Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2011

stokie
Forum-lid

stokie 24 jul 2011 14:22

Hoogerland reed dus echt iedere dag kansloos rond na de val. Iedere dag gelost of in de chasse patat en daarna gelost worden. Die val liet duidelijk sporen na. Alleen in nederland wordt daar een hype van gemaakt, maar echt goed vond ik hem niet, komt natuurlijk ook door de impact van de val, want beter wordt je daar zeker niet van
Je vergelijkt Mollema met Anquetil, schaam je. Wat een belachelijk vergelijk.
21e plek op 33 minuten? is dat nou zo'n top prestatie? Die man heeft 3 weken lang buiten het zicht van de camera gereden. In Frankrijk, Italie of duitsland hebben ze echt nooit naar Ruijgh gekeken hoor.
Rabobank heeft de meeste dagen meegezeten nadat ze van plan veranderde. Dat het slechts 1 etappe opleverde is ook een kwestie van weinig geluk.
Wat Hoogerland deed was vooral overhyped en meer spectaculair dan kwalitatief sterk.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 24 jul 2011 14:23

marconi schreef:
timo2.0 schreef:De Italianen hebben dit jaar geen enkele etappe gewonnen. Ook een waardeloos wielerland?
Op dit moment is het geen topland meer. Maar er zitten nog wel Italianen bij de eerste 20! Basso en Cunego doen het relatief nog redelijk goed.
Hahahaha, en vorig jaar stond er géén Italiaan in de top 10 en wel een Nederlander. Als je maar heel selectief resultaten gebruikt kun je alles bewijzen. In 1999 wonnen de Nederlanders geen enkele etappe. Wat een kutland hè? In 2000 wonnen "we" er vier. WOW! Een wielernatie staat op!! Damn, een jaar later maar eentje. Vals alarm! In 2010 winnen de Fransen vier etappes, in 2011 op de laatste nipper nog net eentje. Vorig jaar wonnen de Belgen niets, in 2009 ook niet, in 2008 op de nipper de laatste etappe, in 2007 twee, in 2006 niets. Dus als Nederlanders volgend jaar weer een paar ritten pakken is het weer Hosanna!!; het Nederlandse wielrennen is weer terug! Man man man wat leven we allemaal naar de waan van de dag.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

cliors
Forum-lid

Gebruikersavatar cliors 24 jul 2011 14:24

@marconi, ik vraag me af of jij die val van Gesink wel hebt gezien? en weet jij ook wat het inhoud als je hele rug en bekken gekneusd, geschaafd, bont&blauw zijn ?
Dit heeft echt enorm veel effect op de kracht die je kan zetten....(misschien anatomie eens openslaan)
Ik snap dat je teleurgesteld bent maar ik denk dat Gesink dat nog veel meer is.
Bedenk eens dat hij hier een heel jaar naar toeleeft en vervolgens van zijn fiets stuitert omdat Brakjovic (schijnbaar zonder aanwijsbare oorzaak) onderuit gaat.
Om er de dagen daarna achter te komen dat je door deze val nog maar op 60% zit omdat je rug blessure meer kracht simpel weg niet toelaat.....
Dat hij dan ook even het koppie laat hangen is niet zo gek, het is ook maar een mens.
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 jul 2011 14:30

@ superrose"]

