaal naar voren).
Intussen liet Menno mij de Fiets-werkplaats zien. Naast allerlei gereedschap en dozen met rem- en derailleurkabels, stonden hier ook alle testfietsen opgesteld en rekken vol met kleding, helmen en schoenen.
Toen Edwin klaar was met installeren en uitlichten werd de RIH vakkundig in allerlei standen gefotografeerd. Binnen no time stond alles op de plaat, je kon duidelijk zien dat deze mannen dit vaker doen, de routine droop er vanaf.
Menno had mij telefonisch vooraf gevraagd of ik ook mijn l'Eroica outfit mee wilde nemen om buiten op locatie (vertel niet waar, embargo:D ) ook nog wat actiefoto's te maken. Gelukkig was het weer hiervoor een stuk beter dan de afgelopen weken; geen vorst, een waterig zonnetje en een temperatuur van rond de 5 graden maar wel een gure wind. Wel zo prettig want zo'n fotosessie voor Fiets, bestaat meer uit wachten en opname beoordelen, dan uit fietsen. Degenen die denken dat de heren van Fiets een luizenleven hebben en fietsen op de meest mooie locaties kan ik hierbij uit de droom helpen; het is gewoon serieus en hard werken voor die gasten. Bij deze temperatuur lag fotograaf Edwin bijvoorbeeld languit op de grond om een en ander op de plaat te zetten. Menno vertelde dat ze circa drie x per jaar een shoot hebben buiten Nederland, waarbij er foto's worden gemaakt voor meerdere artikelen en nummers (MG: "we blijven zuinige Hollanders" ). Het aantal afgelegde meters voor een actiefoto bedraagt b.v. soms niet meer als 50 meter !!
Na een paar uur stond alles erop en gingen we terug naar het warme Sanoma-gebouw, waar we met een kop koffie weer op temperatuur kwamen. Edwin pakte snel z'n spullen om direct weer naar een volgende shoot te gaan, business as usual! Al met al was het een hele leuke en best bijzondere ervaring. Het resultaat valt waarschijnlijk in het Maart- of Aprilnummer van Fiets te bewonderen.
Volle bak met de RIH!