Pagina 9 van 11
Geplaatst: 26 jan 2009 15:32
door seger
Maar dan train je niet op vermogen maar alsnog op je hartslag. Je meet alleen je vermogen om je vooruitgang te meten.
Geplaatst: 26 jan 2009 16:10
door ericpeters
Nee, dat zou wel kunnen maar dat doe je niet als je een vermogensmeter hebt, je traint dan ook op vermogen. Het vermogen omslagpunt wordt weliswaar gedurende het seizoen verhoogd door training maar is, behalve dat, eigenlijk heel constant en onafhankelijk van omgevingsfactoren. Hartslag omslagpunt kan daglelijks zowel op als neer gaan.
Maar goed daar zijn de meningen wel over verdeeld.
Ik heb een aantal posts geleden verwezen naar Sporttracks in combinatie met GPX2Power track plug in. Hiermee kun je aan de hand van een hele hoop parameters naderhand je powergrafiek (benaderd) zien waardoor je je voortgang zou kunnen meten zonder powermeter (je hebt dan wel GPS nodig, Telefoon of Garmin). Niet zo nauwkeurig als een power meter maar vele nauwkeuriger als je zou verwachten en gratis. Ik zal later wel eens wat plaatjes laten zien.
Compleet off topic: ik zit dit te typen terwijl Ron Wood van de Rolling Stones 4 meter verderop zit in dezelfde vliegveld Lounge.
Geplaatst: 26 jan 2009 17:51
door hansdarmstrong
Kun je de link ivm deze software doorgeven? Via google niet gevonden. Ik zou de Nokia versie kunnen gebruiken.
Geplaatst: 26 jan 2009 18:21
door 53x11
Lees nu voor het eerst dit topic, en vind de posts over vermogensmeting vs hartslag meter bijzonder interessant. Volgens mij gaat de discussie met name over of je:
(a) het beste kan trainen op een bepaalde relatieve belasting (je hartslag is dan bijvoorbeeld richtlijn; de 'vorm van de dag' bepaalt dan gedeeltelijk de absolute belasting)
(b) het beste kan trainen op een bepaalde absolute belasting (met geleverd mechanisch vermogen bijvoorbeeld als richtlijn; de 'vorm van de dag' bepaalt dan gedeeltelijk de relatieve belasting)
Het ideaal is denk ik een combi van beiden. Eén van de moeilijkste dingen voor een trainer/coach (vond ik althans) is om te bepalen wanneer je vermoeidheidssignalen moet negeren om vast te houden aan een bepaalde absolute belasting (b) of juist moet afwijken van een bepaalde absolute belasting omdat de training anders te zwaar of juist te licht wordt (a). Dit goed kunnen is wat iemand tot een goede trainer maakt IMO.
Geplaatst: 26 jan 2009 19:25
door daveke
Er is momenteel ook zo'n topic gaande op WW. Starnut pent daar een aantal heel aardige zaken neer over het verschil tussen het trainen op HR en Vermogen.
Ik quote even..
I did a 24 MTB race a few years back with an SRM on the bike. My avg HR for the first 12 was 154 and the last 12 was 174 but my power output was the same. I was very tired.............. Had I been riding via RPE or HRM I would have slowed down when in reality I didn't need to.
Het fenomeen cardiac drift, uitgelegd via google: The tendency for heart rate to rise gradually throughout a workout due to dehydration and rising temperature within the muscles.
En dit is dus exact wat ik zelf ook merk bij mijn trainingen op vermogen. Als ik dus op hartslag zo trainen, trainde ik bij lange na niet goed genoeg. Er wordt ook veel gezegd over trainen op gevoel, Rating of Perceived Exertion (RPE). Ik ga voor de gein eens mijn PT afplakken en op gevoel rijden. Ik zeg nu al dat ik 90% zeker ben van mijn zaak dat ik tijdens een herstelrit te snel zal rijden dan goed is, en in een interval te langzaam zal rijden dan goed is. En daarmee heb je ook precies het nut van de vermogensmeter te pakken. Je kan er in doordraven, maar de nummertjes hebben gelijk, zo lang je de gegevens maar regelmatig controleert (testen, maximaaltesten, lactaattesten enz..). Wat dat betreft, Armstrong is natuurlijk geen mens, maar een machine, en het is gewoon makkelijker om terug te komen op een niveau waar je al eens ooit gepresteerd hebt, dan om op een compleet nieuw niveau te raken. Ik zal zelf denk ik nooit in een week tijd 25 watt op omslag bijboeken. Hartslag is naast vermogen een extra indicator, als ik nu echt te lage hartslagen zou halen in wat normaal gezien trainingen zouden zijn op omslagpunt wordt het tijd om dat punt weer eens opnieuw te laten bepalen.
Geplaatst: 26 jan 2009 19:52
door c40campy
Ik train altijd op een bepaalde belasting. De hartslag is alleen van belang wanneer die 5 of meer slagen boven 'normaal' is. Dan moet ik rusten en niet fietsen. Ook gebruik ik de hartslag om te bepalen wanneer ik weer een nieuwe interval kan beginnen.
Over het algemeen is de hartslag lager aan het begin van een bepaalde belasting en gaat geleidelijk aan omhoog. Hartslag is dus geen juiste indicatie van de inspanning. Hartslag omslagpunt betekent voor mij ook niet veel meer. Wat wel veel betekent is de grafieken die de trainingen van de laatste 2 maanden laten zien: bij hetzelfde vermogen is de hartslag omlaag gegaan: progressie. Dan is het tijd voor een test om je nieuwe omslagpunt (FTP) en trainings zones te bepalen.