marconi schreef:
amclassic-fan schreef:Die 1 na laastste zin word ik echt niet goed van, Hollandse gezeur. Krijg bijna neiging om 't topic van vorig jaar terug te zoeken en eens te zien wat je daar schreef toen Gesink 6e werd (en Menchov 3e). Lekker makkelijk dit soort scorebord journalistiek op 't moment dat 't net wat minder gaat. Zijn verdomd weinig landen die dan wel coureurs van niveau hebben...
Toon mij dan eens aan in welk klassement de Rabo ploeg enigszins gescored heeft ipv niet goed te worden van de naakte waarheid! Jij wordt altijd pissig als er terechte kritiek is op een Nederlandse ploeg. Het is samen met 1 andere ploeg de duurste ploeg van alle deelnemende ploegen( 15 miljoen ) en ze rijden nog geen deuk in een pakje boter. De tijd van v Est, Wagtmans,Nolten, Janssen, Zoetemelk, Theunissen , Rooks, Breukink , E.Dekker e.d. coureurs ligt ver achter ons . Er worden hier veel amateurkoersjes gereden maar zelfs de toppers die dan prof worden stellen internationaal weinig voor. Ik had wel het e.e.a. verwacht op de Alpe d Huez maar ook daar was weinig Rabo te zien.
Als ik ene Marianne Vos, een NEDERLANDSE (!) prijs om haar prestaties dan ben jij het die dat zo hoognodig moet kleineren. Als ik terechte kritiek heb op de Rabo ploeg dan word je er niet goed van. Je houdt er maar een zeer vreemde mening op na. Goede prestaties kleineren en slechte prestaties goedpraten.Waar zijn de Nederlandse klimmers ? De spurters ? De tijdrijders ? Ooit voorin het klassement gezien?
En ja, als Gesink of wie dan ook een klinkende prestatie neerzet dan zal ik die niet afkraken zoals jij wel deed met Vos !
Ik heb wel veel waardering voor een kleine ploeg met weinig geld zoals Vacansoleil. Die liet ondanks hun beperkte rennersarsenaal tenminste nog eens wat zien.
Kijk eens welke landen/coureurs de div. jerseys hebben gewonnen en hoe het klassement eruit ziet. Daaruit kan je concluderen dat er in andere landen wél coureurs van internationaal niveau zijn.
Noorwegen met nog geen 5 miljoen inwoners en Luxemburg !Vergeet Belgie niet!
Met alleen rondjes om de kerk word je geen goede coureur. Het was gewoon ongelofelijk te horen dat, ik meen Rob Ruijgh, ( V S ) voor het eerst in zijn leven een echte col zag ! Dat hoorde ik jaren geleden ook uit de mond van een Rabo renner. Het is voor mij onbegrijpelijk dat een Nederlandse renner die de Tour de France gaat rijden nog nooit een echte col is opgereden. Misschien dat de Rabo ploeg dit nu wel doet, maar m.i. onvoldoende gezien de resultaten.
Dit voorjaar domineerde Rabo.
Domineerde ? Als dit zo is dan hebben ze te vroeg gepiekt!
Maarten werd derde bij Roubaix.
Wanneer was de laatste Nederlander 1ste ?
In de Giro speelde Rabo renners een prachtige rol
Ja, maar die zaten niet in de TdF !

Vorig jaar reed gesink top tien in de tour.
Dat was prachtig en dan verwacht je dit jaar eennog beter resultaat!

Je kan een ploeg als Vacansoleil niet vergelijken met een ploeg als Rabo. De blauwe mannen rijden voor de eerste keer mee, geen van hun renners ging voor het klassement en daarom kunnen ze lekker los gaan. Rabo kwam met een missie die ze duidelijk uitspraken. Het nadeel daarvan is dat er verwachtingen zijn en die kunnen mee of tegen vallen. Ze zijn tegen gevallen, net als de missie van o.a. Omega Pharma Lotto, De Shack, Contador en Astana. Gek genoeg hoor ik daar niemand over, terwijl zij door dezelfde reden ook een mindere tour dan verwacht hebben gereden.
Ja, en als die dan tegen vallen dan mag je hier je teleurstelling of kritiek niet uiten! Dan schop je tegen het zere been. Maar dat was niet het enige. Beantwoord liever mijn vragen omtrent die klassementen eens.Wat hebben Nederlandse coureurs de laatste , pakweg 10-12 jaar nu gewonnen in de TdF ? Welke truien? Welke klassementen ? Hoeveel etappe overwinningen? Hoeveel tijdritten? Landen als Luxemburg en Noorwegen met kleine inwonertallen presteren veel beter. Er is toch hier geen gebrek aan wielrenners maar internationaal stellen die weinig voor.

