Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ervaring webshops

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 24 okt 2025 15:51

roelw schreef: 24 okt 2025 13:40 Opletten met BikeINN; ik bestel er regelmatig maar de reviews zijn onbetrouwbaar omdat ze enkel positieve reviews publiceren. Een slechte review van een fietsshirt en recent van slecht stuurlint werden nooit gepubliceerd. Even opgezocht op reddit en blijkbaar komt dit vaak voor. Het is ook opvallend dat er nauwelijks (of zelfs geen) negatieve reviews op de website staan.
.......
Maar een review op een eigen website is toch altijd onbetrouwbaar?
Daarop kunnen ze zelf zetten wat zij willen.
Ik lees altijd reviews op trustpilot en Google.
Die zijn wat beter betrouwbaar.
En dan lees ik alleen de 2,3 en 4 sterren.
De 1 en 5 sterren zijn ook onbetrouwbaar omdat die vaak met 'emoties' zijn geschreven.

roelw
Forum-lid

roelw 24 okt 2025 16:10

Theo V schreef: 24 okt 2025 15:51
roelw schreef: 24 okt 2025 13:40 Opletten met BikeINN; ik bestel er regelmatig maar de reviews zijn onbetrouwbaar omdat ze enkel positieve reviews publiceren. Een slechte review van een fietsshirt en recent van slecht stuurlint werden nooit gepubliceerd. Even opgezocht op reddit en blijkbaar komt dit vaak voor. Het is ook opvallend dat er nauwelijks (of zelfs geen) negatieve reviews op de website staan.
.......
De 1 en 5 sterren zijn ook onbetrouwbaar omdat die vaak met 'emoties' zijn geschreven.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb het over productreviews op een webshop, niet over webshop reviews.
Productreviews kunnen altijd iets bij brengen. Op sites als Mantel, bike24 vind ik ze betrouwbaar. als bv veel reviews zeggen dat een band snel lek rijdt koop ik deze niet. Meestal zoek ik het product op meerdere sites op. Trustpilot en Google bieden te weinig resultaten voor productreviews.
1 ster is niet altijd met emotie geschreven en 5 sterren kan ook gewoon 'zeer tevreden' betekenen.
Zo heb ik nu een review van 1 ster geschreven over een stuurlint waarvan de plakstrip los kwam toen ik de beschermfilm verwijderde en er plakte stuurlint aan de plakstrip dus die kon ik niet terug plaatsen. Stuurlint dus klaar voor de vuilbak zonder het zelfs maar te kunnen wikkelen. Dan krijg je dus 1 ster en het lijkt me zinvol als andere gebruikers dit weten voor ze hetzelfde product willen kopen.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 24 okt 2025 16:37

roelw schreef: 24 okt 2025 16:10
Theo V schreef: 24 okt 2025 15:51
.......
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb het over productreviews op een webshop, niet over webshop reviews.
Productreviews kunnen altijd iets bij brengen. Op sites als Mantel, bike24 vind ik ze betrouwbaar. als bv veel reviews zeggen dat een band snel lek rijdt koop ik deze niet. Meestal zoek ik het product op meerdere sites op. Trustpilot en Google bieden te weinig resultaten voor productreviews.
1 ster is niet altijd met emotie geschreven en 5 sterren kan ook gewoon 'zeer tevreden' betekenen.
Zo heb ik nu een review van 1 ster geschreven over een stuurlint waarvan de plakstrip los kwam toen ik de beschermfilm verwijderde en er plakte stuurlint aan de plakstrip dus die kon ik niet terug plaatsen. Stuurlint dus klaar voor de vuilbak zonder het zelfs maar te kunnen wikkelen. Dan krijg je dus 1 ster en het lijkt me zinvol als andere gebruikers dit weten voor ze hetzelfde product willen kopen.
Daar ben ik het wél mee eens.
Reviews lezen vergt wat oefening. Ik begin meestal met de laagste beoordelingen. Daar staat vaak een hoop onzin tussen die niets met de kwaliteit van het product van doen hebben (zoals bezorging door DHL, PostNL etc. )

Maar zodra er overeenkomende argumenten worden genoemd, zoals inderdaad “…gaan snel lek” dan heb je wel iets bruikbaars te pakken.
Als je daarna de hogere beoordelingen leest kun je wellicht nog informatie vinden waarom die overlappende slechte beoordelingen tot stand zijn gekomen. Hebben mensen bijvoorbeeld niet een juiste procedure gevolgd bij plaatsen/installeren van het product ?

Vaak zie je dan in hogere beoordelingen iets staan van “… let op dat je wel…”

En zo kom je tot je overweging.
Adversity is the Catalyst of Change

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 24 okt 2025 16:42

Ik zie het ook niet zo zwart wit als ik het geschreven heb.
Maar, er is altijd een maar ;) , je zei het zelf al, de webshops bepalen zelf wat ze accepteren als review.
Het siert een Mantel dat ze niet censureren maar het staat ze vrij om te doen.
En natuurlijk zijn niet alle 1 en 5 sterren reviews onbetrouwbaar.
Maar laten we eerlijk zijn, de meeste, zeker 5 sterren, zijn geschreven zonder er echt over nagedacht te hebben.
Als een artikel 100 reviews heeft zijn er zeventig 5 sterren, tien 4 sterren, vijf 3 sterren vijf 2 sterren en tien 1 ster.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 24 okt 2025 16:47

Dubbeldekker schreef: 24 okt 2025 16:37 ......
Reviews lezen vergt wat oefening.
.....
Precies dit. :winkthumb: :like:

DDX
Forum-lid HC

DDX 24 okt 2025 17:02

Nadeel van veel reviews is dat ze geschreven worden in week dat het pakketje afgeleverd wordt.
Maar dat is vaak ook een nadeel van reviews op websites, leuk dat iemand een dure regenjas test en dan in test schrijf ja helaas geen echte regen tijdens de productlancering op Mallorca.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 25 okt 2025 15:00

daniel1975 schreef: 24 okt 2025 15:23 Wij hebben dat ook gehad met een Tarmac voor mevr1975 via bike24. DHL was dramatisch qua communicatie en de acties die ze deden correspondeerden weer niet met de app. Bike24 prima, dhl waardeloos.
In België gebruikt DHL vaak gewoon BPost om te leveren, dan weet je dat het traag gaat maar altijd wel in orde komt (meestal levering op het post kantoor)
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 okt 2025 15:13

Liever een dag langer als het gewoon betrouwbaar is. Ik durf veel dure dingen niet meer thuis te laten bezorgen of in de pakketmuur omdat het te vaak niet goed gaat. Liefst direct naar een groot bemand pakketpunt.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 okt 2025 16:13

Ik ben al een week aan het wachten op een pakje dat ik laten leveren heb in de pakjesmuur hier wat verderop.
Elke dag een nieuwe melding "we leveren je pakje vandaag".
De muur zou volgens de BPost app al een hele week vol zitten en dus kunnen ze het pakje niet achterlaten en bij mij thuis leveren kan ook niet want mijn adres staat er niet op.

Ik heb het nog niet eerder meegemaakt maar voor alles is een eerste keer zeker. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 25 okt 2025 16:35

Kan je geen afleveradres wijzigen via de app?
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 okt 2025 16:53

Nee, dat kan jammer genoeg niet.
I know myself like no one else
Nothing to defend

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 25 okt 2025 17:52

In de BPost app kan je dat toch aanpassen?

Bij ons gaat het pakje ineens naar het postkantoor als de muur weer eens vol zit.
Afbeelding

Plaats reactie