Geplaatst: 26 jan 2009 20:17
door rezne
Maar als je hartslag stijgt, de zogenaamde 'cardiac drift' dan is het toch een feit dat je lichaam het zwaarder heeft dan aan het begin de training? Als je je dan laat leiden door je powermeter, en dus een gelijk blijft draaien, dan belast je je lichaam toch zwaarder dan aan het begin van de training? Ergo: je traint intensiever dan je zou willen (hoewel je benen niet meer vermogen leveren) ......
Of sla ik de plank nu helemaal mis

Geplaatst: 26 jan 2009 20:43
door amclassic-fan
Is het niet wat vreemd dat Starnut juist 's nachts een hartslag had die op begon te lopen? Over cardiac drift is nog niet zoveel bekend, maar er zijn wel een aantal oorzaken. 1 ervan is het niet kwijt kunnen van lichaamswarmte. Deze kan je makkelijk zelf uittesten, ga op de Tacx fietsen met een constant tempo terwijl je geen luchtstroom over je hebt en voila op een gegeven moment begint je hartslag behoorlijk te stijgen. Hoogte kan ook leiden tot cardiac drift, maar dat lijkt me in dit geval ook wat onwaarschijnlijk gezien dat een 24 uurs race altijd een kwestie van rondjes rijden is. Dus dan blijft er maar 1 logische oorzaak over: vocht te kort. Dat klinkt toch niet zo gek, na 12 uur mtb'en te weinig vocht hebben lijkt me een goede oorzaak.
Door het feit dat hij waarschijnlijk te weinig gedronken heeft concludeert hij dat een hartslagmeter een slechte indicatie is...
@Daveke, hoe je te snel kan rijden tijdens een herstelrit ontgaat mij volledig. Ik hoor wel meer mensen die er neiging toe hebben. Maar bij is 't gewoon een kwestie van handjes op 't stuur, klein verzet steken en lekker peddelen zolang ik m'n benen maar niet voel. 25 gemiddeld is hard zat
@C40Campy, ik zou juist meer letten op een hartslag die te laag is. Dat komt veel vaker voor. Vermoeid van de training een dag eerder en je hartslag is zo 10-15 slagen lager. Ik heb geleerd dat bijv stress ook energie kost en dat je niet moet proberen te doen alsof er niets aan de hand is en je gewone training af te werken. Die vermogensmeter zegt niets vreemds als je lichaam niet echt wil, terwijl op die hartslagmeter verontrustende waarde soms te zien zijn.
Dat ze bij Saris hard roepen dat een hartslagmeter ouderwets is vind ik een beetje jammer. Ze stoppen toch ook niets voor niets bij de vermogensmeter gewoon een hartslagmeter in?
Geplaatst: 26 jan 2009 21:26
door c40campy
Am-C:"Door het feit dat hij waarschijnlijk te weinig gedronken heeft concludeert hij dat een hartslagmeter een slechte indicatie is..."
Vermogen is een indicatie van inspanning. Hartslag geeft een indicatie van ... wat? Stress, vochtverlies, etc kunnen de hartslag beinvloeden. De vraag is dan natuurlijk of je bij vochtverlies langzamer moet gaan trainen (om hartslag binnen grenzen te houden) of op hetzelfde vermogen blijft, ondanks dat je hartslag omhoog gaat. Ik ga voor het laatste.
Bij stress gaat Am-C langzamer fietsen, ik niet. Ik denk dat ik me beter voel na afloop.
Ik denk dat fietsers hartslag te veel koppelen aan inspanningen op de fiets, maar aangezien het door veel andere factoren beinvloed wordt, is het geen goede indicate van inspanning.
Geplaatst: 26 jan 2009 21:35
door litespeed
[quote="c40campy"]Bij stress gaat Am-C langzamer fietsen, ik niet. Ik denk dat ik me beter voel na afloop.[/quote]
Qua voldoening tussen de oren wellicht. Jij bent op weg naar een burn-out. AM_C niet... Stress, ziek zijn, etc zijn niet te negeren als je iets wilt opbouwen lijkt mij.
Geplaatst: 26 jan 2009 21:40
door amclassic-fan
Stress kost je lichaam gewoon energie. Net zo goed als dat je niet 40 uur per week kunt werken en dan nog eens 25 uur per week kunt trainen (op vaste basis).
Maar goed volgens mij hebben we ook verschillende definities van trainen, ik denk aan 20 uur per week, terwijl anderen de helft al veel vinden.
Als je veel wilt trainen kan je daar geen kopzorgen naast hebben, want dan wil dat gewoon niet meer. Dat soort dingen kan je wel gewoon gaan negeren en stug doorgaan, maar dan komt vroeg of laat vanzelf de afrekening.
Geplaatst: 26 jan 2009 22:52
door c40campy
[quote="c40campy"]Ik train altijd op een bepaalde belasting. De hartslag is alleen van belang wanneer die 5 of meer slagen boven 'normaal' is. Dan moet ik rusten en niet fietsen. Ook gebruik ik de hartslag om te bepalen wanneer ik weer een nieuwe interval kan beginnen.
[/quote]
He, dat schreef ik, maar waarschijnlijk niet gelezen door AmC en Litespeed, de kapteinen op het land. Het is jammer dat mensen die geen ervaring met vermogensmeting hebben de disucssie verprutsen voor diegenen die er wel in geinteresseerd zijn.