Ik lach me rot om toeschouwers die denken te weten hoe de Raboploeg zou moeten werken, vooral die toeshouwers die in hun hele leven geen koers gereden hebben.
Ik lach mij rot om mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben omdat ze wat rondjes om de kerk rijden.
Die zelfde toeschouwers staan namelijk in de rij om een consumenten versie van een trui te kopen als zo'n ploeg wel scoort. Dezelfde mensen staan in de rij voor een bidonnetje van zo'n renner en zullen in het topic over een gespotte prof trots vertellen dat ze een stukje met Gesink op mochten fietsen.
Weer een veronderstelling die nergens op slaat. Ik wil b.v. persé geen teamjersey hebben en zal nooit achter een bidonnetje rennen .

Allez, wielerfans, u zakt door het ijs met uw dubbele moraal. ;)

Steun je renners in plaats van ze af te vallen.

Het lijkt me een ondankbare taak om sportman in Nederland te zijn en inderdaad ik heb ook zin om het tourtopic van vorig jaar te lezen waarin jullie Gesink de hemel in prezen.
Steun en positieve kritiek moet je verdienen. Verder zou jij eens moeten beseffen dat kritiek ook positief kan werken. Als er zelden een goede Nederlandse renner opduikt die internationaal ook goed presteert zoals vroeger wel het geval was dan is er iets mis met de opleiding of het soort koersen die verreden worden.
Ik was enthousiast over de prestaties van Marianne Vos maar dat werd door AmClassic Fan weer gekleineerd. Nu vraag ik je !
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 jul 2011 14:35

cliors schreef:@marconi, ik vraag me af of jij die val van Gesink wel hebt gezien? en weet jij ook wat het inhoud als je hele rug en bekken gekneusd, geschaafd, bont&blauw zijn ?
Dit heeft echt enorm veel effect op de kracht die je kan zetten....(misschien anatomie eens openslaan)
Ik snap dat je teleurgesteld bent maar ik denk dat Gesink dat nog veel meer is.
Bedenk eens dat hij hier een heel jaar naar toeleeft en vervolgens van zijn fiets stuitert omdat Brakjovic (schijnbaar zonder aanwijsbare oorzaak) onderuit gaat.
Om er de dagen daarna achter te komen dat je door deze val nog maar op 60% zit omdat je rug blessure meer kracht simpel weg niet toelaat.....
Dat hij dan ook even het koppie laat hangen is niet zo gek, het is ook maar een mens.
Ik heb iedere etappe gezien! Ook die val van Gesink. Ik zeg ook niet dat Gesink er schuld aan heeft dat hij ver beneden peil presteert maar ik blijf twijfelen aan de algehele conditie van Gesink voor de TdF begon. Hierin verschillen wij van mening.

simen
Forum-lid

simen 24 jul 2011 14:38

Er wordt te hard en onrechtvaardig geoordeeld over Gesink.
Iemand die zo mager en afgetraint is als hem en dusdanig hard op het asfalt stuitert beschadigt ongetwijfelt zijn geraamte.
Dat zijn geen vleeswonden en dus zie je er niets van ,waardoor het lijkt mee te vallen.
Vervolgens verbergt hij de schade zo goed mogelijk om zijn uitgangspositie tov de anderen niet teveel in gevaar te brengen.(Spelen dat het wel meevalt)
Maar met bijna gekraakte botten valt natuurlijk niet echt goed te presteren.
Die moeten herstellen en doen bij iedere beweging pijn.
Nog afgezien van de pijn voor en na de wedstrijd.
Dat gaat 24 uur per dag door bij iedere beweging,ja zelfs bij normaal ademhalen.
Eens je ribben of rug goed gekneust weet je wat dat betekend.

