Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

wielerboeken

eelcoz

eelcoz 13 jan 2012 07:00

Van havana heb ik een stapeltje boeken overgenomen en ik ben gelijk maar begonnen in 'Renner willen worden' van Karl Vannieuwkerke. Tot nu toe zo'n 5 hoofdstukken gelezen, maar vind het een geweldig boek. De manier waarop hij beschrijft hoe hij zich voorbereid op zijn eerste wielerkoers ooit is prachtig. Ook mooi om te lezen hoe maniakaal hij op een bepaald moment met training bezig is: 's ochtends om kwart over 8 vertrekken voor een duurrit en 's avonds om kwart over 7 weer thuiskomen (297 km verder), hoewel ik me hier en daar wel afvraag of al die monstertrainingen nog wel zinvol zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2012 08:37

In het boek neemt Karl meer dan eens adviezen aan van (zeer) oudgedienden. Logischerwijs krijg je dan goed bedoelde, maar verouderde adviezen. Die monstertraining is daar een voorbeeld van. Maar er wordt hem bijvoorbeeld ook wijsgemaakt dat je vegetariër moet worden om een topper te worden, wat natuurlijk aperte onzin is (al zal AC dat beamen ;) ). Ook op de trainingsmethodiek en bijvoorbeeld de verzetten (39x23 in het hooggebergte) valt nog wel het e.e.a. af te dingen. Andere voorbeelden zijn het gebruik van broekenvet en het rijden met zijde tubes (zelfs fdegrove rijdt niet met zijde tubes).

Dit doet niets af aan het feit dat het een bijzonder prettig boek is, dat leest als een trein. Ik heb het in één lange ruk uitgelezen.

dario
Forum-lid
Berichten: 3859
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 24 apr 2012 12:03

Dit boek kwam geloof ik nog niet ter sprake op deze site: http://www.borgerhoff-lamberigts.be/boe ... ertruitjes" onclick="window.open(this.href);return false;
Een overzicht van 50 jaar koers in 100 historische wielertruitjes (Bianchi, Mercier, Brooklyn, Molteni: ze staan er allemaal in): kijkplezier gegarandeerd!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

dario
Forum-lid
Berichten: 3859
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 29 apr 2012 10:14

Geen echt fietsboek, dit, maar toch... Monoloog van iemand die het gewoon werd in zichzelf te praten door Dimitri Verhulst, het (gefictionaliseerde) relaas van het Senegalese hoertje bij wie de 'Vlaamse Icarus' Frank Vandenbroucke zijn tragische laatste uren doorbracht; zie recensie:
http://www.cobra.be/cm/cobra/boek/boek- ... /1.1088041
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 29 apr 2012 18:06

Leuke tip. Het bestaan was mij ontgaan.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 02 mei 2012 09:42

Gister Kop in de wind van Wilfried de Jong gekocht, Nu al uit... Mooie, ietwat surrealistische verhalen. Overstijgt wat mij betreft het genre "wielerboek", had van mij eens zo dik mogen zijn. Aanrader.

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 19 mei 2012 08:09

nr071 schreef:Gister Kop in de wind van Wilfried de Jong gekocht, Nu al uit... Mooie, ietwat surrealistische verhalen. Overstijgt wat mij betreft het genre "wielerboek", had van mij eens zo dik mogen zijn. Aanrader.

Is inderdaad een geinig boek met fietsavonturen, leest snel uit inderdaad.

Heb nu in de tour van Nando Boers besteld, hoop dat hij snel binnenkomt want zit weer lekker in mn lees ritme.

Iemand nog tips van boeken uit 2012?
Zijn er bijvoorbeeld al recensies van het tour boek van Michael Boogerd?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Danman1980
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2012 15:04

Danman1980 19 mei 2012 09:29

Volgende week neemt een vriend van mij dan eindelijk een kopie van "Boyracer" mee uit Engeland, het boek van Mark Cavendish. Ben hier in Nederland al tijden naar op zoek geweest, maar kon deze alleen 2de hands vinden.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 19 mei 2012 13:05

Niet Amazon geprobeerd? Die heeft het gewoon. Ik ga daar binnenkort eens Slaying the Badger bestellen (over de tweestrijd Hinault / Lemond in 1986).

Ik heb gister het nieuwe tijdschrift Soigneur gekocht. Ziet er fraai uit. Mooie reportages.

dario
Forum-lid
Berichten: 3859
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 21 jul 2012 10:18

[géén reclame, want ik ben geheel niet belanghebbend; wèl iets dat me de interessant genoeg leek om met het forum te delen:]
Net zelf gekocht: Etappe een nieuw, mooi verzorgd wieler(geschiedenis)magazine, uitgegeven door het Wielermuseum in Roeselare. Beetje vergelijkbaar met De Muur: ook meer gericht op lectuur dan op nieuws, en ook een boekje om te bewaren, al was het maar om de fraaie vormgeving en de vele historische foto's (maar - anders dan de Muur - wel meer reportage dan schrijvelarij). Focus ligt weliswaar op de Belgische wielerhistorie, maar hoedanook een fijne aanwinst voor al wie tuk is op het wielrennen uit lang vervlogen tijden.
Eerste nummer ziet er alvast zo uit:

Afbeelding
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6342
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 jul 2012 11:52

Mooie cover. Dat museum moet ik nog eens bezoeken. Leuk combineren met een rondje Heuvelland (Kemmel etc). Wel jammer dat je er geen foto's mag maken maar deze etappe #1 ga ik eens tot mij nemen.

eelcoz

eelcoz 29 jul 2012 21:48

edit
Laatst gewijzigd door eelcoz op 06 sep 2012 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie