Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 17 okt 2014 12:14

Wat doen jullie, buiten verlichting voor en achter, aan zichtbaarheid tijdens de ww ritjes tijdens de wintermaanden? Het zijn natuurlijk de lange en donkere dagen.

Je ziet veel van die fluo kleding, is dat wat?
Of reflectoren? Wat is nou een must have?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 17 okt 2014 12:48

Wat jij veilig vindt. (en natuurlijk wat je naaste vindt)
Ikzelf doe niet aan flou-kleding maar heb wel een vast voor- en achterlicht gemonteerd welke ik constant laat branden.
Daarnaast heb ik onderop mijn rugzak nog een rood lampje wat ik laat knipperen om wat extra op te vallen.

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 17 okt 2014 13:04

Theo V schreef:Wat jij veilig vindt. (en natuurlijk wat je naaste vindt)
Ikzelf doe niet aan flou-kleding maar heb wel een vast voor- en achterlicht gemonteerd welke ik constant laat branden.
Daarnaast heb ik onderop mijn rugzak nog een rood lampje wat ik laat knipperen om wat extra op te vallen.
Als het aan mijn naaste ligt dan ga ik als kermisattractie naar buiten als het donker is :lol:
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 17 okt 2014 13:06

Delen van mijn kleding en tas hebben een reflecterend streepje. Daarnaast doe ik als ik echt in het donker fiets vaak een reflecterend bandje of 2 (strookje van 2 cm welke je met klittenband vast kan zetten) om bijvoorbeeld mijn been / tas.
Afbeelding

NoChain
Forum-lid

NoChain 17 okt 2014 13:32

Buiten een goed voor - en achterlicht heb ik een fluo overtrek voor over men rugzak te doen http://www.rad.eu/nl/c/p/32847-wowow-ba ... o-geel.htm en een resem spaakreflectoren http://www.rose.nl/artikel/3m-sekuclip- ... aid:547456

martijnm
Forum-lid

martijnm 17 okt 2014 15:11

Ik ben van mening dat je zichtbaarheid vooral afhangt van goede verlichting.. De meeste kleding die ik 's winters aan heb is zwart of donker.
Ik denk altijd: ik ga toch ook geen fluoriserende auto kopen? zwarte auto's zie je ook prima aankomen in het donker.
Dus... ik rij altijd met 2 achterlichten.. ms wat overdreven, maar als er dan een mee stopt heb ik er nog steeds eentje :) En voorop zo'n lampje die je op drukkere stukken maar niet om de sterkste stand zet omdat je anders de tegenliggers zo verblindt :)
Natuurlijk zit hier en daar ook wel wat reflectie, zeker op winterkleding is dat vaak zo, en ook mijn overschoenen hebben mooie reflectiestreepjes..

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 17 okt 2014 15:13

Ik heb reflective tape gekocht en in passende stukjes geknipt. 4 stukjes op alle kanten van de velgen. Valt niet op bij daglicht wat ik mooier vind dan dat spul op de banden.

wido
Forum-lid

Gebruikersavatar wido 20 okt 2014 19:13

Ik rij dagelijks 50 km woon-werk. Waarvan, als de "r" in de maand is, een groot deel in het donker.
Kleding: zoveel mogelijk wit of fluo.
Helm: wit en binnenkort fluo.
Verlichting: uiteraard goede voor- en achterverlichting. Daarnaast heb ik een extra (knipperend) lampje vanaf het stuur dat op mijzelf gericht is. Ik hoop en denk dat vooral dit mijzelf extra zichtbaar maakt in het donker.
Voor de rest blijft het toch echt voornamelijk zelf HEEL erg goed opletten als je in het donker harder dan 20kmpu rijdt..... In de ochtend rond zes uur schijnen verkeersregels voor auto's niet te gelden :-( . Stoplichten worden door automobilisten genegeerd, uit/in-rijden van zijwegen kan gewoon zonder op het doorgaande fietspad (met voorrang) te letten en ook eenrichtingsverkeer geldt niet voor auto's als het donker is..............
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

flexodder
Forum-lid

Gebruikersavatar flexodder 21 okt 2014 08:41

Vanmiddag terug naar huis wordt weer een feest als je de voorspellingen mag geloven.
Vanochtend met name wind mee gehad dus we kunnen onze lol op straks.

Lekker toch?
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 21 okt 2014 09:21

flexodder schreef:Vanmiddag terug naar huis wordt weer een feest als je de voorspellingen mag geloven.
Vanochtend met name wind mee gehad dus we kunnen onze lol op straks.
Ik heb het andersom, 's middags 25 km oostwaarts. Daarom had ik vandaag graag willen fietsen. Helaas door oppas (komt pas om 8:15) en een verjaardag vanmiddag te weinig tijd om te fietsen. Anders een dikke PR terug.

Hier een gedetaillerde watersport windvoorspelling:
Verwachting voor dinsdag 21 oktober
Verwachting: di 21 okt 07.00
-
Waarschuwing windstoten:
- voor WF uit boven land tot max 30-35 Kts, aan Noordzeekust 40 Kts
- tijdens buien KF-passage aan zee 45-55 Kts, boven land 40 Kts
- na KF-passage mn tijdens bui aan zee 45-50 Kts, boven land 35-40 Kts
-
Een actieve Randstoring trekt met een krachtige W´lijke straalstroom richting W-Europa. In de storing zijn restanten van de TC Gonzalez ingebed die vorige week nog een bedreiging vormde voor het Caribisch gebied. Begin middag trekt een actief koufront van W naar O over ons land. Dit gaat gepaard met 2 windsprongen: ZZW naar ZW (warmtefront in N’lijk deel land) en ZW naar WNW (koufront).
Op nadering van de storing sterke toename van de ZZW’lijke wind. De wind is vooral boven land sterk vlagerig. Eind ochtend bereikt het WF de NW-kust en ruimt de wind daar naar ZW. Begin middag bereikt het actief KF de W-kust en trekt met hoge snelheid over het land. Op het KF zijn er felle buien en treden zware windstoten op. Eind middag komen we in polaire lucht terecht en ruimte de stroming naar WNW. De kans is vooral voor het binnenland groot (tegenwerken dagelijkse gang en buien) dat zich geen stabiel windveld meer instelt.
In de loop van de ochtend volgt vanuit het W buiige regen in de restanten van een warmte sector. In het ZO blijft het nog tot rond het middaguur droog. Op het KF felle buien en zware windstoten. Het wordt 14 graden voor de regen uit. Tijdens frontpassage daalt het kwik naar 11 graden.
-
W´lijk Wad: ZZW 5-6, toenemend 7-8, vanaf 2e helft middag WNW 7-9
O´lijk Wad: ZZW 5, toenemend 7, vanaf eind middag WNW 6-8
Westkust: ZZW 6, toenemend 7-8, vanaf 2e helft middag WNW 7-9
Zeeuwse kust: ZZW 6, toenemend 7-8, vanaf 2e helft middag WNW 7-9
Belgische kust: ZZW 5-6, toenemend 7, vanaf 2e helft middag WNW 7-9
IJsselmeer: ZZW 5-6, toenemend 7, vanaf 2e helft middag WNW 6-8
-
Lauwersmeer: ZZW 4-5, toenemend 6-7, eind middag WNW 5-7
Friese meren: ZZW 4-5, toenemend 6-7, vanaf 2e helft middag WNW 5-7
Hollandse meren: ZZW 4-5, toenemend 6, vanaf 2e helft middag WNW 5-7
Zeeuwse wateren: ZZW 5, toenemend 6-7, vanaf 2e helft middag WNW 6-8
Randmeren: ZZW 4-5, toenemend 6, vanaf eind middag WNW 5-7
ZO- NL en Vlaanderen: ZZW 4, toenemend 5-6, vanaf eind middag WNW 4-6

Corto Maltese
Forum-lid

Gebruikersavatar Corto Maltese 21 okt 2014 20:01

Het viel wel mee. Vanmorgen veel regen maar de wind mee. Op de terugweg opnieuw voordeel van de wind. Alleen de stukken met zijwind werden door de rukwinden wat onberekenbaar.
Het leek wel alsof ik op een e-bike zat :mrgreen:

martijnm
Forum-lid

martijnm 21 okt 2014 21:45

Viel tegen, ik had op meer wind gehoopt ;)
Op weg naar huis een ommetje gemaakt door de Polder, toch weer een kommetje gescoord :D

Plaats reactie