En daarnaast,hoeveel renners grote talenten vaak ,doen er jaren over in deze koers goed te presteren.
Soms worden ze wel 6 x tweede voor het winnen eens lukt.
Zij is ook tegen

pinarello
Forum-lid

pinarello 24 jul 2011 14:44

simen schreef:Er wordt te hard en onrechtvaardig geoordeeld over Gesink.
Iemand die zo mager en afgetraint is als hem en dusdanig hard op het asfalt stuitert beschadigt ongetwijfelt zijn geraamte.
Dat zijn geen vleeswonden en dus zie je er niets van ,waardoor het lijkt mee te vallen.
Vervolgens verbergt hij de schade zo goed mogelijk om zijn uitgangspositie tov de anderen niet teveel in gevaar te brengen.(Spelen dat het wel meevalt)
Maar met bijna gekraakte botten valt natuurlijk niet echt goed te presteren.
Die moeten herstellen en doen bij iedere beweging pijn.
Nog afgezien van de pijn voor en na de wedstrijd.
Dat gaat 24 uur per dag door bij iedere beweging,ja zelfs bij normaal ademhalen.
Eens je ribben of rug goed gekneust weet je wat dat betekend.
Volgens mij zijn vrijwel alle renners afgetraind dus lijkt me dat niet zo'n goed argument ;)

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 jul 2011 14:44

@ timo2.0"]
De Italianen hebben dit jaar geen enkele etappe gewonnen. Ook een waardeloos wielerland?
Op dit moment is het geen topland meer. Maar er zitten nog wel Italianen bij de eerste 20! Basso en Cunego doen het relatief nog redelijk goed.
Hahahaha, en vorig jaar stond er géén Italiaan in de top 10 en wel een Nederlander. Als je maar heel selectief resultaten gebruikt kun je alles bewijzen. In 1999 wonnen de Nederlanders geen enkele etappe. Wat een kutland hè? In 2000 wonnen "we" er vier. WOW! Een wielernatie staat op!! Damn, een jaar later maar eentje. Vals alarm! In 2010 winnen de Fransen vier etappes, in 2011 op de laatste nipper nog net eentje. Vorig jaar wonnen de Belgen niets, in 2009 ook niet, in 2008 op de nipper de laatste etappe, in 2007 twee, in 2006 niets. Dus als Nederlanders volgend jaar weer een paar ritten pakken is het weer Hosanna!!; het Nederlandse wielrennen is weer terug! Man man man wat leven we allemaal naar de waan van de dag.
Italianen rijden ook meestal alleen de Giro. Dan laten ze de TdF schieten en dan rijden er coureurs van de 2de garnituur. Ook zij hebben geen mannen zoals Coppi en Bartali meer.
Begin eerst nu eens met een opsomming van de klassementen en truien die de Nederlanders de afgelopen 10 jaar in de TdF hebben behaald. Voor de gele trui moet je terug naar Breukink. En geef dan ook even aan welke klassiekers de Nederlanders gewonnen hebben. Ik wacht ........................

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 24 jul 2011 14:48

stokie schreef:Rabobank heeft de meeste dagen meegezeten nadat ze van plan veranderde. Dat het slechts 1 etappe opleverde is ook een kwestie van weinig geluk.
Precies, als je ziet hoe hard Boom gefietst heeft om twee kilometer voor de streep te stranden door toedoen van de sprintersploegen, als je ziet hoe Terpstra drie kilometer voor de streep precies het zelfde overkwam. Leuk hoor die aanvalslust, maar het levert helemaal niets op. Terpstra heeft zelfs aangegeven dat dit z'n laatste Tour is omdat in zijn ogen alleen sprinters en klimmers hier iets te zoeken hebben.

