Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 aug 2023 18:31

scottpch schreef: 15 aug 2023 16:52 Je hebt een SUV gehuurd en geen terreinwagen, dus veel beperkter kwa vaardigheden onverhard....
Die Toyota Landcruiser was de betere optie geweest, zo'n Tucson is leuk voor op de weg maar als terreinwagen ongeschikt.
Alle hulpmiddelen die je genoemd hebt, hebben nieuwe auto's tegenwoordig, het prettige is dat je veel ervan kunt uitschakelen!
Om aan de Euro Ncap voorwaarden te voldoen en een zo hoog mogelijk cijfer/sterren te halen, horen die hulpmiddelen erbij....
Ik had een "medium sized 4x4" gehuurd en deze beauty van het verhuurbedrijf toegewezen gekregen.
Landcruiser stond bovenaan het lijstje, maar 7000 euro voor 3 weken rondrijden vond ik iets te gek..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 aug 2023 20:51

En deze! 5k?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 aug 2023 21:10

3500 km gereden met de Almera Tino, grotendeels met vouwwagen erachter, inclusief een paar avonturen over strade bianche. Geen krimp gegeven en super comfortabel gebleken. Op de terugweg was de vrouw wat ziekjes en zonder het te merken 550km aan één stuk gereden.
Vanwege alle opbergvakjes e.d, uitneembare stoelen (middelste stoel eruit om plaats te maken voor het hondenkussen), een ideale reisauto voor ons.

Het zou zomaar eens kunnen dat hij mag blijven. Blijkbaar is dit éénvan de laatste Nissans zonder Renault techniek (pre facelift model)

Niet eens een piepje als je je gordel vergeet trouwens.
Campagnolo Ultra Dork

leon1
Forum-lid

leon1 15 aug 2023 22:31

Klinkt goed! Dus begrijp ik het goed dat je die Tino hebt gekocht en er vrijwel meteen mee op vakantie bent gegaan? Dat zou ik wel stoer vinden. Persoonlijk zou ik eerst wel een maand mee in de buurt mee willen rijden om een beetje 'feel'te krijgen voor een auto.
Ride bikes, not tanks!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 aug 2023 22:40

daniel1975 schreef: 15 aug 2023 20:51 En deze! 5k?
De helft van de Landcruiser...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 15 aug 2023 23:24

Je hebt ‘m bijna gekocht dus :mrgreen:

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 aug 2023 15:45

leon1 schreef: 15 aug 2023 22:31 Klinkt goed! Dus begrijp ik het goed dat je die Tino hebt gekocht en er vrijwel meteen mee op vakantie bent gegaan? Dat zou ik wel stoer vinden. Persoonlijk zou ik eerst wel een maand mee in de buurt mee willen rijden om een beetje 'feel'te krijgen voor een auto.
Na 100km weet ik het wel en met een tweedehands auto kun je altijd wat krijgen. (Met een nieuwe ook maar is het buiten de tijd die je eraan kwijt bent niet jouw probleem).
Campagnolo Ultra Dork

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 16 aug 2023 15:56

Hahaha ja zo is het Ernie. En zo deed ik het ook al jaren. Maar de moed om voor een vakantie even een tweedehandsje aan te schaffen is me toch wat in de schoenen geschoven na wat negatieve ervaringen hiermee!!

Mooi dat je dit nogsteeds doet 👍🏼💪🏻
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 16 aug 2023 16:26

Maar dat waren Citroëns ;)
(glapje)

Ik heb een mogelijk wat domme vraag over auto's.
Mijn vader rijdt in een Citroën C3 van ongeveer 10 a 12 jaar oud met 90k op de teller. Wanneer ik er in rij vertelt hij me continu dat ik eerder moet overschakelen, anders gaat hij olie zuipen. Natuurlijk rijdt hij zelf net zo, hij rijdt nog in de 2, terwijl het dashboard aangeeft dat hij al naar de 4 over kan schakelen (bij een heel laag toerental al).
Nu had ik begrepen dat zeker dit model wel eens jong olie kan gaan zuipen.

Maar ik had iets anders opgemerkt...
De auto heeft een ongelooflijke rotkoppeling. Het pedaal heeft een lange slag en ergens halverwege koppelt hij plotseling aan. Dat is nooit goed af te stemmen met het gaspedaal en er is dan ook vrijwel altijd een schok in de snelheid. Of ik nu rij of hij rijdt zelf.
Kan het zijn dat de zuigers, zuigerveren en cilinderwanden mogelijk extra slijtage hiervan krijgen, met bijbehorend olieverbruik? Het is echt niet gewoon afremmen op de motor (bij het opschakelen), je schudt gewoon alle kanten op.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 16 aug 2023 17:24

Ja het voorheen aangeduide “nieuwe rijden. “

Niet aan meedoen met zo’n C torretje! Gewoon lekker doortrekken!!!
1) je rijdt zuiniger (qua onderhoud)
2) je rijdt lekkerder
3) je rijdt storingsvrij

Dus lekker doortrekken in het rode gedeelte van de toerenteller en de motor brandt fijn schoon, je rijdt schokvrij en storingen vrij! En je bespaart veel op onderhoud.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 16 aug 2023 21:49

Wel nadat je de motorolie eerst tot bedrijfstemperatuur hebt warmgereden… en dus daar niet het koelwater lampje voor gebruiken…

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 16 aug 2023 21:53

Zo te lezen is de bediening van de koppeling van de C3 hydraulisch bediend. Je zou het systeem kunnen ontluchten. Mocht dat niet helpen, kan het zijn dat je de koppelingcilinders moet vervangen. Daar ga ik er vanuit dat de koppelingsplaat zelf niet is versleten.

Plaats reactie