1e etappe: groep met Westra is kansloos, massasprint
2e etappe: keurige tijdrit van de raboploeg, vacansoleil bakt er niet veel van
3e etappe: groep met Terpstra is kansloos, massasprint
4e etappe: groep met Hoogerland is kansloos, massasprint
5e etappe: massasprint (Gesink valt hard)
6e etappe: groep met Hoogerland en Westra is kansloos, massasprint
7e etappe: massasprint
8e etappe: vluchter redt het
9e etappe: vluchter redt het (Hoogerland valt hard)
10e etappe: massasprint
11e etappe: groep met Boom redt het niet, massasprint
12e etappe:
13e etappe: vluchter redt het (Hushovd)
14e etappe:
15e etappe: groep met Terpstra redt het niet, massasprint
16e etappe:
17e etappe: vlucht redt het, Mollema wordt 2e
18e etappe:
19e etappe:
20e etappe:
21e etappe:massasprint (neem ik alvast aan)

21 etappes, tien (!!!) massasprints, een ploegentijdrit en een individuele tijdrit. Dan blijven er verdomd weinig etappes over waarin een Nederlander überhaupt had kunnen winnen. De paar ritten waarin de vluchtgroep het wel redde zaten ze niet mee maar ik heb er een hard hoofd in dat een Nederlander het verschil had kunnen maken met Hushovd, Schleck of Sammy Sanchez. Blijft over dat het jammer is dat ze niet mee zaten in juist de vluchten die het gered hebben: Hoogerland viel toen Sanchez won, verder moet je vooral geluk hebben met de tombola van welke groep uiteindelijk weg weet te komen en welke het wel of niet redt. Waarom redden Rui Costa en Hushovd het wel en Boom en Terpstra het niet? Dat is echt niet alleen omdat het Nederlandse wielrennen zoveel minder is dan het Portugese of het Noorse.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 24 jul 2011 14:52

marconi schreef:Begin eerst nu eens met een opsomming van de klassementen en truien die de Nederlanders de afgelopen 10 jaar in de TdF hebben behaald. Voor de gele trui moet je terug naar Breukink. En geef dan ook even aan welke klassiekers de Nederlanders gewonnen hebben. Ik wacht ........................
Lees je überhaupt wat ik schrijf??? Ik zal mijzelf dan maar even citeren dan?
timo2.0 schreef:
marconi schreef: WK kampioenen? al 26 jaar niet meer
TdF etappe overwinningen?al 6 jaar niet meer
Gele trui in de TdF ?..... al 22 jaar niet meer
Eindklassementen: Groene trui ?..... Bolletjes trui?..... Jongeren trui ?..... [b[respectievelijk al 23, 22 en 19 jaar niet meer[/b]
Ploegenklassement eind overwinningen?........hebben Nederlanders nooit interesse in gehad
Top tien einklassering in de TdF : ....
Nederlanders rijden niet alleen in Nederlandse ploegen en al helemaal niet alleen in de Raboploeg. Dus waarom ligt jouw focus dan op het "falen" van die ploeg? Het lijkt mij eerder dat het "verval" van het Nederlandse wielrennen samenvalt met de mondialisering van de sport. Fantastisch hoor, de jaren van Post en Raas, maar in die tijd was het wielrennen een Vlaams, Frans, Spaans, Italiaans, Nederlands onderonsje. Daar kunnen we nostalgisch naar terugkijken en mijmeren bij de vele Nederlandse overwinningen, maar de realiteit van de dag is dat we het afleggen tegen Britten (5x), Noren (4x), Australiërs, Amerikanen, een Portugees, een Duitser en een Luxemburger. Wat doen de traditionele wielerlanden dit jaar? Spanje 2x, Frankrijk 1x, Vlaanderen (in de wielerwereld een land) 1x en de Italianen niets. Nicky Terpstra bracht het goed onder woorden: als je niet kan sprinten en niet kan klimmen heb je hier niets meer te zoeken. Nederlandse sprinters zijn zeldzaam in het internationale geweld, Nederlandse klimmers zijn dat ondanks een pak talent ook. Waar waren de Nederlanders decennia lang goed in? Meegaan in een vlucht en dan winnen. En laten succesvolle ontsnappingen nu juist iets zijn dat definitief verleden tijd lijkt te behoren.

Dat je van Hoogerland hebt genoten schetst in feite hoe treurig het gesteld is. Wat heeft hij gedaan? Niets gewonnen, zelfs niet in de buurt geweest van een overwinning, alleen een beetje meespringen in kansloze ontsnappingen cq in de kiem gesmoorde pogingen op touw zetten, punten sprokkelen voor een trui en afhaken als de echte punten worden vergeven, en dat was het. Daarvoor krijg je tegenwoordig een huldiging in je woonplaats (net als voor meefietsen naar een 21ste plaats in de eindstand, zo blijkt uit de reactie van de gemeente Valkenburg op de prestaties van Ruijg).

Je ziet iets glinsteren bij Kruijswijk. Wat dapper van je. Mollema reed zijn eeste tour, werd ziek, herstelde enigszins, werd nog tweede in een etappe en wordt als dank door jou niet eens meer als talent genoemd. Bah, ik kan wel raden wat Kruijswijk straks van jou over zich heen krijgt na zijn eerste tour mocht die een tikkeltje beneden jouw hooggespannen, op de jaren zeventig gebaseerde verwachtingen uitkomen. Het beste wat Kruijswijk in de Tour van 2012 kan doen is een paar keer als een blinde demarreren waar het geen zin heeft en voor het oog van de camera vallen. Dan is hij een tourheld. Maar wel voor het oog van de camera en met veel dramatiek, gewoon met 70 km/uur tegen het asfalt smakken en je rug blesseren is niet genoeg, dan ben je immers een watje die een excuus zoekt.

dc
Forum-lid

dc 24 jul 2011 14:54

marconi schreef:
timo2.0 schreef:De Italianen hebben dit jaar geen enkele etappe gewonnen. Ook een waardeloos wielerland?
LMAO

Wat val je door de mand man.. 2010 is een ver verleden voor je ;)

eerst ram je op Rabo, maar ja, beetje lastig als je ziet dat Rabo absoluut top was in de laatste jaren, dus nu spin je maar dat Rabo=Nederlandse renners. Maar dat werkt uiteraard alleen als je naar deze TdF kijkt, want tja, feiten daar kan je duidelijk niet mee overweg :mrgreen:

Als je gaat kijken naar de jaren tachtig is er nog veel in te halen, maar als je in plaats daarvan kijkt naar de jaren 1991-2007 zijn we nu veel en veel concurerender in het ronde werk. Dat je dingen gaat negeren maakt niet uit hor, de klasseringen laten zien dat je gewoon uit je nek lult.

Zoals altijd zijn feiten het beste wapen tegen dit soort onzin.

Doei :)

dc
Forum-lid

dc 24 jul 2011 15:00

marconi schreef: Ik verwachtte van Mollema toch wel dat hij beter zou presteren in de bergetappes. Debutant ? OK, Jaques Anquetil was 23 toen hij de TdF won in 1957. Zo zijn er meerderen die op jonge leeftijd al goed in de TdF presteerden. Maar als je niet beter bent dan kan het natuurlijk niet. Ik kraak Mollema helemaal niet hard af! Dat maak jij ervan.
Wat ben jij toch een vreselijke nederlandse klap-supporter.

Hij wordt ziek en wordt toch nog tweede in een prachtige etappe.. en jij snijdt hem de strot af als talent... :o

God verbiedde dat Marianne ooit een slecht jaar krijgt, want jouw slagersmes ligt al geslepen klaar... :?

Ps. Kruijswijk gaat waarschijnlijk de eerste jaren geen rondes pakken, dat is namelijk "best wel lastig". Ik zou dus alvast maar begin om hem af te branden, scheelt je straks weer werk. :roll:

Gesloten